Warcraft III: Reforged
In de rangschikking van bekendste RTS games, zal je Warcraft III terugvinden tussen andere legendes als Command & Conquer, Starcraft en Age of Empires II. Wat hebben al die games nog gemeen? Er is een Remastered versie van gemaakt, of men is er alleszins druk mee bezig. Starcraft en Age of Empires bewezen al dat de gameplay van deze topgames nog steeds mensen kan bekoren, dus een opgefriste versie van Warcraft III deed veel fans dan ook met watertanden uitkijken naar het einde van januari. Logisch, aangezien een topspel met een verbeterde graphics alleen maar beter kan zijn, toch?
De tijd heeft ons ondertussen geleerd dat deze remaster eerder als een fiasco te boek zal gaan. De gameplay blijft uiteraard overeind, en hoewel het spel eruit ziet zoals in je nostalgische herinneringen; blijkt uit een directe vergelijking toch dat alles er zeker wel beter uitziet. Er zijn over Warcraft III talloze reviews geschreven, dus over het spel zelf is ondertussen wel zowat alles verteld. Het boeiende verhaal, de interessante personages, de erg verschillende facties, de (toen nog) vernieuwende “hero characters” die door hun lichte RPG-toets meer diepgang brengen, een multiplayer en modding community die het spel bijna 20 jaar actueel houden,.... Warcraft III is een icoon in de gameswereld.
Waar deze review dus vooral over zal gaan, is over hoe Blizzard erin geslaagd is om een spectaculaire own-goal te maken in de Reforged versie van Warcraft III. Het gaat eigenlijk al mis bij de installatie van het spel. In de nieuwe gebruikersvoorwaarden staat namelijk dat Activision-Blizzard alle rechten krijgt op alle mogelijke mods die voor het spel gemaakt worden. Voor wie wat minder mee is in de geschiedenis van games, lijkt dit misschien als een vreemde opmerking die maar voor een zeer klein percentage van de spelers relevant is. Maar de clausule schoot ook heel wat andere gamers in het verkeerde keelgat. Voor het originele Warcraft III spel is namelijk een mod gemaakt met de naam “Defense of the Ancients”, ook wel afgekort tot DOTA. Deze mod bracht jaren later een heel nieuw genre tot leven, waarvan DOTA 2 en League of Legends, twee van de meest populaire en winstgevende esport games ter wereld, de bekendste titels zijn.
Activision-Blizzard heeft er sinds de plotse populariteit van dit genre, altijd wat moeite mee gehad dat zij hier weinig aan verdiend hebben. Als ultieme middelvinger naar de modding gemeenschap heeft men in de voorwaarden van de Reforged versie dus opgenomen dat elke mod zonder enig voorbehoud volledig eigendom wordt van Activision-Blizzard. Aangezien de clausule op zich geen enkele bescherming biedt tegen een gelijkaardig verhaal, is het compleet onbegrijpelijk dat men de fans op deze manier tegen borst stoot. Aangezien Blizzard zelf nooit een nieuw genre uit de grond gestampt heeft, maar zich net populair wist te maken met het herwerken en tot in de perfectie afwerken van bestaande genres, zou men daar toch moeten begrijpen dat gameplay niet zomaar te claimen valt.
Eens het spel dan toch geïnstalleerd is en je krijgt de nieuwe introfilm te zien, een shot-by-shot remake van het origineel, gaan de verwachtingen wel weer de lucht in. Men had namelijk heel wat verbeteringen beloofd aan het uitzicht van het spel. Niet alleen de cinematics, maar de de hogere resolutie, nieuwe interface, herwerkte levels, verbeterde effecten en details en het camerawerk zouden naar de moderne tijd gebracht worden. Men liet op BlizzCon ook een filmpje zien, tot grote vreugde van de aanwezigen Maar bij de eerste ingame cutscenes merk je al dat deze nog altijd even houterig en ouderwets blijken als in 2002. De levels zelf zien er technisch gezien ook zeker wel beter uit, maar hoewel ze vroeger zowat het summum van level design waren, zijn de verwachtingen over level design ook wel geëvolueerd in de laatste twee decennia.
Het excuus waarmee Blizzard de verbroken belofte probeert goed te praten, is dat dat ze willen vasthouden aan hoe het originele spel er uit zag, en dat sommige verbeteringen zouden zorgen voor een te groot verschil tussen de twee versies. Wat een nogal zwak excuus is, aangezien iedereen die het oude spel wil spelen, toch prima de originele versie kan spelen? Ja, en nee.
Eigenlijk vooral nee. Blizzard had namelijk ook de belofte gemaakt dat eigenaars van het originele spel tegen eigenaars van de Reforged versie konden spelen. Deze belofte heeft men wel gehouden. Als optimist zou je dan denken dat de oude versie een aantal leuke quality of life verbeteringen krijgt en ook op nieuwe, betere servers kan connecteren.
