Rainbow Moon (PS Vita)
Kleiner en beter in Rainbow Moon
In de zomer van 2012 bracht Sidequest Studios de turn-based RPG Rainbow Moon uit voor de PS3, die door 4Gamers beloond werd met een score van 85%. De verslavende gameplay en lange speelduur maken deze game ook zeer geschikt om onderweg te spelen, waardoor de fans begonnen te bedelen om een mobiele port. Daar hadden de ontwikkelaars blijkbaar wel oren naar, want onlangs is Rainbow Moon ook verschenen voor de Playstation Vita. Voor wie het originele spel nooit gespeeld heeft, vatten we het even samen in een notendop.
Rainbow Moon is een vrij toegankelijke game, die het klassieke turn-based concept combineert met een levendige wereld waarin je vrij kan rondlopen. Het verhaal is redelijk cliché, maar de gameplay zit oerdegelijk in elkaar dankzij het gebruik van heel wat verschillende spelelementen. Zo wordt elke beurt na verloop van tijd uitgebreid met verschillende sub-beurten, moet je rekening houden met positieve en negatieve condities zoals poison en haste en kan je kiezen tussen zes unieke personages die je kan upgraden met een overvloed aan skills, wapens, armor en accessoires.
Om te voorkomen dat het te complex wordt, worden alle nieuwigheden druppelsgewijs geïntroduceerd en is er een degelijke tutorial die alles netjes uitlegt. Daardoor kan je soms wel eens het gevoel hebben dat het spel nogal traag op gang komt, maar Rainbow Moon is nu eenmaal een game waar je flink wat tijd in moet steken. De spelwereld is namelijk enorm uitgebreid, met heel wat diverse omgevingen en tal van dungeons om te verkennen. Naast een 40 uur durende verhaallijn zijn er nog tientallen subquests voorzien en kan je verder levelen in tal van optionele gebieden en dungeons waarin monsters van hogere levels rondzwerven.
Bij het opstarten valt het meteen op dat het spel er ook op de Vita schitterend uitziet. De textures zijn haarscherp en de felle kleuren komen zelfs nog beter tot hun recht op het OLED-scherm van de Vita. De spelwereld ziet er ook opvallend dynamisch uit, dankzij een realistische dag-nacht cyclus, flakkerende toortsen en bomen en struiken die zachtjes meebewegen met de wind. Bij de diverse statusschermen is het wel duidelijk dat die ontworpen zijn voor een iets hogere resolutie, maar gelukkig is alle tekst nog vlot leesbaar. Ook de besturing werkt zeer vlot met de controls van de Vita. Tijdens de gevechten wordt nu duidelijk aangegeven welke richtingstoets je moet indrukken om elke vijand aan te vallen, zodat er geen vergissing meer mogelijk is.
Voor de rest is het spel op de Vita identiek aan de grotere broer op de PS3. Doordat het een mobiel platform is, zal je zelfs sneller geneigd zijn om nog een paar gevechten tussendoor te spelen, waardoor je minder het gevoel hebt dat je aan het grinden bent. Je kan bovendien op elk moment wisselen tussen PS3 en Vita, dankzij de ingebouwde cross-save functie die je savegames opslaat in cloud. Cross-buy is er helaas niet, maar wie het spel bezit op de PS3 krijgt een fikse korting op de Vita-versie. Voor de trophy hunters is het desondanks wel jammer dat de trophies gemeenschappelijk zijn voor beide versies.
- Gigantische spelwereld
- Meer dan 40u aan quests
- Verslavende gameplay
- Kleurrijke graphics
- Clichéverhaal
- Grinden noodzakelijk