HANDS-ON PREVIEW | Skate je vingers in de knoop met OlliOlli World
In 2013 kwam ontwikkelaar Roll7 op de proppen met OlliOlli, een unieke sidescrolling skategame, die uitging van het principe ‘easy to pick up, hard to master’ en vooral op mobiele toestellen een groot succes was. Al snel volgde OlliOlli 2: Welcome to Olliwood, maar sindsdien werd het vrij still rond de reeks. Daar komt nu verandering in met OlliOlli World.
Wij kregen onlangs al eens de kans om enkele weken voor de release aan de slag te gaan met de nieuwste van Roll7 en al snel werd duidelijk dat OlliOlli World de volgende stap is in de reeks populaire skategames.
De opvallendste vernieuwing is zonder twijfel de graphics. Er wordt afgestapt van de pixelated stijl en overgestapt op een prachtige 2.5D getekende stijl. OlliOlli World heeft zo meteen een pak meer diepgang dan zijn voorgangers, met ook enkele leuke personages die de wereld bevolken. De verschillende gebieden van Radlandia, waar de game zich afspeelt, hebben ook allemaal hun unieke stijl, waardoor je meteen weet in welk gebied je aan het skaten bent.
Die vernieuwde graphics zorgen ook meteen voor een nieuw gameplayelement, want er zit nu diepte in de levels, waardoor er de mogelijkheid is om verschillende paden te nemen. Niet dat je de hele tijd moet kiezen welke weg je kiest, OlliOlli World gaat 95% van de tijd nog altijd gewoon van links naar rechts, maar het geeft een beetje meer diepgang aan de game en zorgt er voor dat je levels vaker opnieuw kan spelen.
Niet dat je nog een extra reden nodig hebt om levels opnieuw te spelen, want de kans is klein dat je een level volledig uitspeelt na je eerste run. De finish halen is meestal zo geen probleem – al verandert dat ook in de latere gebieden – maar de local heroes verslaan met een topscore of alle extra challenges tot een goed einde brengen is een andere zaak. Dat is dan ook de kracht van OlliOlli World. Je zal levels steeds opnieuw spelen, om toch maar elk stukje te ontdekken.
OlliOlli World slaagt er ook in om de moeilijkheidsgraad stelselmatig op te voeren. In het begin moet je wat springen en tricks uitvoeren en haal je vaak zonder moeite de finish. Later worden de tracks ingewikkelder en moet je ook meer handelingen uitvoeren, om zo topscores te kunnen halen. De tricks die je dan moet uitvoeren zijn vooral met je vingers, want het is niet eenvoudig om alle combinaties goed uit te voeren, zonder verstrikt te geraken. Lukt je dat wel, dan zet je geweldige combo’s neer die heel wat punten opleveren.
Heb je het een beetje gehad met de offline tak van OlliOlli World, dan kan je verhuizen naar Gnarvana, het online segment van de game. Dat draait volledig asynchroon, wat dus wil zeggen dat je altijd snel enkele online sessies kan uitvoeren, zonder dat je daarvoor een pak vrienden moet optrommelen.
In Leagues krijg je dagelijkse uitdagingen, waar je telkens op een nieuwe track een zo hoog mogelijk aantal punten moet halen. Slaag je er in hoog genoeg te eindigen in je league, dan stijgt je rank en kan je allerhande beloningen vrijspelen. Leuk is dat OlliOlli World je in principe altijd zal laten uitkomen tegen spelers met dezelfde kwaliteit.
De Portal Mode geeft je dan weer de vrijheid om zelf wat opties aan te duiden om nieuwe tracks te creëren. Zo kan je de biome, de lengte en de moeilijkheid aanpassen. Vervolgens krijg je ook een code die je kan delen met andere spelers, om zo iedereen uit te dagen een zo hoog mogelijke score neer te zetten op de nieuwe track. Het online gedeelte is ook volledig crossplay, dus in principe moet je altijd genoeg uitdagers vinden online.
Roll7 wil met OlliOlli World de reeks duidelijk een nieuwe richting opsturen, zonder te morrelen aan de basis en het slaagt daar op basis van onze eerste uurtjes met de game wonderwel in. De visuele stijl is flink veranderd, maar doet niets af van de eenvoudige opzet die verdomd moeilijk is om volledig onder de knie te krijgen.