HANDS-ON PREVIEW | KeyWe is lekker absurde co-op
Coöperatieve spellen zijn recentelijk steeds populairder geworden. We verlangen inmiddels allemaal weer naar wat menselijk contact na één jaar COVID-19 en weinig zaken zijn zo gezellig als samen in de zetel puzzels oplossen. Spellen als It Takes Two en Overcooked nemen het voortouw in dit genre, maar het lijkt erop dat er een nieuwe uitdager is in het genre: KeyWe.
Het concept van KeyWe is vrij bizar. Twee kiwi’s (de vogel, niet het fruit) genaamd Jeff en Debra krijgen de opdracht om een postkantoor over te nemen en moeten er dus voor zorgen dat alle brieven en pakketten op het juiste adres terechtkomen. Het ontcijferen van telegrammen, berichten schrijven en toestellen herstellen behoort ook tot hun dagtaken. Kiwi’s hebben natuurlijk geen armen en dus worden alle acties uitgevoerd met hun snavel of met hun kont, wat voor komische taferelen zorgt.
KeyWe kun je zonder problemen alleen spelen, maar eigenlijk draait alles wel om de co-op modus. Je zit voortdurend te lachen met elkaars onhandigheid en de spanning is vaak te snijden wanneer je voor de highscore gaat. Je gaat van start met een korte tutorial waarin je telegrammen moet sturen doorheen Nieuw-Zeeland. Dit doe je met de hulp van een gigantisch toetsenbord, waarbij de knoppen over je hele bureau verspreid liggen. Voor sommige opdrachten is teamwerk van groot belang. Om hoofdletters te typen en je bericht door te sturen moet je telkens twee handelingen uitvoeren.
Samenwerken is de boodschap en wie goede prestaties neerzet, wordt beloond met stempels. Deze stempels kun je gebruiken om nieuwe kledij te kopen voor je kiwi. Denk hierbij aan andere veren, hoedjes of zelfs een T-rex schedel om over je hoofd te trekken. In het preview exemplaar van KeyWe waren er nog niet zoveel beschikbare kledingstukken aanwezig.
Elk level heeft een andere opzet. Een andere missie bestaat er uit om woorden te verzamelen die doorheen het kantoor zijn gegooid en deze in de juiste volgorde op een brief te kleven. Vervolgens ga je de brief aan een grotere vogel geven, die instaat voor de bezorging. Iemand zal de grote vogel kalmeren met fruit terwijl de andere speler de brief bevestigd in een rugzak. Een kantoor is niet zo veilig voor een kiwi en dus is het goed uitkijken waar je loopt. Er zijn loopbanden en draaiende oppervlakken die je allemaal van het bureau willen gooien. Val je op de grond, dan respawn je van op het plafond met een parachute. Je kunt dus niet sterven, maar verliest vooral tijd wanneer het fout gaat.
Soms zijn de levels exact hetzelfde, maar is er een extra gevaarlijk element toegevoegd. Het tutorial level bestaat ook in een ‘overwoekerde’ versie, waarbij de planten doorheen al het materiaal groeien. Als een plant te groot wordt, dan maakt deze de toetsen van je toetsenbord stuk of drukken ze caps lock in waardoor je brief niet meer klopt als je dit niet op tijd ziet. Er verschijnen ook vleesetende planten. Als je wordt opgegeten dan moet je teammaat deze plant stukpikken om je te bevrijden.
We hebben heel wat afgelachen tijdens KeyWe, maar er zijn nog enkele bugs aanwezig die voor frustratie zorgen. Zo is er een missie waarbij de kelder onder water staat en je drijvende pakketten naar de lift moet brengen. Er drijft ook rommel in het water dat je eerst opzij moet duwen. Tijdens onze speelsessies verschenen de pakketten en de rommel soms op dezelfde plek, waardoor er geen beweging meer in te krijgen was. Het level herstarten was hier de enige oplossing. We kregen het spel ook niet opgestart op ultrawide resoluties en moesten manueel de resolutie via Steam aanpassen naar een meer standaard formaat.
De muren en voorwerpen die op het bureau staan, zijn nog niet helemaal solide. Loop je tegen een koffietas of een ventilator, dan gaan je bek en hoofd er doorheen. We hopen dat ontwikkelaar Stonewheat & Sons hier nog wat meer gekkigheid aan gaat toevoegen. Het zou leuk zijn als de bloempotten, radio’s en koffietassen interactief waren en met luide knallen de grond opgaan wanneer je er tegenaan loopt. De omgeving voelt momenteel nogal steriel aan.
Er is nog wat werk aan de winkel om van KeyWe een complete, netjes afgewerkte game te maken. Het spel verschijnt op 31 augustus dus we verwachten wel dat de ontwikkelaar hierin zal slagen. Onze ervaring was alvast erg positief. De opdrachten en de brieven die je moet uittypen zijn steeds grappig. De coöperatieve gameplay is de echte held van KeyWe. We zijn vooral benieuwd welke nieuwe toevoegingen het volledige spel met zich zal meebrengen.