HANDS-ON PREVIEW | Bayonetta 3 heeft kunstjes nog niet verleerd
Het heeft een hele poos geduurd, maar later deze maand is het zo ver. Fans van actie en hack and slash kunnen dan eindelijk aan de slag met een nieuwe game in de Bayonetta-serie. Tot nu toe stond onze heks garant voor non-stop actie, en dus verwachten we ditmaal wederom getrakteerd te worden op een actievol spektakel. Wij gingen alvast aan de slag met de eerste hoofdstukken in de game en zagen dat onze heks haar kunstjes nog niet verleerd heeft.
Traditioneel gewijs zet de opening van het spel al meteen de toon. Dit is niet anders in Bayonetta 3, waar de vele kogels uit de geweren van onze heks je om de oren vliegen, gebouwen gemolesteerd en opgeblazen worden en tal van nieuwe vijanden de wereld bedreigen. De angels en demons zijn intussen oud nieuws, want homonculi zijn een nieuw soort interuniversitaire bedreiging waar Bayonetta mee komaf dient te maken. Het lijkt er vooralsnog op dat er tal van nieuwe designs zijn en dat deze ook weer allemaal over unieke aanvallen en mechanics beschikken, wat erg goed nieuws is.
De gameplay blijft alvast erg vertrouwd aanvoelen en dat is ook een goede zaak. Het schieten, slaan en schoppen verloopt vlekkeloos en vlot, terwijl het perfect ontwijken je nog steeds Witch Time (een soort van bullet time effect waarin de tijd even trager verloopt en je aanvallen extra hard op de vijand terecht komen) oplevert. We verwachten vooral dat in de latere hoofdstukken nieuwe aanvallen, effecten en wapens hun opwachting maken, maar tot dusver weet het gameplay aspect alvast torenhoge ogen te gooien.
Natuurlijk mogen we ons aan wat vernieuwing verwachten en die krijgen we hoofdzakellijk in de vorm van de Demon Slave en Demon Masquerade mechanics. Hierdoor kunnen we, in bepaalde omstandigheden, de Infernal Demons (Madama Butterfly en Gomorra zullen ongewijfeld een belletje doen rinkelen) oproepen om tegen de vijand te strijden. Je bestuurt deze demons in zekere zin rechtstreeks door verschillende soorten aanvallen te kiezen. Uiteraard is hun tijd op het slagveld wel beperkt, want het zou anders wel een erg oneerlijke strijd in het voordeel van Bayonetta worden.
Vooralsnog komen deze mechanics visueel mooi over, met heel wat extra spektakel tot gevolg, al vragen we ons af of de balans in de moeilijkheidsgraad door deze mechanics niet zoek geraakt is. De nieuwe mechanics komen zo sterk voor de dag dat een goed en slim level design zeker nodig zal zijn om de juiste balans tussen dit alles te vinden.
Tot slot zit het op audiovisueel vlak zeker mee. Bayonetta 3 staat garant voor veel actie, dus een vlotte framerate is zeker een vereiste en we hopen dat de grotere schaal van de levels en acties het uiteindelijke product niet te veel in de weg zal staan. De levels zijn nog steeds redelijk rechtlijnig en compact gehouden, maar hier en daar merken we dat de ontwikkelaar toch net wat meer ruimte aan ons heeft gegeven zodat er wat collectibels kunnen gezocht worden.
Bayonetta 3 belooft vooralsnog alles in huis te hebben om wederom een spektaculair en actievol avontuur te worden. We hebben vooralsnog wel enkele vragen over hoe goed de nieuwe mechanics in het geheel zullen passen, maar de gekende (gameplay)basis is alvast ijzersterk. Lang hoeven we in ieder geval niet meer te wachten, want later deze maand kan iedereen aan de slag met dit nieuwe avontuur.