HANDS-ON PREVIEW | OlliOlli World kiest voor meer stijl
Bijna tien jaar geleden kwam ontwikkelaar Roll7 op de proppen met OlliOlli, een bedrieglijk eenvoudige game waarin je gewoon van punt A naar punt B moest skaten en onderweg wat tricks moest uitvoeren en punten verzamelen. Klinkt eenvoudig, was het niet. Ook OlliOlli 2 borduurde verder op dat idee en nu is Roll7 terug met OlliOlli World, het derde deel in de reeks.
Op een release van OlliOlliWorld is het nog even wachten, maar wij kregen wel al de kans om enkele levels in de nieuwe game te spelen en het meest opvallende aspect is toch wel de volledig nieuwe visuele stijl. Bij de eerste twee titels koos Roll7 voor pixelated graphics, maar in OlliOlli World krijgen we een handgetekende stijl vol kleuren, die het duidelijk allemaal net iets minder serieus moet laten overkomen. Fans van de reeks zullen er waarschijnlijk even aan moeten wennen, maar de kans is wel reëel dat dit beter zal overkomen bij het grote publiek dat OlliOlli misschien nog niet kent.
De toevoeging van verschillende personages, zijmissies en locaties maakt van OlliOlli World meer een avontuur dan het geval was in de eerste games. Voortgang wordt zo niet meer enkel zichtbaar gewoon omdat je de volgende level vrijspeelt, maar ook omdat je kleine stapjes zet in het verhaal, al is dat verhaal flinterdun.
Op vlak van gameplay is er niet veel veranderd. OlliOlli World draait nog altijd rond reflexen en het perfect beheersen van de nodige knoppencombinaties om tricks, grinds en wallrides aan elkaar te koppelen. De controls zijn nog altijd bijzonder eenvoudig, maar oh zo moeilijk om onder de knie te krijgen. Tricks doe je door simpelweg de linkerstick een bepaalde kant uit te duwen en dat geldt eigenlijk ook voor de wallrides en grinds. Door op een Xbox-controller op A te duwen versnel je en met de triggers kan je rond je as draaien. Veel meer is er eigenlijk niet nodig. Alleen krijg je de tracks waar je gaat skaten razendsnel voor de kiezen en is het niet altijd zo eenvoudig om alles te combineren.
Slaag je er in het einde van een level te bereiken, dan wil dat daarom niet zeggen dat je er helemaal klaar mee bent. Highscores en extra uitdagingen maken immers deel van elke level en hier en daar kan je zelfs sidequests vinden, die je toegang geven tot een andere track. In OlliOlli World kan je in bepaalde gebieden trouwens ook van baan wisselen, zodat je nieuwe routes kan ontdekken om zo misschien je highscore nog verder op te drijven.
Onze ervaring met OlliOlli World is momenteel nog beperkt (vandaar ook de iets kortere tekst), maar wat we er al van konden spelen zint ons wel. De gameplay is overeind gebleven en de nieuwe visuele stijl zorgt er voor dat de game iets meer uitstraling heeft en zo mogelijk ook een groter publiek zal aanspreken.