Devil May Cry 5
Devil May Cry 5
[gespeeld op PS4 Pro]
Nadat Capcom het afgelopen ruime jaar zowel Monster Hunter als Resident Evil weer in volle glorie op het groot beeldscherm wist te toveren, is het nu de beurt aan een andere bekende franchise uit hun repertoire. Dante en zijn kompanen kunnen eindelijk aan de slag in een gloednieuwe Devil May Cry game. Deze vijfde telg kon alvast op een zeer positief onthaal bij de onthulling rekenen. Weet het ook effectief te overtuigen of kan Dante maar best eens zijn pensioen overwegen?
Het is net iets meer dan tien jaar geleden dat de vierde Devil May Cry verscheen. Nadien experimenteerde Capcom met een soort van reboot die door Ninja Theory ontwikkeld werd en fans niet meteen in dank afnamen. In Devil May Cry V keert men echter terug naar het originele verhaal met een vervolg op de gebeurtenissen na DMC 4. Dante en Nero stuiten, samen met hun nieuwe klant V, op een ontzettend sterke demon en voor het eerst in lange tijd, slagen ze er niet meteen in deze een halt toe te roepen. In hun zoektocht naar een manier om deze demon king te verslaan, stuit men natuurlijk op heel wat andere monsters die je op allerhande manieren een kopje kleiner kan maken.
De kenmerkende humor en soms overdreven cinematics zijn weer van de partij (zie bijvoorbeeld de oorspronkelijke announcement trailer), waardoor de momenten tussen het vechten door op een zeer entertainende manier opgevuld worden. Over het verhaal zelf willen we niet veel kwijt, want er vallen heel wat antwoorden op de vele vragen van fans in terug te vinden. Zij zullen alvast smullen van hetgeen deze game te bieden heeft. Tegelijkertijd zien we regelmatig een knipoog naar de DmC reboot, wat toch wel een zeer mooi gebaar en erkenning van Capcom is.
In totaal zijn er ongeveer 20 missies waarin je als Nero, Dante of V aan de slag kan. Sommige levels kunnen enkel door één bepaald personage gespeeld worden, terwijl andere levels je wat meer vrijheid en keuze geven. In totaal zal het spel je ongeveer een 10-12 uur zoet houden, maar dan heb je uiteraard niet alle geheimen in de missies en extra uitdagingen gevonden. Een game als deze put heel wat replay value uit het doorlopen van de missies op hogere moeilijkheidsgraden en gelukkig weet Capcom op dat vlak de nodige uitdaging aan te bieden.
Het verzamelen van alle skills zal je ook heel wat orbs kosten, orbs die je hoofdzakelijk door het spelen van missies zal verdienen. Er is ook de mogelijkheid om wat red orbs tegen betaling met echt geld aan te schaffen, al kregen we de indruk dat de verdiende orbs per level en moeilijkheidsgraad meer dan voldoende genoeg zijn om op een normale manier voldoende progressie te maken.
Zoals eerder gezegd heb je de mogelijkheid om levels met Nero, Dante of V te doorlopen. Ieder personage heeft een zeer unieke vechtstijl. Nero rekent vooral op zijn nieuwe devil breaker arms. Dit zijn robotarmen die in allerhande soorten en maten te vinden zijn, waarbij iedere soort Nero van zeer aparte mogelijkheden voorziet. De Overture arm geeft hem de kracht om elektrische stralen op de vijand af te vuren, terwijl je met de Gerbera een soort van extra dodge voorhanden hebt. Desalniettemin is Capcom niet vergeten om Nero zijn vertrouwde Red Queen zwaard mee te geven, inclusief exceed-systeem en tal van andere bekende moves.
Dante heeft op zijn beurt een zeer klassieke benadering gekregen. Tal van oude wapens passeren de revue en als kers op de taart zijn er ok een paar nieuwe wapens met een zeer originele insteek terug te vinden. Het geheel van vier ranged en vier close combat wapens zorgt voor ettelijke combo-mogelijkheden om een voldoende hoge score in het typische rank-systeem te behalen. Een Dismal of zelfs Crazy is uiteraard onvoldoende, echte puristen gaan voor de Savage, Sick Skills of Smokin Sexy Style rating.
