The Crew: Ultimate Edition
The Crew: Ultimate Edition
[gespeeld op PS4]
The Crew werd voorgesteld op de E3 in 2013 als een revolutionaire action-driving game met de focus op teamwerk. In 2014 mochten we dan eindelijk de Verenigde Staten doorkruisen in deze always-online game uit Ubisofts stal. De game werd bij de release geprezen om zijn immense open wereld, maar kreeg ook kritiek te verteren, onder meer omwille van zijn always-online criterium. Twee jaar na datum brengt Ubisoft The Crew: Ultimate Edition, die buiten de standaard game alle uitgebrachte DLC-pakketten, de Wild Run- en de gloednieuwe Calling All Units-expansie bevat. Deze laatste is nu ook apart aan te kopen voor gamers die The Crew reeds in huis hebben.
Aangezien we reeds een review schreven voor The Crew en The Crew: Wild Run, gaan we ons niet alleen, maar wel vooral, toespitsen op Calling All Units in deze review. Wil je meer gedetailleerde info over de voorgaande expansie en de originele game, dan verwijzen we jullie graag naar de respectievelijke reviews. Let wel dat de score van deze review zich baseert op de complete Ultimate Edition en niet enkel op Calling All Units.
In The Crew kruipen we in de huid van Alex Taylor die door FBI Special Agent Bill Coburn ten onrechte veroordeeld wordt voor de moord op zijn oudere broer Dayton, oprichter van de motorclub 5-10. Vijf jaar na datum krijgt hij bezoek van FBI Special Agent Zoe Winter die hem vraagt om samen te werken met de FBI om FBI-agent Coburn te ontmaskeren wegens corruptie. Wat Alex in de plaats krijgt? Hij wordt tijdelijk vrijgelaten uit de gevangenis én zal zo mogelijk de waarheid achterhalen over de moord op zijn broer. Zijn doel is om te infiltreren in de 5-10 en de ladder op te klimmen in diens hiërarchie. Het ontplooien van het verhaal wordt getoond in relatief mooi ogende cutscenes en vormt de leidraad in de verdere game. Het verhaal is matig te noemen, het bevat geen spectaculaire plotwendingen en weet niet echt veel diepgang te brengen. Het plot is gewoonweg erg cliché, gelukkig weet het wel genoeg gewicht in de schaal te werpen om de verhaalmissies toch enige achtergrond te geven.
Calling All Units brengt dan weer een nieuw hoofdpersonage ten tonele. In deze expansie leren we Clara Washington kennen, een ijverige politievrouw die van wanten weet wat betreft racen. Terwijl je met Alex zoveel mogelijk de politie zal proberen te vermijden om niet door de mand te vallen bij de 5-10 en Coburn, ga je deze keer achter het stuur kruipen van een resem politievoertuigen om een nieuwe bende, The Harvesters, op te pakken. Net als bij Alex zal je dus ook een lijst race missies spelen, maar dit keer officieel langs de andere kant van de wet. Veel verhaal brengt dit gloednieuwe personage echter niet met zich mee, maar het is zeker wel leuk om ook eens met sirenes rond te mogen rijden.
De eerste indruk van The Crew is lichtjes teleurstellend, de graphics zijn niet echt wat ze zouden moeten zijn op PS4. De tweede indruk is dan weer positief, de wereld ziet er qua graphics nogal gedateerd uit, maar het is wel een immens groot oppervlak waar je vrij kan rondrijden. De derde indruk is dan weer eentje van teleurstelling. The Crew werd in alle reclamecampagnes altijd geprezen als een game waarin teamwerk centraal staat, maar daar merken we echter weinig van. De teamgeest wordt in de verhaalmissies helemaal niet door de game zelf aangewakkerd, niets houd je namelijk tegen om ze alleen tot een goed einde te brengen. Als gevolg heeft er dan ook niemand echt een reden om mee te spelen in jouw verhaal of vice versa. Het feit dat je uiteindelijk vooral alleen het verhaal doorkruist is toch wel teleurstellend voor een game dat alleen al in z'n titel schreeuwt naar teamwerk. Op dat moment vraag je je dan ook af wat je bent met dat always-online concept tijdens de verhaalmissies.
De wereld van The Crew is een presentatie van de Verenigde Staten en qua authenticiteit lijkt Ubisoft goed werk geleverd te hebben. Zo herken je bijvoorbeeld heel wat gebieden en gebouwen in New York en is het heerlijk om vanuit de woestijn de lichtstad Las Vegas binnen te rijden, maar even goed ook andere gebieden in de USA voelen authentiek aan. Of het allemaal klopt laten we in het midden, zo goed zijn we nu ook weer niet thuis in de USA. We willen maar duidelijk maken dat het op dat vlak snor zit. De wereld voelt echter nogal onecht aan, omdat de graphics simpelweg gedateerd zijn.
Het lijkt eerder alsof je in een filmstudio (ok, dan wel écht een héle grote) rondrijdt waar de gebouwen maar zo goed mogelijk gemaakte houten fronten zijn. Ook dwalen er veel te weinig figuranten door de straten. De steden zouden hectisch moeten zijn, ze zouden moeten krioelen van de mensen en voertuigen, maar dat is totaal niet het geval. Niet dat elke stad of snelweg files zou moeten hebben, maar er had toch iets meer leven mogen zijn. Qua graphics vallen de cutscenes gelukkig nog wel mee en ook de bolides waarin we rijden zijn beter gepolijst dan de wereld zelf. Het stemmenwerk in de standaard game zat en zit nog steeds goed, maar Clara hoorden we dan weer liever niet te veel praten. Al ligt de reden hier misschien gewoon wel aan het ontbreken van een interessante verhaallijn voor haar.
