HANDS-ON PREVIEW | Tekken 8 kiest voor de aanval
Wij hebben Tekken 8 al kunnen spelen. En we zijn daar blij om. Dit weekend vond een Closed Network Test plaats van Tekken 8, wat wilde zeggen dat we al enkele online potjes hebben kunnen spelen in de fighter. Hoewel we vrijwel elke keer – ok, ok… elke keer – op ons doos kregen, waren we toch echt wel onder de indruk van de volgende iteratie in de populaire fightingreeks.
Je bent het misschien al vergeten, maar Tekken 7 is ondertussen al meer dan acht jaar oud en dus wordt het stilaan wel eens tijd voor een nieuw deel in de reeks. Dat Tekken 8 een forse stap voorwaarts moet zijn, dat valt vanaf de eerste seconde op. Visueel ziet de game er immers fantastisch uit.
Bandai Namco is er in geslaagd om de typische sfeer van de reeks perfect te behouden en alles er toch heel modern te laten uitzien. Dat wil zeggen dat de overdreven Japanse tierlantijntjes weer van de partij zijn en dat gelukte aanvallen worden beloond met een soort miniontploffingen (we leggen het niet helemaal goed uit, maar je snapt wel wat we bedoelen).
Daar bovenop komt dus sterk verbeterde visuals ten opzichte van Tekken 7, die zoals gezegd natuurlijk ook al van 2015. Alle personages zien er geweldig uit en de arena’s zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Veel meer kunnen we nog niet vertellen, omdat we natuurlijk een beperkte versie van de game voorgeschoteld hebben gekregen.
Op vlak van gameplay zijn Heat Burst en Rage de twee meest opvallende zaken. Voor Heat Burst gebruik je een balkje dat bij het begin van een rond volledig gevuld is. Druk je op R1, dan wordt Heat geactiveerd en kan je meer schade aanrichten. Druk je nog eens op R1, dan voer je een Heat Smash uit, wat dan weer een combo is die flink wat schade aanricht.
Het interessante aan Heat Burst is dat je het elke ronde maar één keer kan gebruiken en dat je dus het juiste moment moet zoeken om het in te zetten, want het balkje is voor je het weet helemaal leeg en dan heb je er dus niets aan gehad. Het zorgt er ook voor dat spelers agressiever zullen spelen, want zodra je de Heat Burst hebt geactiveerd ben je eigenlijk genoodzaakt vol in de aanval te gaan.
Naast R1 heb je ook een aantal aanvallen die Heat zullen activeren nadat ze worden uitgevoerd, waardoor je het midden in een combo kan activeren. Ook hier worden offensieve spelers toch net iets meer beloond. Het is dan ook niet verrassend dat je een deel van je health bar kan terugverdienen als je in de aanval gaat.
Rage is dan weer je laatste redmiddel en wordt geactiveerd wanneer je health onder een bepaald niveau zakt. Het is geen nieuw systeem in Tekken 8, want het was al aanwezig in Tekken 7, maar keert dus ook hier terug en net als bij een aantal andere elementen word je als spelers dus opnieuw beloond als je aanvallend speelt. Zelfs wanneer je met je rug tegen de muur staat probeert Tekken 8 je dus te dwingen op een bepaalde manier in de aanval te gaan.
We kunnen nog niet heel veel vertellen over Tekken 8, maar wat we al zagen en konden spelen doet ons het beste vermoeden. De game ziet er geweldig uit, zonder de typische sfeer van de reeks te verliezen en de gameplay dwingt je bijna agressief te spelen, wat voor interessante wedstrijden zorgt.