Expeditions: Conquistador
Goudzoekers in Expeditions: Conquistador
In Expeditions: Conquistador ga je met een groep Spaanse avonturiers de Nieuwe Wereld verkennen, maar wie goed opgelet heeft in de les geschiedenis, weet dat het goud daar zeker niet voor het oprapen lag. In deze tactische RPG is het dan ook niet de bedoeling om met veel machtsvertoon en geweld territorium te veroveren, maar eerder je avonturen te overleven en levend naar huis te keren met enkele koffers vol goud. Dit spel komt een klein jaar na zijn financiering tevoorschijn uit de Kickstarter-jungle en kan nu aan een commercieel avontuur beginnen.
Expeditions: Conquistador zal je managementcapaciteiten op allerlei vlakken danig op de proef stellen. Het begint allemaal bij een goede HR-afdeling. Voor je vertrekt vanuit Spanje zal je een gebalanceerd team moeten samenstellen. Belangrijk in zo'n gevaarlijk gebied zijn natuurlijk soldaten. Ze blinken uit tijdens gevechten om de vijand weg te houden van je zwakkere eenheden en zullen ook voor de bewaking van je kamp zorgen. Jagers moeten het wat minder van fysieke confrontatie hebben, maar zullen vijanden vanop een afstand uitschakelen. Daarnaast zullen ze ook voor extra voedsel zorgen door 's nachts te jagen en vlees te conserveren. Scouts zijn een andere fragiele eenheid die een rogue-functie zullen vervullen tijdens gevechten en daarbuiten zijn ze ook ideaal om tijdens het kamperen de omgeving te verkennen om hopelijk met wat bruikbaar materiaal terug te komen.
De laatste twee klasses blijven helemaal weg van fysiek geweld en ondersteunen je manschappen vanuit de achterhoede. Dokters houden de gezondheid van je troepen op peil zowel tijdens als buiten gevechten en zijn ook gespecialiseerd in het verwerken van kruiden tot geneesmiddelen. Als laatste zijn er de geleerden die vooral nuttig zijn buiten het gevecht door nieuwe technologie te onderzoeken en allerlei nuttige constructies zoals barricades in elkaar te vijzen. Zet je ze toch in tijdens gevechten zullen ze vooral een (de-)bufferrol uitvoeren.
Het personeelsmanagement eindigt niet bij de juiste klasses kiezen, maar ook de karaktertrekken van je expeditieleden spelen een rol. Zo kunnen ze al dan niet erg gelovig, gewelddadig, conservatief, agressief, racistisch,... zijn. Dit zal zowel een rol spelen bij hun beoordeling van jouw leiderschap als de onderlinge verstandhouding tussen de leden. Het is bij de keuze van wie je meeneemt dus belangrijk om niet per se de mensen met de hoogste skills te kiezen, maar om een coherent team te vormen zodat je geen tijd moet verspillen door als schoolmeester kibbelende kinderen uit elkaars haren te houden. Dit is uiteindelijk het interessantste deel van het spel, omdat je door de regelmatige interactie met je team uiteindelijk wel een band opbouwt en soms moeilijke keuzes moet maken.
Buiten je team zal je ook je materiaal moeten beheren. Gedurende het spel vind, krijg en verover je onder andere goud, voedsel, medicijnen, materiaal,... Deze zijn niet enkel nodig om je expeditie te onderhouden door ze eten te geven, betere wapens te bezorgen enzoverder, maar ook om handel te drijven met steden en inboorlingen, gevechten te vermijden door ze als geschenk te gebruiken,... Je zal dan ook moeten zorgen dat je voorraden op peil blijven. Hierdoor zal je soms de afweging moeten maken tussen tijd en manschappen inzetten om bijvoorbeeld te gaan jagen wat ten koste kan gaan van de veiligheid van je kamp.
