Hands-on: Super Smash Bros. Ultimate
Super Smash Bros. Ultimate
Super Smash Bros. Ultimate lijkt de natte droom te worden van elke Super Smash-fan. Elk personage dat ooit is voorgekomen in de al weer bijna twintig jaar oude serie maakt zijn opwachting in de nieuwe game voor de Nintendo Switch. Maar betekent dit dan automatisch dat Ultimate de beste Smash-game ooit wordt?
Laten we maar meteen eerlijk zijn, met onze kwaliteiten én de beperkte tijd die we kregen met de game is dat moeilijk te zeggen. Wat we wel kunnen zeggen is dat er weinig echt veranderd is aan de langlopende serie. Een aantal nieuwe personages en een lading terugkerende vechters en daarbovenop een aantal nieuwe vechtarena’s moet voldoende nieuws bieden om spelers geïnteresseerd te houden.
Eén van die nieuwe personages is Ridley uit de Metroid-serie, een vechter waar de fanbase al jarenlang om schreeuwt. De gigantische ruimtedraak en aartsvijand van Samus Aran is wel iets verkleind in Super Smash Bros. Ultimate (vanaf nu Ultimate) en heeft ongeveer de grootte van een Bowser of een Donkey Kong. Met zijn klauwen kan hij venijnig uithalen en daarnaast moeten tegenstanders ook oppassen voor het vuur dat uit zijn bek komt. Ridley voelt enigszins log aan en zijn aanvallen lijken niet uitzonderlijk veel schade aan te richten. Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan onze persoonlijke voorkeur, maar we konden niet zo heel veel potten breken met dit nieuwe personage (al kreeg redacteur Yoni wel een flink pak slaag met Ridley van ondergetekende).
Daarnaast zijn ook een aantal personages gekopieerd en deze personages hebben in Ultimate de naam Echoes meegekregen. Zo zal bijvoorbeeld Daisy exact hetzelfde spelen als Princess Peach. Enkel zaken als taunts, animaties en Final Smashes verschillen. Personages als Roy en Marth of Captain Falcon en Ganondarf mogen dan grotendeels identiek zijn, maar doordat er een aantal aanvallen verschillen zullen ze niet geclassificeerd worden als Echoes.
Het was inmiddels tijd voor ons tweede gevecht. Onze oude favoriet Roy lag ons veel beter dan Ridley en aangezien we bekend met hem waren uit voorgaande Smash-games konden we ook in Ultimate meteen met de held uit Fire Emblem uit de voeten (wat wederom leidde tot een pijnlijke nederlaag voor Yoni). We vochten onze gevechten uit op de twee nieuwe omgevingen. Het eerste gevecht vond plaats op de Great Plateau Tower uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Op verschillende momenten in het gevecht brokkelde na teveel klappen het dak van de toren in en spelers die onder de brokstukken staan kunnen logischerwijs wat schade verwachten. Het tweede gevecht vond plaats op de nieuwe omgeving uit Splatoon: Moray Towers, een weinig spannende map, met verschillende lagen die voor twee personen in ieder geval aan de grote kant is. We verwachten dat deze met vier spelers een stuk interessanter is door de gevechten op de verschillende lagen.
Daarnaast keren natuurlijk ook de welbekende voorwerpen terug die voor flink wat chaos zorgen tijdens de gevechten. Pokéballs, hamers, sterren, lasers, alle voorwerpen lijken weer terug te keren en kunnen in een handomdraai gevechten omdraaien. Alles lijkt dus vooral grotendeels bij het oude te blijven in Ultimate. En dat vinden we eigenlijk helemaal niet erg.