Hands-on preview: Middle-Earth: Shadow of War
Middle-Earth: Shadow of War
In Middle-Earth: Shadow of War kruipen we opnieuw in de huid van Talion, die nog steeds samenwerkt met de geest van Celebrimbor. Nadat ze in de vorige game de nodige zaken wisten te verwezenlijken, is er nu echter een nieuwe Ring of Power gecreëerd en keert een oude bekende terug. Zo begint de strijd voor Talion dus helemaal opnieuw.
Als we de ontwikkelaars mogen geloven dan is Shadow of War drie tot vier keer groter dan zijn voorganger. Die extra grootte bedoelen ze op alle mogelijke manieren. Niet alleen is de wereld een pak groter, is er meer gear en loot te vinden en is er veel meer te doen, maar er moet ook veel meer ‘epicness’ aanwezig zijn.
Dat zien we al terug in de eerste missie die we krijgen voorgeschoteld. Daarin moeten we eerst heel wat orcs een kopje kleiner maken, waarna we te maken krijgen met een van de vele orcs die onderdeel uitmaken van het terugkerende Nemesis System. Zodra we die verslagen hebben, begint pas het echte gevecht, want die domme orcs hebben een Balrog opgeroepen met het idee dat ze die wel kunnen controleren. Dat is natuurlijk niet het geval en wat volgt is een gevecht dat op bijzonder grote schaal wordt uitgevochten.
Na die eerste missie, die we jammer genoeg niet zelf mochten spelen, werden we naar een ander kamertje gebracht waar we gelukkig wel zelf achter de knoppen mochten zien. Daarin kregen we de keuze tussen een heleboel verschillende missies, maar was er toch vooral de focus op de Fortress Assaults. In Shadow of War zal je te maken krijgen met een aantal grote kastelen die je moet veroveren. Dat kan je op verschillende manieren doen, maar het is aangeraden om eerst een aantal krijgsheren aan te pakken.
Die hebben immers allemaal een vaardigheid die wordt gebruikt bij de kastelen. Zo zullen er bijvoorbeeld veel meer boogschutters te vinden zijn in het kasteel wanneer je een bepaalde krijgsheer nog niet hebt aangepakt. Het is dus de bedoeling dat je zo’n kasteel stap voor stap verzwakt vooraleer je de aanval inzet.
De krijgsheren aanvallen heeft natuurlijk ook een ander groot voordeel, want zij maken allemaal deel uit van het Nemesis System dat zijn terugkeer maakt. In grote lijnen is dat hetzelfde gebleven, maar de makers hebben een poging gedaan om het meer binnen het verhaal te verwerken. Je zal dus veel meer personages op natuurlijke wijze tegenkomen, waarna je zelf kan kiezen om ze toe te voegen aan je leger of ze gewoon een kopje kleiner kan maken.
Het is trouwens verre van eenvoudig om die grotere vijanden zomaar onder de knoet te krijgen. De gevechten zijn hectisch en vragen echt wel je volledig concentratie. Het is dan ook geen slecht idee om in een eerste fase het eerder rustig aan te pakken en al wat vijanden uit te schakelen vooraleer je overgaat op de aanval. Gelukkig beschik je over heel wat vaardigheden om ongezien je werk te doen. Zo kon je in Shadow of Mordor al teleporteren naar vijanden waarna je ze gewoon de keel oversneed en in Shadow of War kan je vijanden nu ook naar je toe trekken, waarna ze wel nog steeds hetzelfde lot beschoren zijn.
Je moet je daarnaast ook bewust zijn van de zwaktes van je tegenstanders, als ze die natuurlijk al hebben. Als je dat allemaal doet, dan is de kans alvast een stuk groter dat je als winnaar uit het gevecht komt. Wij zijn echter een nieuweling en legden dus meer dan eens het loodje, waarna het tijd was om naar een volgende afspraak te trekken, misschien wel gelukkig.