Rayman Origins (PSV)
Het was enige tijd stil rond onze vriend Rayman, maar Ubisoft doorbreekt na enkele jaren de stilte met Rayman Origins, een stilte die de buren van Rayman en zijn vrienden maar al te graag opzoeken. Spijtig genoeg storen onze vrienden de buurtjes te hard en je kan raden dat deze er niet blij mee zijn. We hopen dat we met Rayman Origins de buren kunnen afweren en doorstoten naar een succesverhaal.
In Rayman Origins ga je op zoek naar opgesloten Ectoons, kleine roze wezentjes, die je helpen om bruggen te bouwen tussen de verschillende werelden. Indien je in een nieuwe wereld terecht komt, zal je eerst een fee moeten redden van een kwaadaardig wezen. We bevrijden deze rondborstige fee maar al te graag en ze beloont ons dan ook met een nieuwe move, zoals zweven. Iedere wereld bezit een eigen sfeer, landschap, en vijanden. De ontwikkelaar wisselt deze ook af met nieuwe uitdagingen en deze worden toch pittig naar het einde toe.
Om een wereld af te sluiten, zal je steeds een gevecht met een eindbaas moeten overleven. Tijdens jouw tocht doorheen de verschillende levels kan je verschillende Lums opvangen. Indien je de grotere versie te pakken krijgt, krijg je een bonus bij elk Lum die je oppikt binnen een bepaalde tijd. Verder zijn er nog geheime kamers waar je een groepje Ectoons kan terugvinden, maar zo kan je muntstukken verzamelen die een specifiek aantal punten bij jouw totaal toevoegen.
We hadden het al eerder over het feit dat we verschillende werelden zullen bezoeken. In totaal zijn er vijf werelden, met unieke omstandigheden en met her en der een extra eiland. Zo zal je bijvoorbeeld spelen op een besneeuwde berg of reis je naar een tropische eiland. Iedere wereld bestaat uit verschillende hindernissen, maar deze worden gepersonaliseerd per wereld. Zo zal je op de ene wereld springen van de ene kookpot naar de andere en ontwijk je muziekgolven in een andere. Combineer dit met de nieuwe move die je telkens leert en je kan opmerken dat de ervaring steeds een stap verder wordt geschoven. We kunnen dit dan ook enkel toejuichen.
We spelen Rayman Origins natuurlijk op de PlayStation Vita en ontwikkelaar Ubisoft laat jou dan ook toe om de touchscreen van deze handheld te gebruiken. Je kan inzoomen op de spelwereld, maar ook vijanden aantikken. Wanneer je namelijk een vijand verslaat, zal deze opblazen tot een soort ballon en zo opstijgen. Indien je hem nog eens kan meppen, bespringen of gewoonweg aantikken, krijg je enkele Lums als beloning. Dit aspect kan dus net dat tikkeltje eenvoudiger zijn doordat je kan tikken, maar verlies Rayman ondertussen echter niet uit het oog. Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben. Tijdens jouw avontuur zal je af en toe plaatsen nemen op een vlieg. Je kan deze aanzien als een vliegtuig en dit brengt wat afwisseling. Deze specifieke missies doe je vooral om een eindbaas een kopje kleiner te maken.
Ten opzichte van het consolebroertje moeten we bij deze versie van Rayman Origins geen multiplayer verwachten. Een gemiste kans met de mogelijkheden van de PS Vita. Een co-op mode zou de versie ongetwijfeld een leuke boost geven en we zien niet meteen een reden om het eruit te laten. Zelfs als het lokaal niet zou kunnen, zou het online in wezen geen probleem mogen vormen. Een gemiste kans van Ubisoft en het is een (kleine) domper op de Raymanvreugde.
Wanneer we Rayman Origins in de PlayStation Vita staken, keken we erg uit naar hoe de titel op dit kleine scherm ging worden weergegeven. Het consolebroertje zag er gelikt uit en legde de lat toch behoorlijk hoog. Visueel ziet er Rayman Origins er even prachtig uit op de PlayStation Vita. Ubisofts UbiArt Framework levert uitstekend werk, want de kleuren en de sfeer spatten gewoon van het scherm. Om een andere belevenis te brengen dan de hedendaagse standaard koos Ubisoft voor het klassieke 2D. In een wereld die steeds meer gedomineerd lijkt te worden door 3D, is het leuk om te zien dat we nog steeds prachtige 2D-platformers krijgen
Voeg dit gegeven bij de gelikte visuele pracht en je weet dat er niet veel slecht kan lopen. Wanneer we even luisteren naar het geluid dat uit de speakers komen van de PS Vita horen we een mooie soundtrack. De soundtrack stemt overeen met de gebeurtenissen op het scherm en de randactiviteiten spelen erop in. Zo zal je de vijanden horen, maar zal je ook zingende Lums te horen krijgen wanneer je de grotere versie te pakken kreeg. Het past allemaal mooi bij de graphics en het typische sfeertje dat je van Rayman mag verwachten.
- Visueel mooi
- Vrolijke muziek
- Verslavende gameplay
- Humor
- Geen co-op