PREVIEW | Indie Flash - InfraSpace laat de tijd voorbijvliegen
InfraSpace is het werk van een driekoppig team, genaamd Dionic Software. De game dropt je op een vreemde planeet waar je een kolonie moet uitbouwen door het verzamelen van basismaterialen en het opstarten van je eerste fabriek. Natuurlijk hebben je werknemers ook een plaats om te leven nodig en moet je nieuwe werknemers aantrekken door een aantrekkelijke kolonie neer te poten. Daardoor kan je nieuwe fabrieken bouwen en weer uitbreiden tot de hele planeet in je handen is.
Het aantal jobs in de fabrieken moet je in balans houden met de populatie van je planeet. Zijn er meer jobs dan werknemers, door een te snelle uitbreiding, dan verlaagt de efficiëntie van je fabrieken, wat dan weer voor een dominoëffect kan zorgen in andere sectoren. Wanneer je de werknemers tevreden houdt dan stijgen ze in level en worden ze beter. Ben je een slechte werkgever, dan hebben ze het al snel met je gezien en geven ze hun ontslag. Eenmaal je genoeg tevreden werknemers hebt zal je settlement naar een volgend niveau stijgen. Hierdoor kan je in de research tree nieuwe zaken onderzoeken, om zo opnieuw stappen te zetten. Al je infrastructuur heeft energie nodig en dit wordt opgelost met elektriciteit die je kan opwekken met bijvoorbeeld een windmolen, maar ook zonnepanelen en een kerncentrale staan paraat.
Het uitpluizen van je verschillende fabrieken en resources kan snel complex worden, want je moet de productie en consumptie in balans houden. Hiervoor voorziet de ontwikkelaar enkele grafieken die je hierbij helpen. Enerzijds heb je de productie van goederen, maar anderzijds moeten die ook op de eindbestemming geraken. Dit doe je met behulp van een transportnetwerk dat je zelf aanlegt. Gebetonneerde straten of heuse snelwegen tussen verschillende productielocaties zijn niet weg te denken in het straatbeeld.
Wanneer je verder geraakt in het spel zal je snel bottlenecks krijgen in je wegennet. Gelukkig kan je eenvoudig upgraden naar een bredere straat en kan je kruispunten instellen, maar een echt complexe structuur kan je nog niet uitplannen. Verkeerslichten zouden bijvoorbeeld al handig zijn.
InfraSpace is in early access en dit merk je goed, want er zijn nog tal van kleine bugs. Bijvoorbeeld een gebouw dat niet meer toegankelijk is nadat je de save opnieuw laadt of gebouwen die bij een upgrade plots meer plaats innemen. Het juist plaatsen van gebouwen en straten heeft ook nog afwerking nodig. Gelukkig zijn de ontwikkelaars wel snel met fixes en staan ze open voor community feedback.
InfraSpace laat je even geen benul hebben van de tijd, want die vliegt voorbij eenmaal je bent gestart. De balans tussen de productie die je nodig hebt om verder te geraken en de aanvoer van je goederen en resources via een transportnetwerk zorgt voor een ontspannend gevoel. Het straft je ook niet wanneer je een fout maakt, want je kan die eenvoudig corrigeren en je hebt weer een les bijgeleerd. Het is nu in early access en dat merk je aan de staat, want bugs zijn nog volop te vinden. We zijn alvast benieuwd wat men verder brengt qua content updates, want we willen meer.