HANDS-ON PREVIEW | WRC 10 gaat de historische toer op
Voor veel racefans is de rallysport de meest pure van alle racesporten. Het is dan ook geen toeval dat de WRC-games altijd al een vrij groot publiek hebben weten aan te spreken, zeker nu ze de voorbije jaren hun niveau hebben opgekrikt onder leiding van ontwikkelaar KT Racing, dat dit jaar op de proppen komt met WRC 10.
WRC 10 is niet zomaar de volgende WRC-game in de rij. Het moet een viering worden van alles wat rally is, want in WRC 10 krijgen we niet enkel het seizoen 2021, maar ook het beste uit vijftig jaar WRC. In 2023 viert het kampioenschap immers zijn vijftigste verjaardag en KT Racing is er op tijd bij om de festiviteiten op gang te trekken.
Dat wil natuurlijk zeggen dat er heel wat legacy content in de game zal zitten, met 22 legendarische wagens van Subaru, Peugeot en meer. Denk aan de Audi Quattro uit 1981 of de Lancia Delta uit 1987. Daarnaast komt er een volledige WRC History Mode, waarin je door de jaren heen verschillende scharniermomenten opnieuw mag beleven, met jou achter het stuur. Zo keren we terug naar de Acropolis in Griekenland of naar Sanremo in Italië, waar we versies uit verschillende jaren mogen rijden.
Ook aan moderne content is er geen gebrek, met in totaal negentien verschillende landen, goed voor meer dan 120 stages, waarvan meer dan veertig compleet nieuw. Voor het eerst horen daar ook de shakedowns bij, de korte stages vlak voor de start van een rally, waar piloten onder andere hun settings al eens kunnen testen. Ook België zal trouwens aanwezig zijn in WRC 10, maar omdat de rally zo laat werd toegevoegd aan de kalender, moeten we daarvoor wel een of twee maanden tot na de release wachten.
Ook alle teams uit Junior WRC, WRC 3, WRC 2 en WRC zitten in de game. Alles samen betekent dat 52 rallypiloten waar jij uit kan kiezen.
De career mode keert ook terug in WRC 10, met op het eerste zicht geen al te grote veranderingen, behalve dan dat je voor het eerst ook volledig je eigen team kan maken. De kleuren, de sponsors en de volledige invulling van je team, het is nu volledig aan jou. Je kan er natuurlijk ook nog altijd voor kiezen om achter het stuur van een van de bekendere teams te kruipen. De historische events maken trouwens ook deel uit van de career mode, als je die liever niet apart speelt in de WRC History Mode.
Tot slot zijn er natuurlijk ook wat technologische verbeteringen doorgevoerd. De physics werden verbeterd, waarbij vooral werd gekeken naar hoe het was in WRC 8. WRC 10 heeft wel een nieuw suspension model gekregen en verbeterd management van het chassis en het differentieel. Ook de omgevingen en het geluid kregen opnieuw een upgrade.
We kregen ook de kans om al even aan de slag te gaan met WRC 10, om te kijken of de handling met die vernieuwingen nog goed zat en we moeten zeggen dat de besturing bijzonder vlot aanvoelde. Ook de omgevingen, de enkele die we al te zien kregen, waren mooi afgewerkt. Natuurlijk is het nog afwachten of het volledige plaatje klopt, maar momenteel zijn we alvast tevreden met wat KT Racing ons voorschotelde.
WRC 10 voegt vooral flink wat content toe ten opzichte van de voorgangers. Op vlak van gameplay is er niet zoveel nieuw op het eerste zicht, maar de aandacht voor de vijftigste verjaardag van het WRC zorgt er wel voor dat de echte fans van rallysport enkele memorabele momenten opnieuw zullen kunnen beleven.