Hands-on: KillSquad
KillSquad mag dan wel een ongelooflijk generische titel hebben, de vlag dekt in dit geval de lading wel. Met een groepje tot vier spelers, is het de bedoeling dat je alles doodt wat je tegenkomt. Dit principe hebben we natuurlijk nog al wel een keer gezien in één of twee games, dus wat maakt KillSquad dan interessanter dan al de rest?
Er komen de laatste tijd wel meer games uit die een MOBA-sausje over een bestaand genre gieten. In het geval van KillSquad gaat de saus over een typisch Action-RPG spel. Denk dus aan Diablo in een Sci-Fi setting, maar je moet elk spelletje opnieuw van level 1 beginnen en al je (beperkte) skills opnieuw unlocken. Het spel is net verkrijgbaar in Early Access, maar bevat toch al wel een redelijke dosis content. Op dit moment kan je uit vier verschillende personages kiezen. Ze beantwoorden aan de typische klasses die je in RPG games tegenkomt: een melee karakter, een ranged karakter, een tank en een healer.
Het “verhaal” achter het spel is dat in een verre toekomst planeten helemaal leeggeroofd zijn, en dat er kleine groepjes huurlingen op pad gestuurd worden om de laatste restanten van enige waarde te vinden. Het spel leent zich dus vooral voor co-op waarin je met maximaal vier spelers de missies kan volbrengen. Solo spelen is een optie, maar zeker niet aan te raden. Tenzij je de healer klasse speelt is, is het eerder uitzonderlijk om jezelf te kunnen genezen. Een groepje vaste medespelers lijkt dus aan te raden voor je je aan de aankoop van KillSquad waagt.
Het stramien van elke missie is erg gelijkaardig. In een procedureel gegenereerd level moet je jezelf een weg banen door de vijanden die typisch zijn voor één van de handvol verschillende omgevingen. Het doden van vijanden levert je vooral XP en DNA op. Met XP stijg je in level en kan je om de twee levels één van je drie skills upgraden. Die upgrades zijn ook telkens keuzes voor de speelstijl die je wil hanteren. Sommigen zijn meer gericht naar het verhogen van je damage, andere upgrades maken je dan weer nuttiger voor de rest van de groep of verhogen je overleefbaarheid. Als je hoog genoeg in level bent, krijg je zoals het hoort in een MOBA-achtig spel een Ultimate skill, die op een lange cooldown staat. Het verzamelde DNA kan je hier en daar inruilen bij een winkel-robot om je personage zelf een beetje te verbeteren: meer health, armour of zelfs een extra skill die je kan gebruiken.
Op het einde van een level kom je in een afgebakende zone terecht, waarin je het finale doel van je missie moet volbrengen. Typische voorbeelden hiervan zijn het uitschakelen van een sterke eindbaas, een bepaalde zone een tijdje verdedigen, een voertuig naar zijn doel begeleiden,... Niet echt bijster originele concepten, maar hopelijk komen er na de Early Access wat meer opties bij.
Na het volbrengen van de missie ben je, zoals dat hoort, al die tijdelijke upgrades terug kwijt. Je kan je tussen de missies dan bezig houden met de iets meer permanente verbeteringen. Je kan elk personage verbeteren door hem/haar/het een beter wapen te geven of door de twee upgradeslots op te vullen. Een nieuw wapen betekent niet echt een nieuwe speelstijl. Het melee karakter zal altijd met een zwaard vechten, en de McCree-achtige robot zal altijd met zijn twee pistolen blijven vechten. Het zijn eerder kleine verbeteringen zoals meer bereik of een kans op het in brand steken van je vijanden. Ook de andere upgrades zijn allemaal passief, zoals sneller XP krijgen of met een extra schild op pad kunnen.
Nieuwe items komen hier uit een random lootbox-achtig systeem: je kiest wat voor een soort item je wilt, en door een vast bedrag aan verzamelde credits te betalen krijg je dat item met een aantal willekeurige bonussen op. Het spel bevat geen microtransacties, dus je kan deze credits alleen verdienen door het spel te spelen. Maar wie niet gezegend is met een fikse dosis geluk, kan dus keer op keer gewoon een slechter wapen krijgen dan je al hebt. Eens je dan toch een goed wapen hebt, kan je het dan ook nog een extra upgrade geven met materiaal dat je tijdens het spelen af en toe kan oprapen. Er is dus wel wat blijvends te verbeteren aan je karakters, maar op dit moment is het eerder een kleine bijkomstigheid.
Het leeuwendeel van het spel is dus voorlopig gewoon het afmalen van level na level. En daar laat het spel zijn sterkte dan ook wel duidelijk zien. Zeker als je kan samenspelen met een groep vrienden is het een leuke manier om een avondje lekker te gamen. De verschillende karakters zijn erg complementair en je kan dus goed samenwerken. De actie wordt, zeker met vier spelers, soms erg chaotisch en de graphics zijn knap genoeg om soms het overzicht te verliezen. Wat er dus wel indrukwekkend uitziet, maar soms ook wel voor heel wat verwarring zorgt.