HANDS-OFF PREVIEW | Het pretpark van je dromen in Park Beyond
Er zijn doorheen de jaren al heel wat theme park management games verschenen. De ene game al serieuzer dan de andere. Met Park Beyond van Limbic Entertainment – dat je kan kennen van Tropico 6 of de laatste twee Might & Magic Heroes – komt er daar nu nog eentje bij. De boodschap van de game is alvast: hoe zotter, hoe beter.
Het idee achter Park Beyond is dan ook om het park van je dromen te bouwen met ongelooflijke attracties. De basis is daarbij niet anders dan je in veel andere games ziet, met rollercoasters, draaimolens en meer. Alleen kan je in Park Beyond al die attracties extra niveaus geven, waardoor ze echt compleet gek worden.
Wat denk je bijvoorbeeld van een reuzenrad met meerdere verdiepingen? Of een attractie waarbij je letterlijk wordt rondgeslingerd door een gigantische octopus? Zelfs de eenvoudige draaimolen is niet veilig en kan je uitbouwen tot een attractie van vier verdiepingen hoog. Dat kan je bovendien in een aantal verschillende thema’s, zoals bijvoorbeeld een westernpark (ja, wij denken ook dat ze dat van Bobbejaanland gepikt hebben). De ontwikkelaars noemen het zelf ‘Impossification’: het onmogelijke mogelijk maken dus.
Dat wordt ook duidelijk wanneer je rollercoasters gaat bouwen. Dat gebeurt vrij gelijkaardig met andere games, waarbij je rails neerlegt en zo een track maakt, maar in Park Beyond kan je ook nog een pak extra modifiers neerzetten. Zo kan je de kart over een gat laten springen met een ramp of uit een kanon laten schieten voor extra snelheid. Het karretje waarin je bezoekers vervoerd worden is gelukkig een omni-cart, die zich aan alle omstandigheden aanpast. Het doel daarbij is om alles vrij eenvoudig te houden om neer te poten, zelfs al wil je een controller gebruiken op PS5 of Xbox Series X|S, want naast pc komt de game ook uit op die twee toestellen.
Ondanks die toegankelijkheid wil Park Beyond wel nog altijd een game zijn die genoeg diepgang biedt voor de ervaren gamer, met voldoende mogelijkheden om je park te managen. Daarom werd er ook samengewerkt met leden uit de community om een leuke ervaring te creëren.
Park Beyond pakt ook uit met een volledige campaign met verhaal. Daarin zit je als speler gevangen tussen eigenaar en pretparkliefhebber Phil en zijn CFO en vrouw van het geld Izzy. De campaign is volgens de ontwikkelaars niet zomaar een veredelde tutorial, al is het wel de perfecte manier voor nieuwe spelers om gewoon te geraken aan alle mechanics, maar het moet echt een volwaardige ervaring zijn, met de nodige personages die je een interessant verhaal vertellen.
Park Beyond wil met het idee van impossification duidelijk in het oog springen bij fans van theme park management games en als ze het concept goed weten uit te werken, zullen ze daar ook in slagen. De aanwezigheid van een campaign en aandacht voor toegankelijkheid zorgt er voor dat dit ook de perfecte game lijkt te worden voor nieuwkomers in het genre.
Interessant! Zeker eentje om in de gaten te houden.
Geplaatst op 2021-08-26 16:53:36