HANDS-ON PREVIEW | Terug naar school in Little Nightmares II
Een tijdje terug konden we al eens aan de slag met een level uit Little Nightmares II, waarin duidelijk werd dat ontwikkelaar Tarsier Studios ons nog altijd flink wat angst kon aanjagen. Onlangs konden we opnieuw aan de slag met de game en ditmaal kregen we de eerste twee hoofdstukken voorgeschoteld.
Zoals we in onze eerste preview al hebben gezegd speel je in Little Nightmares II met een ander hoofdpersonage en dat gaat samen met een nieuwe locatie. Sterker nog, ditmaal begeef je je in meerdere locaties. Je begint nog in een bos, waar je moet proberen te ontsnappen van een volwassene die duidelijk niet zuinig is op de hagel voor zijn jachtgeweer. Al snel kom een meisje tegen, niet in een gele jas, dat je op sleeptouw neemt. Samen ontsnap je het bos en kom je terecht in een school.
Dat zorgt ook meteen voor een ietwat andere gameplay, want omdat je met twee bent kunnen bepaalde puzzels een beetje anders aangepakt worden. Natuurlijk kan je dat tweede personage niet besturen en wordt het ook allemaal niet al te moeilijk gemaakt. Vaak wil het gewoon zeggen dat je de hulp krijgt om op een hoger punt te komen, waarna je weg moet vinden om het andere personage vrije baan te geven.
We hopen dat Little Nightmares II verder in de game iets meer diepgang brengt in de puzzels, want in de eerste twee hoofdstukken waren die eigenlijk een stukje te eenvoudig. Het helpt ook niet dat het tweede personage regelmatig gewoon al ergens gaat staan om aan te geven wat je moet doen, terwijl Little Nightmares toch een beetje draait rond het uitdokteren van puzzels zonder al te veel hulp. Het tweede personage is ook niet altijd aanwezig, waardoor je het soms toch helemaal alleen moet uitvogelen.
Little Nightmares II bevat ook een stuk meer actie dan zijn voorganger. Zo kan je in deze game meer dan eens wapens hanteren, al moet je je daar niet al te veel bij voorstellen. Op bepaalde momenten kom je bijvoorbeeld een hamer tegen en dan kan je even een paar vijanden de kop inslaan. Little Nightmares II wordt dan een beetje een ritmegame, want je moet op het juiste moment aanvallen. Een tweede kans krijg je meestal niet.
Er zijn ook iets meer momenten aanwezig, alvast in de eerste twee hoofdstukken die we konden spelen, waarin je in sneltempo van een vijand moet weten te ontsnappen. Zoals in het eerste deel zijn dat de momenten waarop je hart een flink pak sneller gaat slaan. Gelukkig is Tarsier Studios er wel in geslaagd om de frustrerende stukken tot een minimum te herleiden. In de eerste twee hoofdstukken hadden we geen moment waarop we bijna onze controller in twee braken, omdat we maar niet het juiste pad vonden om een bepaalde vijand net te ontwijken.
Niet dat er geen stukken meer zijn waar je nogal hardhandig gedwongen wordt om net die ene oplossing te volgen, maar alles lijkt ons net dat tikkeltje vergevingsgezinder te zijn dan in de eerste Little Nightmares. Hopelijk blijft dat ook zo na de eerste twee hoofdstukken.
Met de sfeer zit het wel nog altijd goed. We zijn weg van het schip uit de eerste game en brengen in deze eerste twee hoofdstukken dus alvast onze tijd door in een bos en in een school. Het hoofdstuk rond het bos is duidelijk een soort tutorial om je te leren omgaan met de mechanics van de game en is minder angstaanjagend. Eens we op de school belanden doet het spel zijn naam wel alle eer aan.
Veel mensen hebben sowieso al nachtmerries wanneer ze aan hun tijd op school denken en dat zal er na Little Nightmares II niet beter op worden. Niet alleen komen we oog in oog te staan met een leerkracht die Langnek uit de Efteling een amateur laat lijken, het gebouw zit ook nog vol met rotleerlingen, die gelukkig wel breekbare hoofdjes hebben die we met plezier kapot hebben geslagen. Alles samen waren we meer dan dolblij toen we eindelijk wisten te ontsnappen. We zijn alvast benieuwd waar we daarna nog zullen terechtkomen in de rest van de game. Vooral omdat we graag willen weten wat er in de wereld gebeurd is, want overal komen we aanwijzingen tegen van personen die zo lijkt plots verdwenen zijn. Overal liggen er schoenen en kledingstukken, maar van echte mensen is er geen sprake.
Na twee previews zijn we nog altijd heel enthousiast over Little Nightmares II. Soms zijn de puzzels wat te eenvoudig, maar daar staat tegenover dat de ontwikkelaar de frustrerende stukken wat lijkt te hebben aangepakt en dat het met de sfeer nog altijd heel goed zit. Wij kunnen alvast niet wachten om nog meer nachtmerries te beleven.