Hands-on: Roller Champions (Closed Alpha)
Roller Champions
Gespeeld op pc
Geschreven door Joeri
Rolschaatsen is nooit erg cool geweest in videogames. Behalve het erg succesvolle Jet Set Radio en Jet Set Radio Future waren er geen populaire games die rond het rolschaatsen draaien. Het draaide steeds weer om skateboards. Ubisoft wil hier verandering in brengen en komt met Roller Champions, een gratis spel boordevol adrenaline dat de strijd lijkt aan te gaan met Rocket League. Wij gingen alvast aan de slag met de Closed Alpha en onze bevindingen lees je hier.
Aan de basis van Roller Champions ligt een heel eenvoudig concept. Je loopt rondjes op een hellende piste waardoor je flink wat snelheid kunt maken. Er zijn in totaal twee teams die vechten om een bal. Het team dat de bal heeft moet deze door verschillende checkpoints zien te krijgen. Wanneer je voldoende checkpoints hebt doorkruist met de bal in handen, verschijnt er een goal. Gooi je de bal door de goal dan krijg je een punt. De twist is dat je er voor kunt kiezen om extra checkpoints te doorkruisen. Slaag je hierin dan wordt een doelpunt plots drie tot vijf punten waard. Het eerste team dat in totaal vijf punten weet te scoren, is de winnaar.
Heb je een bepaald aantal checkpoints voltooid en het andere team weet de bal af te pakken? Dan wordt er weer vanaf nul begonnen met het aantal checkpoints. Roller Champions is een teamsport en dus moet je voortdurend de bal naar teamgenoten gooien. De tegenstanders zitten immers niet stil en zullen je voortdurend hard tegen de grond proberen te tackelen. En als je wordt getackeld dan ben je de bal natuurlijk meteen kwijt. Dan zijn er ook nog team acties die je kunt uitvoeren. Je kunt je vasthaken aan een teamgenoot om een breder gebied te blokkeren, om een bal hoog vanuit de lucht te grijpen of om elkaar meer snelheid te bezorgen.
De physics werken gewoon goed zoals verwacht en als je wat hoger gaat op de helling dan kun je met grotere snelheid naar beneden sprinten om iemand te tackelen. Ben je zomaar wat op de tackel knop aan het rammen, dan zul je ook snel kennismaken met de vloer. Een goede timing is van het allergrootste belang en dat telt ook zo voor wie spectaculaire sprongen wil maken. Je moet een landing goed zien aankomen zodat je met beide voeten neerkomt.
Hoe meer wedstrijden je voltooid, hoe meer fans je krijgt. Deze fans komen mee in het publiek zitten bij elke wedstrijd en zullen verbaal meteen duidelijk maken wat ze vinden van je acties. Wanneer je een hele horde fans bij elkaar hebt gesprokkeld, zul je mogen spelen in grotere arenas waar meer toeschouwers kunnen zitten. Tenslotte verdien je ook nog geld waarmee je nieuwe outfits kunt aanschaffen. Dit is best wel leuk, maar het huidige aanbod kledij voelt allemaal nogal erg braaf aan. Geef ons skates met een steekvlam aan de hielen, helmen met pieken op of kniebeschermers gemaakt van Koopa-schilden. Het hoeft allemaal geen steek te houden, maar het mag zeker allemaal wat losser en leuker.
De gameplay voelt bijzonder strak aan en wedstrijden zijn vaak behoorlijk spannend wanneer twee teams aan elkaar gewaagd zijn. Wedstrijden duren ook niet bijzonder lang waardoor je snel flink wat potjes achter elkaar kunt spelen. Roller Champions is een spel dat je heel casual kunt spelen, maar als je veel oefent is het mogelijk om echt beestachtig goed te worden. Er zit dus zeker flink wat potentieel voor de esports scene. De vraag is alleen of het spel hiervoor zelf wel genoeg fans bij elkaar kan krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen zal Ubisoft toch nog wat werk hebben. Dit is natuurlijk nog maar een Closed Alpha, dus hebben ze er nog even de tijd voor.