Rainbow Moon
Het Duitse SideQuest Studios is reeds populair bij retro-fans dankzij de prima shoot ‘em ups Soldner-X: Himmelstürmer en Soldner-X²: Final Prototype. Ook haar nieuwste game is voor dit doelpubliek ontworpen, maar zoekt een compleet ander genre op. Met Rainbow Moon brengen ze ons een turn-based RPG in een modern jasje, die onze heimwee naar de Final Fantasy games van weleer moet doen vergeten.
Wie na het lezen van de term turn-based vreest voor een hopeloos complexe game waarbij je van raster naar raster trekt, mag gerust op twee oren slapen. Rainbow Moon speelt als een moderne RPG à la Deathspank en heeft een grote open wereld waarin je vrij kan rondlopen. Je bevindt je op de maan Rainbow Moon, waarnaar je via een geheimzinnig portaal verbannen werd door een of andere slechtgezinde tovernaar. Die maan wordt sindsdien overspoeld met allerhande monsters en boosaardige demons, die het niet alleen op de lokale bevolking, maar ook op jou hebben gemunt. Om daar weg te geraken moet je zeven artefacten verzamelen om het portaal opnieuw te openen, en - nu je daar toch bent - de lokale bevolking te bevrijden van die invasie van monsters.
Niet meteen het origineelste verhaal ooit, maar de rest van het spel zit zo goed in elkaar dat je er niet van zal wakker liggen. De wereld van Rainbow Moon is immers gigantisch groot en bestaat uit talrijke dorpjes, bossen, woestijnen, mysterieuze dungeons en heel wat geheimen om te ontdekken. In tegenstelling tot heel wat andere games loont het wel degelijk de moeite om elke hoekje en kantje te verkennen. Je zal steeds beloond worden met unieke uitrustingen, leuke sidequests of zelfs volledig optionele gebieden. In het eerste deel van het spel ben je vooral bezig met een aantal lineaire hoofdmissies die je naar de artefacten leiden, maar ook daar wordt later komaf meegemaakt. Je kan op een gegeven moment een schip kopen waarmee je naar andere eilanden kan reizen, waarbij je zelf op zoek moet gaan naar de materialen die je nodig hebt om terug naar je eigen wereld te keren.
Stap voor stap
Hierbij word je gehinderd door allerhande gespuis, gaande van behekste soldaten tot vliegende dagboeken en zogenaamde Lo-Fi’s die je met muzieknoten bekogelen. Zodra je tegen een monster aanloopt, schakelt het spel over naar een isometrisch camerastandpunt. Via een gebruiksvriendelijke interface kan je aanvallen, speciale vaardigheden activeren of items uit je inventory gebruiken, zonder dat je daarvoor zevenendertig keer moet bevestigen. In het begin zal je daardoor wel eens een verkeerd commando geven, maar zodra je aan het systeem gewend bent, speelt het heel vlot weg. Aanvankelijk zijn de battles zeer eenvoudig van opzet, omdat je slechts één personage bestuurt tegen een beperkt aantal tegenstanders. Als je echter doorspeelt, worden er druppelgewijs nieuwe uitdagingen en mogelijkheden toegevoegd, telkens netjes in woord en beeld uitgelegd in een prima tutorial. Voor gevorderde spelers kan het spel daardoor wat traag op gang komen, maar voor wie nog niet zo bekend is met dit genre is het een ideale leercurve.
Je hoeft dan ook zeker niet te vrezen dat Rainbow Moon eentonig zal worden, want na verloop van tijd kent het spel een zeer degelijke diepgang. Je kan nieuwe personages uit verschillende klassen aan je party toevoegen, die je kan uitrusten met wapens, armor en accessoires. Deze uitrusting kan je vervolgens upgraden via een prima uitgewerkt crafting systeem, waarbij je materialen die verslagen tegenstanders achterlaten gebruikt om bepaalde eigenschappen te verbeteren. Verder kan je je personages passieve en actieve skills aanleren en moet je rekening houden met positieve en negatieve condities zoals poison en haste. Met elk gevecht verdien je XP waarmee je in level kan stijgen, maar ook een aantal Rainbow Pearls. Deze heb je nodig om parameters zoals Attack, Defense en Speed te verbeteren. Het addertje onder het gras is dat enkel het personage dat aan een vijand de genadeslag toebrengt parels verdient. Hierdoor word je subtiel verplicht om je volledige party actief te gebruiken, wat vooral in het begin een extra uitdaging vormt.
Eén is geen
Een andere leuke eigenschap van het vechtsysteem is dat je binnen elke turn hoe langer hoe meer sub-beurten krijgt naarmate je in level stijgt. Daarbij kan je kiezen of je een sub-beurt gebruikt om je te verplaatsen of om een actie uit te voeren en een turn wordt dus niet afgesloten als je een aanval uitvoert. Dit zorgt voor flink wat strategische diepgang, aangezien ook je tegenstanders sub-beurten krijgen en je dus vooruit moet denken en rekening moet houden met monsters die zich een paar posities verder bevinden. Alsof dat nog niet genoeg is kunnen vijanden zich in de latere levels met elkaar mengen, met een krachtigere versie als resultaat. Hierdoor is Rainbow Moon zeker geen gemakkelijke game, maar je kan altijd grinden om je level te doen stijgen en de gevechten daardoor gemakkelijk te maken. In het begin van het spel en op de hoogste moeilijkheidsgraad is grinden zelfs een must om te overleven. Dit kan je doen dankzij de random encounters die zich regelmatig voordoen. Die moet je gelukkig manueel activeren, dus je kan zo ook gerust straal negeren en doen alsof ze er niet zijn.
Rainbow Moon kent zeker enkele kleine minpuntjes, zoals het ontbreken van een undo-functie, het gebrek aan interactie tussen de personages en het clichéverhaal dat te vaak op de achtergrond verdwijnt, maar de zeer geslaagde combat in combinatie met de boeiende spelwereld zorgen na een tijdje voor een uiterst verslavende spelervaring. Met de hoofdquest zal je al minstens 40 uur bezig zijn en daarna vallen er nog zoveel dingen te ontdekken in de aftergame die bovendien ook nodig zijn om de Platinum trophy te behalen. Grafisch ziet het spel er zeer degelijk uit, dankzij het gebruik van felle kleuren en knappe lichteffecten. Je ziet de blaadjes van de bomen bewegen in de wind en er is een dag-nacht cyclus die bijzonder sfeervolle beelden geeft bij het opkomen en ondergaan van de zon. Dit geheel wordt compleet gemaakt met de schitterende muziek van Rafael Dyll, die ook de soundtrack van de Söldner-X reeks componeerde. Het mooiste van al is de zeer schappelijk prijs van nog geen 13 euro en zelfs nog 20% minder als je Playstation Plus hebt. Er komen de dag van vandaag weinig games uit die zoveel waar voor je geld geven.
- Gigantische spelwereld
- Meer dan 40u aan quests
- Verslavende gameplay
- Vol verrassingen
- Sexy prijskaartje
- Clichéverhaal
- Komt traag op gang