Als laatste managersrol zal je uiteraard ook de bepalende beslissingen moeten maken in alle mogelijke keuzes. Dit zal vooral gebeuren tijdens de talrijke conversaties die je zal aangaan met lokale politici, inheemse leiders, toevallige passanten en ook je eigen team. Zo zal één van de eerste opdrachten die je krijgt bestaan uit het onderzoeken van vreemde gebeurtenissen in de buurt van een tempel. Je kan de daar aanwezige stam dan zonder meer aanvallen om hen te verjagen, maar je kan ook de dialoog aangaan om uit te zoeken wat ze aan het doen zijn. Als dan blijkt dat ze een heidens ritueel uitvoeren kan je kiezen om hen gerust te laten of om hen te wijzen op het veel betere katholieke geloof. Zo'n gesprek is enkel mogelijk als je in een eerdere conversatie ervoor gekozen hebt om een halfbloed mee te nemen die hier als tolk kan dienen.
Al deze avonturen spelen zich in eerste instantie af op het eiland Hispaniola en later in Mexico die je vanop een grote kaart beurt per beurt verkent. Op het einde van de beurt sla je een kamp op waarin je team zijn eerder al vermelde taken op zich neemt. Omdat je meestal op weg bent naar het doel van één of andere quest, is het niet verplicht om ieder hoekje te verkennen, maar dan mis je soms wel interessante ontmoetingen die je de nodige ervaring bezorgen. Het feit dat de wereld toch vrij groot is, zorgt er wel voor dat je het spel zeker meerdere keren kan spelen en toch altijd een ander avontuur zal beleven.
Toch wordt het spel na het begin al snel een kwestie van constant meer van hetzelfde. Leuk voor wie daar te tevreden mee is, maar het gebrek aan afwisseling en nieuwe gameplay-elementen zal op den duur beginnen vervelen, zeker aangezien het uitspelen van het spel toch minstens enkele tientallen uren zal duren. Het is op dat vlak vergelijkbaar met een spel als Civilization: wie de formule leuk vindt, loopt hier een serieus verslavingsrisico. Op de standaardinstellingen is het spel ook heel wat pittiger dan de gemiddelde gamer gewend is, maar er zijn meer dan voldoende opties om mee te experimenten om ervoor te zorgen dat de ervaring voor iedereen aangenaam is.
Confrontaties spelen zich af in een turn based slagveld verdeeld in hexagonen. Je kiest voor aanvang zes manschappen die zich moeten meten met de vijand. Meestal komt het neer op een gevecht tot alle tegenstanders het loodje leggen, maar er zijn ook alternatieve situaties waarbij je een locatie moet beschermen tegen verschillende golven vijanden, ontsnappen aan een overmacht of net dieven tegenhouden die je kamp beroofd hebben. Er is ook heel wat variatie in de layout van de slagvelden.
Hierdoor krijg je de mogelijkheid om met een dosis extra tactisch vernuft een evenwichtig gevecht makkelijk te winnen. Gelukkig is de AI ook niet van gisteren en zullen zelfs de meest primitieve inboorlingen zichzelf zeker niet op je bajonetten werpen. Dat tactisch inzicht is ook levensnoodzakelijk wil je dat je kompanen het einde van het avontuur halen, want wondes kunnen fataal zijn of zelfs langzaam verergeren als je niet over voldoende medicijnen beschikt.
Conquistador is gemaakt door een handvol mensen die het vooral van goede ideeën moeten hebben en op technisch gebied is dat ook wel merkbaar. De wereld ziet er vrij repetitief uit en na het zoveelste junglepad heb je het soms wel gehad. Op veel momenten, zoals tijdens conversaties, wordt er echter gebruik gemaakt van afbeeldingen die meer weghebben van schilderijen en deze geven vaak veel beter de sfeer mee die de makers willen laten overkomen. Ook de achtergrondmuziek is van het sobere type en bestaat vooral uit rustige gitaarstukken, maar aangezien dit een spel is waarin een fan heel wat tijd in zal steken, is de kans toch groot dat de meeste spelers al snel hun eigen muziek op zullen zetten.
- Mix van gameplay-elementen
- Goed uitgewerkte gevechten
- Grafisch matig
- Gameplay wordt repetitief