RuneScape Mobile
Ontwikkelaar Jagex brengt elk jaar RuneFest naar London en daar kijken telkens tal van RuneScapers een jaar naar uit. Het is de dag waar men kan praten met de ontwikkelaars achter hun favoriete game, nieuwe aankondingen live kunnen meevolgen en meer. Wij kregen dit jaar de kans om dit evenement te bezoeken, maar we gingen ook voor een andere reden.
De dag voor RuneFest kreeg de pers de mogelijkheid om aan de slag te gaan met RuneScape Mobile. Dit op zowel telefoons als tablets en met een build van RuneScape 3 en Oldschool RuneScape. Wat we meteen kunnen melden is dat beiden versies echte ports zijn van de pc-client. Je mist geen features en grafisch merk je ook geen afzwakking om het op mobile werkend te krijgen. Bij Oldschool RuneScape is dit natuurlijk iets eenvoudiger dan RuneScape, want die heeft met de NXT een grafische upgrade meegekregen. Kudos voor Jagex om RuneScape 3 met deze pracht werkend te krijgen op mobiele apparaten.
Een pijnpunt is om te beginnen uiteraard de user interface. Op de computer kan je dit lekker grootmaken, aangezien de meeste op een degelijke resolutie en monitorgrootte spelen. Bij mobiele apparaten is dit natuurlijk wat anders, want de grootste telefoons zijn slechts enkele inches groot. In deze eerste testversie is de user interface 1 op 1 met die van de pc. Het was dan ook niet altijd even simpel om een item correct te selecteren of een bepaalde spreuk aan te duiden. Ontwikkelaar Jagex had wel een mockup klaarliggen van wat men in gedachten had om dit te verbeteren: namelijk een nieuwe user interface speciaal voor deze mobiele apparaten.
Op de telefoons (en tablets) kan je eenvoudig swipen en dit is dan ook wat men wil doortrekken naar die nieuwe user interface. De map openen kan je bijvoorbeeld door gewoonweg naar opzij te swipen. De verschillende knoppen zijn iets groter voorgesteld, waardoor je eenvoudig de correcte toets kan aanduiden. Dit was natuurlijk allemaal proof of concept, maar het wekt wel een goed beeld van welke richting men wil inslaan. Op de tablets heb je natuurlijk een ieder grotere speeloppervlakte en daar merkte je snel op dat het zeer vlot speelt, ook met de user interface van de computer. Volgens ons zijn de tablets dan ook de manier om langdurig RuneScape mobiel te spelen.
Een ander punt dat ons opviel, was de warmte die de toestellen afgaven. Bij Oldschool RuneScape viel dit goed mee, aangezien je niet meteen de verandering in warmte voelde. Bij RuneScape 3 was dit een ander verhaal, want na enige minuten spelen, was de telefoon redelijk warm. Dit was ook nog op WiFi, dus benieuwd wat dat zal geven wanneer je ook nog eens je mobiele data gebruikt. Dit laatste staat namelijk er ook voor bekend om je toestel enigszins op te warmen.
Qua batterijverbruik moeten we ons volgens de ontwikkelaar niet druk maken, aangezien dit relatief meevalt. Men is uiteraard nog bezig met constant te optimaliseren, maar op dit ogenblik zou de batterijduur al redelijk goed zijn met RuneScape 3. We zijn natuurlijk benieuwd of men de belofte inderdaad kan waarmaken.
Qua mobiele apparaten heb je natuurlijk enkel duizenden varianten die elk specifieke hardware bezitten. Beiden titels ondersteunen de meeste toestellen, maar net zoals op de computer kan je bij minder krachtige apparaten de settings verlagen zodat het speelbaar wordt op je mobieltje. Bij de vraag of andere consoles, bijvoorbeeld Nintendo Switch, nu op de tafel liggen, kregen we als antwoord dat de focus nu ligt op de mobile.
Als laatste hebben we natuurlijk het vervelende item dat een titel kan breken, namelijk valsspelers. Op de computer heeft ontwikkelaar Jagex enkele tools om dit tegen te gaan en dit zal ook het geval zijn wanneer je Oldschool RuneScape of RuneScape op je mobieltje of tablet speelt. In men detail wou men niet gaan, maar we hebben er vertrouwen in dat dit op een degelijke manier wordt aangepakt.