De realiteit is echter dat men in de originele versie features heeft verwijderd, omdat ze nog niet voorzien zijn in de Reforged versie. Clans, toernooien, custom campaigns, LAN multiplayer,... zijn enkele van de features die het spel totnogtoe levend gehouden hebben, maar die nu via een simpele update verwijderd zijn. Dat is natuurlijk ook een manier om de features van beide versies gelijk te trekken.
De laatste keutel op de taart, is dan ook nog eens het aantal bugs dat het spel rijk is. Blizzard was de studio die een game uit bracht “when it’s done”, tot in de puntjes afgewerkt, vol features en bugvrij. Warcraft III: Reforged lijkt ook hier in niets op een Blizzard spel gezien het aantal bugs dat spelers rapporteren. Regelmatige crashes, soms onbegrijpelijk slechte performantie, eindscènes die niet triggeren waardoor je een level soms helemaal opnieuw moet spelen, het geluid dat plots wegvalt,...Dit lijkt eerder op een snel klusje dat men voor zo min mogelijk geld heeft uitbesteed aan een overwerkt, onderbetaald en onervaren team in één of ander ontwikkelingsland.
- De campaign blijft erg goed
- Onafgewerkt
- Anti-modding licentie
Ja er is nog work work aan...
Geplaatst op 2020-02-18 17:59:44
ik heb een refund aangevraagd en zonder probleem gekregen
de boom in met hun waardeloze beloftes ...
Geplaatst op 2020-02-18 23:53:43
Campaign blijft erg goed, maar daar betaal je niet voor. Als je de campaign liefhebt dan heb je inmiddels al een kopie van WC3 gespeeld mag ik hopen. Het gaat om de meerwaarde van Reforged, en de goede campaign is niet de verdienste van dat.
Dit is voor mij de eerste uitgave met een negatieve score (-x/10). Niet alleen voegt het niets toe, het doet afbreuk aan het origineel door alles op de Reforged infrastructuur te gooien, en ze doen ook nog poging tot diefstal van de custom games. De nieuwe modellen zijn een schaarse verbetering, maar stilistisch missen ze nog vaak de boot. Duidelijk uitbesteed werk.
Er zijn heel indrukwekkende fan-projecten die Reforged compleet te kakken zetten.
Geplaatst op 2020-02-19 02:17:07
Ik heb mijzelf op zijn minst al 10 keer moeten overtuigen dat deze game toch echt ontwikkeld en gepubliceerd is door Blizzard (of Activision-Blizzard, I don't care) en niet door EA (of Bethesda deze dagen eigenlijk, met haar eigen eigenaardigheden omtrendt modding en Fallout).
Niet alleen heeft de game minder features dan het origineel van 20 jaar geleden, het ziet er niet veel beter uit dan het origineel (vooral als je rekening houdt met de standarden van 20 jaar geleden, want dan is het origineel grafisch veel beter), het speelt niet beter en Blizzard maakt de grootste fout die je praktisch kan maken in de modding community.
Ik snap zelf ook niet helemaal waarom de remastered versie meer ruimte in beslag neemt dan het origineel op de harde schijf, aangezien het helemaal niets toevoegt aan het origineel (het neemt alleen maar features weg).
Echter, wat ik helemaal absurd vind, is dat Blizzard niet alleen het lef heeft om zich gelijk alle toekomstige mods voor de remastered versie toe te eigenen (hebben ze het origineel al geupdate met diezelfde voorwaarde?) omdat ze zelf zo'n ongelofelijke idioot waren toen ze de kans hadden om DOTA in een stand-alone game te veranderen, maar ook dat ze een 20 jaar oud spel downgraden om hun beloftes waar te kunnen maken.
Nu is het natuurlijk mogelijk om de update(?) voor het origineel te weigeren en gewoon niet te installeren, maar iedereen die de game nog niet geinstalleerd had, zal nu dus ook gewoon niet in staat zijn om de volledige game te kunnen krijgen.
Ergens heb ik zo het idee dat dit tegen de wet is in een flinke hoeveelheid landen en het zou me niet eens verbazen als ze hierover aangeklaagd gaan worden.
Heeft er iemand een idee hoe een persoon ooit heeft gedacht dat dit een goed idee was, en dat verschillende andere personen het hiermee eens waren?
Geplaatst op 2020-02-19 07:48:54
Zou er niet van verschieten dat Blizz dit outsourced heeft :p
Nuhja Blizzard is al lang niet meer wat ze ooit waren dus ik verschiet van niets meer. We zouden de naam Blizzard niet meer mogen gebruiken, het is gewoon Activision nu :p
Geplaatst op 2020-02-19 20:57:43
@Enzime True.
Geplaatst op 2020-02-20 02:28:13