Arma 3: Contact
Arma 3 zag het levenslicht in het jaar 2013 en gedurende de jaren bracht ontwikkelaar Bohemia Interactive telkens wat nieuwe content naar de titel. In de maand mei werd er een teaser online gezet door de ontwikkelaar. Eerst werd er gedacht dat we eindelijk Arma 4 gingen zien, maar bij de tweede teaser werd het al snel duidelijk dat Arma 3 een nieuwe uitbreiding kreeg. Deze uitbreiding is nu gearriveerd en gooit het wel over een totaal andere boeg dan we gewend zijn.
Arma 3: Contact is een nieuwe uitbreiding voor Arma 3 die een aantal zaken met zich meebrengt. Om te beginnen krijgen we een gloednieuwe campaign, een nieuwe map, twee facties, wapens en voertuigen en tal van nieuwe cosmetische voorwerpen. In de singleplayer campaign kruip je deze maal in de huid van Aiden Rudwell, een NATO drone operator, die ook een zestal talen onder de knie heeft. Je bevindt je in Livonia waar je meedoet aan een militaire oefening, maar op een gegeven moment duikt er een buitenaards schip op en word jij er op uitgestuurd om dat hele zaakje te onderzoeken. De verschillende missies hebben elk hun unieke eigenschap, want zo ga je in de ene aan de slag met elektronische hardware om zo de vijand te bestrijden, ga je in een andere al sluipend informatie vergaren, terwijl je in een volgende missie je wapen volop kan gebruiken tegen vijandelijke troepen. Er zit in elke missie dus wel wat afwisseling om het spelplezier fris te houden.
Verder heb je op de map ook toegang tot verschillende zijopdrachten, die je kan volbrengen om meer informatie te verkrijgen over het buitenaards bezoek of de vijandelijke troepen. Je kan deze missies vergaren door bijvoorbeeld vijandelijke mappen te bekijken of door mee te luisteren op de vijandelijke frequenties. Om te voorkomen dat je bij elke actie zou opslaan, om zo een beetje te 'cheaten' wanneer je zou sterven, zijn er een aantal 'danger zones'. De danger zone vormt zich meestal rond een opdracht en wanneer je hierin stapt, wordt je progessie niet meer opgeslagen en kan je ook de tijd niet meer veranderen. Dat wil zeggen dat je terug van bij het begin van de danger zone moet starten wanneer je sterft. De campaign brengt een unieke sfeer naar boven en zoals we zeiden, zijn de missies wel tof om te volbrengen. Aan het einde snakten we wel naar ietsje meer. De campaign had gerust wat langer mogen zijn, want de opzet en het sfeertje er rond waren geweldig. Het verhaal werd tof verteld, al is de voice acting nu niet van het beste dat we al gezien hebben. Verder moeten we jullie waarschuwen dat je nooit echt gaat vechten tegen buitenaardse krachten. Uiteindelijk ga je het gevecht gewoon aan tegen menselijke troepen en voelt het gewoon aan zoals een klassieke Arma 3 campaign.
De uitbreiding brengt ook een nieuwe map met zich mee en we moeten toegeven dat deze wel iets heeft. De map bestaat voor grote stukken uit bossen, wat zorgt voor een unieke setting wanneer je de strijd aangaat met je vijanden. Daarnaast heb je ook nog enkele belangrijke locaties en dorpjes die voor de nodige variatie zorgen. Grafisch ziet dit er natuurlijk ook zeer goed uit, maar we merkten wel op dat onze performance een flinke duik nam op bepaalde stukken van de map. Zelfs wanneer we op de low settings verder speelden, deed de performance moeilijk. Arma 3 is nu niet meteen titel die de beste performance aanbiedt, maar met de twee vorige mappen hebben we bijvoorbeeld minder problemen als we dezelfde settings hanteren. Tot krijg je ook toegang tot twee nieuwe facties, namelijk Livonian Defense Force en de Russian Spetsnaz. Met de twee nieuwe facties krijg je natuurlijk ook de bijhorende wapens erbij.
- Unieke sfeer
- Tal van nieuwigheden
- Mocht ietsje langer
- Performance
Arma, of gelijk wat van BIS, heeft slechte performance.
Geplaatst op 2019-08-05 19:40:19
Is ook een legacy engine met heel wat objecten die moeten gerenderd worden op een grote map. En het draait ook op een single thread, wat maakt dat het slecht draait. DayZ draait goed though tegenwoordig.
Geplaatst op 2019-08-08 10:44:36
Ik weet dat de engine op de ballen trekt. Maar dat was al vanaf Arma 1. Nu nog steeds prutsen met dezelfde engine is gewoon absurd.
Geplaatst op 2019-08-08 11:27:01