HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Breakwaters geeft je controle over water
Bij Breakwaters betreed je een procedural gegenereerde wereld die gevuld is met een oceaan en enkele eilanden. De oceaan is volledig gesimuleerd, waardoor het zeer natuurlijk aanvoelt. Je hebt eb en vloed en je kan het water gebruiken om je te helpen in het overleven. Het avontuur start bij aankomst op een van de kleine eilanden. Je maakt kennis met een persoon die je wat uitleg verschaft en een eerste missie geeft. De missies helpen je verder met de vooruitgang van het spel, zodat je steeds een doel hebt om naartoe te werken. Om deze doelen te halen, zal je resources nodig hebben om nieuwe items, gereedschap en werktuig te craften.
De start is niet meteen eenvoudig, want de uitleg is niet altijd even duidelijk. Ondertussen moet je ook zien dat je geen honger of dorst krijgt, want dan verlies je wat health. Naarmate je levelt in homesteading, adventuring en exploration zal je wel iets langer doen met je voedsel, maar in het begin is het even doorbijten. Water staat in het middelpunt van Breakwaters, want enerzijds heb je de oceaan die je kan bevaren, maar anderzijds heb je ook kristallen waarmee je het water kan beïnvloeden. De refined blue crystals laten toe om water te spawnen en de refined yellow crystals duwen het water weg.
Je kan dus makkelijk water creëren op een plaats, denk bijvoorbeeld aan een stuwdam, of water wegduwen bij een gebied waar je iets wil opnemen. Hierdoor kan je ook een netwerk opzetten met waterleidingen om zo zaken te automatiseren of water naar een andere locatie te pompen. De oceaan kan je verkennen met een boot die je zelf moet bouwen en uitrusten. Hiermee kan je naar nieuwe eilanden trekken, maar het is natuurlijk opletten voor vijandelijke boten. Op de verschillende eilanden dwalen ook vijandelijke wezens rond. Krabben, slijmballen of titans van steen die uit een rots te voorschijn komen zijn slechts een kleine selectie.
De combat vonden we trouwens redelijk basic. Je hebt geen block actie, dus je moet incasseren of even weg springen, maar hierdoor verlies je dan de precisie voor de volgende aanval. De algemene controls zijn een beetje van hetzelfde kaliber. Het is echt wennen en na een tijdje ben je er wel mee weg, maar een beetje finetuning mag nog wel. Visueel zit het wel snor, maar er mag wel wat meer afwisseling komen en de user interface kan iets beter.
De early access van Breakwaters werd al uitgesteld om nog wat zaken beter aan te pakken, maar in onze ogen is Breakwaters nog steeds een ruwe diamant waar mits goede ondersteuning wel iets moois van valt te maken. De simulatie met water is uitstekend gedaan en je hoofdmissie is een goede leidraad doorheen de game.