Guild Wars 2: Path of Fire
Guild Wars 2: Path of Fire
Ontwikkelaar Arenanet speelt met de tweede uitbreiding voor Guild Wars 2 wel erg kort op de bal. De onthulling van de uitbreiding vond begin augustus plaats en intussen hebben we toch al even in de nieuwe wereld kunnen vertoeven. Daar waar Heart of Thorns, de vorige uitbreiding, een mix van ettelijke nieuwe features en nieuwe content naar voren bracht, belooft Guild Wars 2: Path of Fire ons vooral een grote hoeveelheid content en kwaliteit.
Het verhaal van Path of Fire is een rechtstreeks vervolg op hetgeen we in de Living World Season 3 ervaren hebben. Na de vorige uitbreiding, Heart of Thorns, lanceerde Arenanet elke 2 à 3 maanden een nieuwe map met bijhorend verhaal en achievements. Op die manier werd het wachten op de huidige uitbreiding veel draaglijker en men belooft dit tempo zo goed mogelijk aan te houden.
Concreet betekent dit dat jij als commander de Crystal Desert verkent om de god Balthazar een halt toe te roepen. Hij heeft namelijk heel wat sinistere plannen om een van de overblijvende Elder Dragons, Kralkatorrik, te doden en diens energie te absorberen. Dit brengt de balans van Tyria in gevaar en daar waar we de vorige jaren vastpinden op het verslaan van deze Elder Dragons, zullen we er nu eentje moeten beschermen. Het is een ietwat andere en minder voorspelbare insteek die het overkoepelende verhaal van Guild Wars 2 een frisse insteek geeft.
Het verhaal wordt nog steeds verteld in een aantal acts en chapters, waarbij er eerder gefocust wordt op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Er valt heel wat extra lore en optionele info uit de verhaalinstances te halen wanneer je dat graag zou willen doen. Net zoals Heart of Thorns focust de ontwikkelaar meer op het vertellen van dit verhaal terwijl de actie en gameplay blijft doorgaan in plaats van de statische cutscenes uit de basisgame van enkele jaren geleden.
De gameplay en inhoud van deze expansion borduurt voort op hetgeen we reeds kennen. Nieuwigheden kunnen we vooral vinden in de toevoeging van mounts. De Crystal Desert-regio in Path of Fire kent namelijk vijf zeer uitgestrekte maps en deze zullen te voet niet echt gemakkelijk of snel verkend kunenn worden. Met vier unieke mounts, die tevens ook in alle oude zones te gebruiken zijn, wordt de taak alvast heel wat vergemakkelijkt. In plaats van enkel en alleen snelheid aan de mounts te geven, kent iedere mount een unieke eigenschap om zo heel wat geheime plaatsen te ontdekken en het voltooien van bepaalde opdrachten te vergemakkelijken.
Met de Raptor kan je een flinke sprong vooruit doen om vervolgens een gat tussen twee ravijnen te overbruggen. De Jackal, een soort van mytische hond die uit zand bestaat, kan ook sprongen maken die iets minder ver zijn, maar waarvan de richting wel te beïnvloeden valt. Wanneer je graag water of lava-oppervlaktes wilt doorkruisen, zal de Skimmer zeker en vast van pas komen. Tot slot is er ook nog de Springer, een soort van kruising tussen een konijn en kangoeroe die ongelooflijk hoog kan springen. Je kan deze mounts ook trainen aan de hand van het gekende Mastery-systeem om hen zo nieuwe vaardigheden aan te leren en nog meer geheime plaatsen te ontdekken.
De Heart of Thorns-uitbreiding introduceerde het Elite Specialization-syteem. Hiermee kunnen spelers hun huidige Profession (Class) van een nieuwe speelstijl voorzien. Onze Guardian kreeg in de vorige uitbreiding een meer DPS-gerichte rol in de vorm van de Dragonhunter. Ditmaal zal de Guardian zich kunnen specialiseren als Firebrand en zijn medespelers voorzien van heel wat zogeheten 'Casted Support'. Virtues krijgen plaats voor tomes en dus 15 nieuwe skills, terwijl je ook mantras kan oproepen om later in het gevecht onmiddelijk te activeren. Het is een nieuwe insteek die de Guardian een zeer leuke speelstijl meegeeft.
Uiteraard hebben ook de 8 andere Professions een nieuwe Elite Specialization meegekregen, al hebben we deze niet allemaal kunnen uittesten. Zoals steeds zijn sommige specialisaties meer geliefd dan de andere, maar het is ook gewoon perfect mogelijk om het bij je voorgaande Profession of Elite Specialization te houden. De nieuwe Elite Specializations zijn gebalanceerd om een aanvulling te zijn, dus van power creep is er over het algemeen geen sprake.
De nieuwe mappen bevatten een mix van oude en nieuwe content in de vorm van dynamische quests, de vaste quests (gele hartjes), minigames zoals er in Heart of Thorns geïntroduceerd werden, nieuwe bounties (bazen waar een groep spelers achter kan jagen) en races met de mounts. Wederom kan je aan de hand van deze quests en activiteiten heel wat extra lore en immersie bekomen. We vinden het wel jammer dat de zeer grote Meta-events uit Heart of Thorns niet opnieuw van de partij zijn. Hoewel niet elke map er eentje nodig heeft, zou het toch leuk geweest zijn dat de laatste map bijvoorbeeld een zeer episch en dynamisch meta-event gedreven baas zou bevatten.
Ook heeft ontwikkelaar Arenanet nog steeds niet geluisterd naar onze voorgaande kritiek en hetgeen waar de community nu ook steeds meer en meer achter vraagt: build templates. Met de keuze tussen drie verschillende rollen per klasse, zou het namelijk erg handig zijn om snel tussen deze rollen te wisselen aan de hand van templates. Nu moet je manueel al je wapens, gear, traits, skills etc. aanpassen om een andere rol aan te nemen.
Op audiovisueel vlak is er niet zo veel veranderd. De nieuwe soundtrack is wederom van zeer hoogstaande kwaliteit en de nieuwe zones zien er erg sfeervol en goed uit. De Crystal Desert bestaat uit erg veel variatie en allesbehalve enkel en alleen zand en woestijn. Oasissen, besneeuwde bergtoppen, vulkanen en onheilspellende Branded-zones behoren allemaal tot hetgeen waar je je zoal aan kan verwachten. Verwacht echter geen al te grote veranderingen aan de grafische engine van het spel zoals de voorgaande uitbreiding dat deed.
- Goed verhaal
- Mounts
- Zeer sfeervolle wereld
- Ontbreken build templates