HANDS-ON PREVIEW | Rollerdrome is een unieke belevenis
Wat krijg je als je een liefde voor rolschaatsen, knallende actie, mensen uitmoorden en retro-sciencefiction in een blender gooit? Het juiste antwoord is Rollerdrome! Dat ontwikkelaar Roll7 mooie games kan maken, werd eerder dit jaar al duidelijk toen YoniVL het spel OlliOlli World met een knappe score van 80 wist te belonen in de recensie. Deze unieke rolschaatsgame verschijnt op 16 augustus, maar wij kregen alvast een voorproefje.
Het jaar is 2030 en kapitalisme heeft gewonnen. Grote bedrijven hebben heerschappij over alles en om het volk tevreden te houden, is er een nieuwe bloeddorstige sport bedacht waarin expliciet geweld en behendigheid centraal staan. Veel burgers doen mee met de sport, in de hoop om met de winsten hun schulden af te betalen. Hoofdpersonage Kara Hassan heeft een ander motief. Zo probeer je de ultieme kampioen te worden van deze waanzinnige sport om zo de mysteries en ware intenties van het hoofdbedrijf Matterhorn te achterhalen.
Elke map bestaat uit grote skateparken waar je kunt grinden, springen en de meest waanzinnige trucjes kunt uitvoeren. Natuurlijk ben je niet alleen. Ondertussen moet je met welgemikte schoten de concurrentie uitschakelen. Het is een complex spel waarin je steeds de perfecte combinatie moet zoeken tussen ontwijken, vette trucs uithalen en mensen afknallen. Door alles netjes te combineren, scoor je meer punten waardoor je ranking de hoogte in gaat. De eerste levels tonen je hoe alles werkt om vervolgens de moeilijkheidsgraad steeds op te drijven. Pistolen, shotguns en snipers, allerhande wapens passeren de revue, maar je hebt slechts een beperkte hoeveelheid kogels. Rollerdrome begint als een erg relax spel en voegt steeds meer lagen moeilijkheid toe. Trucjes worden steeds ingewikkelder en beter bewapende vijanden weten je zo uit de lucht te schieten als je steeds dezelfde combinaties herhaalt.
Het helpt immens dat de gameplay zo soepel aanvoelt. Kara reageert meteen op alles wat je doet en dat met een geweldige souplesse. Eens in de lucht kun je een richting uitdraaien en je rolschaatsen vastpakken om te stunten. Je kunt zelfs heuse salto’s maken en rond objecten duiken. Of wat dacht je van bullet time om iedereen in slow motion te bekogelen? Elke map staat bol van de rails zodat je voortdurend aan het grinden bent en daardoor je snelheid verhoogt. Dit alles vormt een bijzondere dans die niet alleen lekker aanvoelt, maar er ook nog eens fantastisch cool uitziet.
De grafische stijl is vrij uniek en geeft Rollerdrome een retrosfeer. Het hele spel is cel-shaded en bestaat dus uit grote, hoekige vlakken. Het is ook enorm kleurrijk, wat de indruk geeft dat je in een stripboek bent gestapt. Door de heldere kleuren weet je steeds waar elke railing, elke vijand en elke andere ‘point of interest’ is gesitueerd. Fun fact: Rollerdrome lijkt hiermee wel een eerbetoon te brengen aan die oude populaire rolschaatsgame: Jet Set Radio. Jet Set Radio was namelijk het allereerste spel dat volledig was opgebouwd met cell shading. De funky, opzwepende muziek knoopt het geheel aan elkaar.
Elk level heeft een eigen thema. Zo kun je doorheen een winkelcentrum of een basis in de Alpen rolschaatsen. Elk terrein kent unieke puzzels en opdrachten om te voltooien. Zeer bevredigend om bijvoorbeeld doorheen de vitrine van een winkel te springen terwijl je iemand van kant maakt. We konden uiteraard maar een beperkt aantal levels inkijken, maar de structuur van de campaign lijkt steeds dezelfde. Je moet je doorheen kwalificatierondes werken om zo terecht te komen in de finales. Echter moet je daarvoor bepaalde doelen halen, net zoals in bijvoorbeeld de Tony Hawk’s Pro Skater spellen.
Haal een hoge combo, grind een bepaalde rail van begin tot einde, wallride op een bepaald stuk muur enzovoort. Voor het grootste deel zijn deze doelen makkelijk haalbaar, al merkten we wel een hoge shift in de moeilijkheidsgraad aan het einde van de demo. Het lijkt er op dat als je bepaalde doelen niet haalt, je vast komt te zitten in de game en de campaign niet zult beëindigen. We hopen dat dit euvel wordt opgelost bij de release. Er zijn ook best veel doelstellingen. Dit zorgt ervoor dat je erg vaak naar dezelfde map terugkeert om deze te behalen. Schiet vijf raketten uit de lucht, krijg zo min mogelijk schade,... Zelfs de meest doordachte missies worden op den duur eerder saai en langdradig omdat je het terrein als je broekzak kent en het inmiddels al voor de tiende keer probeert.
Rollerdrome is een unieke belevenis die zowel fans van skate- als schietgames zal bekoren. De grafische stijl is een streling voor het oog en ook de gameplay is bijzonder vlot. Toch vragen we ons af of de levels die we niet gezien hebben ook interessant blijven. Aan het einde van deze demo voelden we al een soort moeheid vanwege de vele objectieven die je moet behalen om naar het volgende level te geraken. Of Rollerdrome genoeg afwisseling weet te bieden, leren we in augustus.