Naast deze wapens, heeft onze Devil Hunter ook nog wat andere trucjes in de vorm van Devil Trigger achter de hand. Je kan je alvast voorstellen dat er voor het uitvoeren van al deze moves voldoende oefening aan te pas zal komen en Capcom heeft dit duidelijk begrepen. The Void is een soort van aparte ruimte of modus waarin je deze combinaties en aanvallen op een rustige manier kan inoefenen. Indien de combinaties en mogelijkheden je als beginner overweldigen of indien je hoofdzakelijk van het verhaal kan genieten, bestaat er de mogelijkheid om auto-assist te activeren om zo met eenvoudige drukkken op de knoppen automatisch wat meer geavanceerde aanvallen uit te voeren. Dit heeft vanzelfdsprekend een gevolg voor je eindscore, namelijk een vermenigvuldiging met factor 0,8.
V is de volledig nieuwe eend in de bijt, daar zijn gameplay gloednieuw voor nieuwkomers als fans zal zijn. De mysterieuze man komt nogal tenger en fragiel over, al compenseert hij dit uiterlijk met zijn indrukwekkende summons. Je krijgt als V de controle over een feniks, panter en golem. Elk van deze monsters is aan een bepaalde knop verbonden en zijn in staat om de vijand schade te berokkenen. De genadeslag moet altijd door V toegediend worden. Het positioneren van V in het gevecht is dus even belangrijk als het kunnen besturen van de summons met al de verschillende knoppencombinaties. V brengt volgens ons een zeer unieke en nieuwe gameplay-stijl naar voren. Wat extra afwisseling kan in een game als DMC V nooit kwaad.
Visueel is Devil May Cry V een lust voor het oog. De RE Engine, die verantwoordelijk is voor Resident Evil 7 en RE 2 Remake, werd stevig onder handen genomen om razendsnelle actie met heel wat detail aan een vloeiende framerate (een vrij stabiele 60fps in ons geval) weer te geven. DMC V kent een zeer realistische stijl en insteek, wat eventjes wennen is voor zij die de meer anime-achtige artstyle van de vier voorgaande games gewoon zijn. Het merendeel van de gebieden en levels zijn voorzien van heel wat detail, waardoor je regelmatig eens om je heen zal kijken. Bovendien zijn tal van objecten zoals stoelen, tafels en andere meubels zeer interactief en kan je voldoende vernieling veroorzaken. Naar het einde toe vonden we het design van de levels wel iets meer eentoniger worden, terwijl de reboot van DMC met zijn exentrieke artstyle over het algemeen net iets meer variatie naar voren wist te brengen.
De soundtrack van Devil May Cry V bestaat uit tal van genres, waarbij elk speelbaar personage zijn eigen thema heeft. Nero krijgt het intussen vrij bekende Devil Trigger, terwijl Dante de zware metalen voor zijn rekening neemt en V voor een meer trage industrial-achtige thema opteert. De rest van de soundtrack bestaat uit een mix van vrij epische, orchestrale muziek en tevens een aantal elektronische deuntjes. Hoewel dit op een papier als een slordige mix van allerhande genres lijkt, slaat het geheel in de praktijk wel goed genoeg aan en zal iedereen wel zijn of haar favoriet nummertje terugvinden. De fans kunnen met de Deluxe Edition ook klassiekers uit de vier voorgaande games als battle themes instellen.
Wat verdere support voor de game betreft, hebben we voorlopig enkel weet van een gratis update die in april zal verschijnen. Men zal dan de Bloody Palace toevoegen, wat een soort van survival mode zou worden voor echte veteranen en zij die op zoek zijn naar meer uitdaging.
- Combat-mogelijkheden Dante, Nero en V
- Grafische presentatie
- Gevarieerde soundtrack
- Replay value
- Levels naar het einde toe net iets minder indrukwekkend
- Overbodige microtransacties
Negatief: indrukwekkend...?
Geplaatst op 2019-03-07 14:04:48
*Levels naar het einde toe net iets minder indrukwekkend
Geplaatst op 2019-03-07 14:11:27
:')
Geplaatst op 2019-03-07 17:06:09
Kijk er al naar uit.
De platinum trophy ga ik voor deze toch even opzij laten..
Geplaatst op 2019-03-07 14:48:05
aww come on, where is your sense of a challenge? Nonetheless, ik ga ook zweten hoor
Geplaatst op 2019-03-07 18:24:03
Ik wil nog tot Dante Must Die gaan, maar Hell and Hell ga ik toch liever overslaan. vooral alle S ranks
Geplaatst op 2019-03-08 14:46:47