Asphalt: Injection
De ontwikkelaar Gameloft klinkt misschien niet bij iedereen bekend in de oren, maar deze ontwikkelaar is in de wereld van handhelds al een grote jongen. Gegroeid via Apple's iOS-platform staat deze ontwikkelaar bekend voor het ontwikkelen van games die gelijkaardig zijn aan de iets grotere reeksen. Zo heb je Modern Combat dat vergeleken kan worden met Modern Warfare en Dungeon Hunter dat wel wat weg geeft van Diablo. Ook in het racegenre hebben ze zo hun gekende reeks genaamd Asphalt en na de reeks al op quasi elke andere handheld uitgebracht te hebben is ook de PlayStation Vita nu aan de beurt gekomen.
Gekende speelstijl
De Asphalt-reeks is een arcade racer die wel wat weg heeft van games als Burnout en misschien ook Need for Speed. Net zoals in deze gekendere reeksen krijg je een selectie aan auto's die je kan aanpassen en tunen om ermee door de straten te razen en de tegenstanders te rammen aan een zo hoog mogelijke snelheid. Om die snelheid te behalen kun je gevaarlijk rijden of boost-voorwerpen van de weg oppikken om zoals in Burnout voluit te gaan. Naargelang je prestaties en hetgeen je vernielt op je weg krijg je een geldbonus waarmee je weer nieuwe auto's kunt kopen en upgraden. Je hoort ons allicht al aankomen, maar als je iets gloednieuws had verwacht, dan ben je hier helaas aan het verkeerde adres.
Om vorderingen te maken in het spel hoor je de carrière modus te overwinnen. Deze is in divisies onderverdeeld van amateur tot grootse pro en naargelang je vordert zul je meer auto's (die je wel nog moet kopen) en tracks vrijspelen. Iedere divisie schotelt je enkele races met speciale regels voor. Zoals een eliminatie race waarin om de zoveel seconden de laatste wegvalt, een spelletje kat en muis tegen de politie waarin je niet gepakt mag worden of een race waarin je zoveel mogelijk tegenstanders tot schroot moet rijden. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, want of je nu de snelste auto hebt of niet, zelfs met je boost zal je al van de eerste races last hebben van een bumperklevende AI en enkel met een volle meter nitro (die je nog sneller maakt) kan je even de tegenstanders van je afschudden of kan je ze beginnen inlopen.
Al is de computer nog zo vervelend, het houdt gelukkig niet de progressie van je carrière tegen. Gegarandeerd zul je binnen de kortste keren lekkere bollides vrijspelen en nieuwe regio's waarin geracet kan worden zoals Moscow, Hong Kong of New York. De auto's die je vrijspeelt zul je eerst wel nog moeten kopen met het gewonnen geld, maar daarna zijn ze volledig van jou en kun je ze ook aanpassen door ze te tunen of een nieuw jasje te geven. Gek genoeg kun je tijdens het selecteren van je wagen niet zien welke je effectief al gekocht hebt. Iedere auto blijft zijn prijs behouden en dat kan misschien wat verwarrend overkomen.
Om je collectie vette wagens te bezichtigen heeft Gameloft ook een Garage mode in de game gestoken. Hier kun je door een garagepark wandelen en via de sixaxis van de Vita de wagens bezichtigen. Het lijkt wel iets leuk, maar het is compleet overbodig, want je wagens "staan" daar maar niks te doen en je kan niet instappen, je vindt zelfs geen informatie terug over je wagens. Buiten een leuke manier om je auto's eens te showen aan je vrienden ga je deze garage vast niet veel ingaan.
Te gewoontjes
Dat de computer het maar blijft vertikken om achterop te geraken is één ding, maar dat je favoriete Ferrari net hetzelfde aanvoelt als die dikke BMW is alweer een ander paar mouwen. Iedere auto lijkt quasi even snel doordat de AI constant in de buurt van je is en als je die scherpe bocht al driftend inzet heeft geen enkele auto echt moeite om mooi stabiel zijn draai te nemen. Verre van zul je Ridge Racer-taferelen tegenkomen en doordat iedere auto hetzelfde is kun je gewoon de mooiste uitkiezen zodat het oog er toch ook wat aan heeft.
Ergens kun je zien dat Asphalt al lang achterop hinkt tegenover andere franchises. Het heeft niet alleen problemen met bovenstaande onderdelen, maar ook grafisch kan het niet de kracht uit de handhelds persen. Locaties zijn wel lekker gevarieerd en de auto's hebben natuurlijk hun looks, maar toch verbleekt de game ten opzichte van andere launchtitels die de Vita rijk is. Ridge Racer, Wipeout en ModNation Racers zien er stuk voor stuk gedetailleerder en scherper uit en zelfs de destructie in die opgenoemde games is beter te noemen. Want ook al kun je vijanden tot schroot rammen en moet je dit soms ook doen, buiten wat lak zal er niet veel van de auto's verdwijnen.
Het geld niet waard?
Graphics maken dan wel de eindscore niet, maar alle features en goede punten wel. Naast de carrière kun je makkelijk eender welke auto die je gekocht hebt nemen en op een van de vele parcours rondracen. Alle modi die je in de carrière tegenkomt komen ook in de quick race-stand terug, van een gewone race tot time trial of een eliminatie, een gebrek aan keuze heb je niet. Eventueel kun je ook online je kansen wagen, al zijn er niet zoveel mensen online te vinden. Als je dan eens succes hebt komt het vaak op zo snel mogelijk iemand rammen of boosts verzamelen neer en dan hoef je maar gas te geven om weg te geraken van de rest. Klinkt wel normaal, maar het feit dat alle auto's ongeveer hetzelfde reageren en even snel zijn is toch deprimerend om na de eerste bochten te weten dat je niet bij de eersten kan eindigen of juist geen tegenstand meer zal hebben.
Doorheen heel de game krijg je nog leuke muziek te horen, maar de presentatrice die iedere keer terugkomt om een auto of circuit voor te stellen kun je toch al snel beu worden, mede omdat de voice-over niet van de hoogste plank is. Als je ondanks bovenstaande minpunten de game toch een kans wil geven, vergeet dan niet dat deze game net dezelfde inhoud biedt als zijn naamgenoten op de smartphones, die dan nog veel lagere prijs hebben. De controls liggen dan wel beter in de hand op de Vita, het is en blijft een "goedkope" kopie van andere franchises die stuk voor stuk beter weten te presteren.
- Een hoop vette auto's...
- ... die allemaal hetzelfde aanvoelen
- Matige graphics
- Bumperklevende AI
- Online niet zo actief