De besturing van de nieuwe voertuigen went net als in de originele game snel. Bij enkele auto's, ook van de standaard game, hadden we het wel wat lastig qua driften op buitenwegen. De auto vloog dan alle kanten uit als overdreven reactie op een kleine stuurcorrectie. Gelukkig gebeurde dit niet te veel, maar het weet op cruciale momenten wel te frustreren. Verder voelt het rijden van de bolides wel intuïtief. Als we dan toch over frustraties bezig zijn: ook de gps liet het soms afweten en ook dit kan op cruciale momenten de doodsteek geven. Buiten dat was het soms ook lastig dat de connectie van één van de medespelers wegviel, waardoor je dan met z'n allen een bepaalde tijd moet wachten om verder te spelen, dat neemt toch wel ff de intensiteit van een race weg. Tijdens onze alleen-speel-momenten ervaarden we gelukkig geen connectiegerelateerde problemen.
Zowel voor de politie als voor de racers zijn er nieuwe voertuigen ter beschikking gesteld in Calling All Units. Het verkrijgen van voertuigen loopt nog steeds op eenzelfde manier: door geld neer te tellen dat je verdient door het succesvol afhandelen van missies en events in de game. De eerste krijg je wel weer voor gratis en voor niets. Onder de nieuwe politiewagens bevinden zich onder meer de Mercedes-Benz GLC 250, de Nissan GTR en de Koenigsegg Agera R, maar er is bijvoorbeeld ook een Fiat Abarth 500 monster truck te koop in de Police Shop. En ja, dat ziet er net zo gek uit als je je voorstelt. Met Calling All Units werd de level cap van de game ook nog eens verhoogd tot 60, dit geldt tevens voor de gamers die de expansie niet in huis halen. Net als voorheen stijg je in level door XP te verdienen.
Calling All Units introduceert naast de Cop vs. Racers gameplay in de nieuwe verhaallmissies, ook nog Crates in Freedrive. Voor de leken, Freedrive is de term voor het vrij rondrijden in de game. Tijdens het vrij rondrijden kan je Events triggeren, en Crates is daar een nieuweling. Crates houdt in dat over heel de speelwereld zich kratten bevinden met zogezegde kostbare goederen. Zodra er een speler zo'n krat verzamelt wordt deze achtervolgd door de politie. Als transporteur is het doel om de krat af te leveren aan een verzamelpunt voordat de politie je kan inrekenen. Alle spelers in de wereld krijgen automatisch een uitnodiging om mee te spelen. Rijden ze rond in de huid van Clara in Freedrive, dan worden ze ingeschakeld in het politieteam, rijden ze net in persona van Alex, dan moeten ze proberen de politie te verhinderen de transporteur te arresteren. We betrapten ons er meermaals op dat we zo'n uitnodiging accepteerden ookal waren we van plan ons te focussen op iets anders, gewoonweg omdat het kort en leuk is. Speel je enkel tegen de AI, dan gaat het te gemakkelijk. Het tegen medespelers opnemen is vele uitdagender, dus nog maar een reden om in te gaan op dergelijke uitnodigingen zodat iedereen er wat aan heeft. Ook wanneer je te veel zaken stuk rijdt in de game, krijg je de politie op je hielen.
De manier om iemand te arresteren gebeurt door met je voertuig zeven seconden binnen een straal van dertig meter te blijven van diens voertuig. Zo'n zeven seconden duren lang tegen hoge snelheid en zo weet deze vorm van gameplay meestal toch de nodige uitdaging te bieden in vergelijking met de eerder povere AI van tegenstander in de race missies. Dit is uiteraard niet alles wat arresteren inhoudt, je krijgt zowel als politieagent als crimineel de nodige hulpmiddelen om je te helpen. Zodra je één van de hulpmiddelen gebruikt, gaat er een teller af om dat hulpmiddel weer vrij te spelen. Als politieagent kan je extra snelheid, een EMP field (remmen deactiveren), EMP shock (voertuigcontrole wegnemen) en een Jammer (UI items vervallen) activeren. Straatracers kunnen een flashbang, Unlimitro (ongelimiteerde Nitro), Guardian (vrijwaren van politie-hulpmiddelen) en EMP shock inroepen ter hulp. Beide kunnen ook Back on target aanvragen (behalve de transporteur), waarbij ze dichterbij de transporteur spawnen. Vooral dit laatste hulpmiddel vonden we érg nuttig, al reset deze wel de andere tellers, dat moet je er dan maar bijnemen.
Naast de Calling All Units bevat de Ultimate Edition nog altijd de getrouwe gameplay van The Crew en ook al kan het soms qua moeilijkheidsgraad of variatie in missies tegenvallen, er is altijd wel iets te doen. Al is het maar wat slalommen terwijl je van punt A naar punt B rijdt en zo wat extra's kan verdienen. De variatie aan bolides is mooi uitgebreid, van gewone racers, naar moto's tot monster trucks en SUV's. Het verdienen van XP en het nodige geld om nieuwe voertuigen of tuning kits aan te kopen en het verdienen van auto-onderdelen om je voertuigen te levellen weten je elke keer weer te motiveren om weer een event of missie te spelen.
- immense wereld
- veel content
- motiverend levelsysteem
- te weinig intentie voor "Crew" gameplay
- audiovisueel niet altijd even sterk
- AI niet altijd even sterk
- mager verhaal