Hands-on: EA Sports UFC 3
EA Sports UFC 3
[gespeeld op PS4]
We hebben onlangs de mogelijkheid gehad om aan de slag te gaan met de bèta van UFC 3. Nu moeten we toegeven dat we niet onmiddellijk de grootste kenners van vechtsporten zijn, maar we hebben toch ons best gedaan om al een eerste oordeel te vellen over de game.
In de bèta konden we aan de slag met een aantal modi, waarvan UFC Ultimate Team de meest opvallende is. Die is duidelijk gebaseerd op FIFA Ultimate Team en werkt dan ook volgens hetzelfde principe.
Je begint dus met een relatief zwak team van vechtersbazen en het doel is om voldoende munten te verzamelen om je team te versterken en uit te breiden. Binnen het huidige klimaat horen we je al tot hier zuchten, want je weet natuurlijk dat dit via loot boxes zal verlopen. Hoewel die in UFC 3 zeker niet perfect werken, hebben we er tot nu toe weinig echte problemen mee gehad.
Om te beginnen kan je vrij snel nieuwe munten verzamelen, zodat je packs kan openen met daarin kaarten om je vechters te versterken of zelfs met volledig nieuwe fighters. Daarnaast is UFC Ultimate Team voor een groot stuk een offline modus, waar het minder storend is wanneer je met een iets zwakkere vechter aan de slag moet. Speel je toch online, dan kom je normaal gezien terecht in een gevecht tegen een vrij evenwaardige tegenstander.
Het feit blijft wel dat het immens frustrerend kan worden wanneer je maar niet de juiste upgrades te pakken krijgt om een bepaald attribuut van je vechter te verbeteren. Op dat vlak blijven wij nog steeds fan van een systeem waar je zelf kan kiezen hoe je een personage beter maakt, in plaats van dat alles afhangt van geluk.
Los van dit hele systeem speelt UFC 3 wel leuk. In het begin is het altijd even aanpassen, omdat de game meer tactiek vereist dan je zelf verwacht. Spelers die zomaar vol voor de aanval kiezen zullen regelmatig op een counter lopen en snel tegen de mat liggen. Het juiste moment afwachten en de juiste aanvallen kiezen is dan ook een belangrijk onderdeel van de game.
Die aanvallen zien er bovendien bijzonder vloeiend uit, want de bewegingen van de vechters zijn zeer realistisch en geven je bijna het gevoel alsof je echt in de ring staat, maar dan zonder dat blauwe oog nadat je een vuist vol op je gezicht hebt gekregen. Ook voor de rest ziet de game er visueel heel knap uit. Op dat vlak spat het realisme er echt vanaf.
Wij hadden enkel het gevoel dat de personages iets sneller mochten reageren wanneer we op een knop drukten. Voor een game waar heel veel afhankelijk is van timing, is het toch lastig dat er op dat vlak naar ons gevoel een kleine vertraging merkbaar is.
Ook de grondgevechten is iets waar UFC 3 naar ons gevoel mee worstelt. We weten van andere games binnen het genre dat het heel moeilijk is om dat vloeiend te laten verlopen, omdat er veel mogelijkheden zijn en je beide spelers de mogelijkheid moet geven om een actie uit te voeren, en ook UFC 3 slaagt er niet helemaal in om dat aangenaam te maken. De helft van de tijd zit je daar maar met je rechterstick te bewegen in de hoop een juiste houding te kunnen aannemen om je tegenstander tegen de mat te houden of om zelf te ontsnappen. Daarbij zit je vooral naar de prompts op het scherm te kijken, wat je dan weer volledig uit de match haalt.
In onze eerste wedstrijden vonden we ook dat vrijwel elke AI-tegenstander nogal defensief te werk ging. Afwachten met de vuisten omhoog was eigenlijk alles wat ze deden. Zodra je stamina uitgeput was, omdat je het zelf nogal beu werd om gewoon te wachten en te wachten, gingen ze in de aanval. Het is een tactiek als een ander, maar niet eentje die je in elke wedstrijd wil tegenkomen. Onlangs vond er echter een update plaats en het lijkt erop dat EA Sports de vechtersbazen wat agressiever heeft gemaakt, waardoor je nu zelf ook op zoek kan gaan naar openingen om je vijanden een stevige mep te verkopen.