Hands-on preview: The Crew
The Crew
[gespeeld op pc]
Racegames, het is niet iets waar we aan denken als we het over Ubisoft hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet weten hoe ze zo’n game moeten maken en dat willen ze nu bewijzen met The Crew. We gingen al eens aan de slag met de bèta om te zien of ze op de juiste weg waren. Ondertussen drukten we het gaspedaal bijna door de vloer, want hoe sneller, hoe liever.
Ubisoft wil met The Crew iedereen online samenbrengen, maar dat aspect van het spel vonden we nog niet echt terug in de bèta. Veel van de sociale features waren nog niet toegankelijk, waardoor we de basis van het spel misschien niet helemaal konden uitspitten. Wat overbleef waren enkele story missions en zijmissies die we vooral konden gebruiken om het rijgedrag tijdens het spelen eens onder handen te nemen.
Uit de vorige paragraaf kan je afleiden dat er dus een verhaal in The Crew zit. We hebben er maar een klein stukje van kunnen zien, maar het draait rond bendes, corrupte FBI-agenten en wraak op moordenaars. Beetje cliché, maar we moeten nog de eerste gamer tegenkomen die een racegame voor het verhaal speelt - zo lang de missies die het verhaal aan elkaar binden maar leuk zijn.
Wat daarbij opvalt, is dat The Crew je snel van verschillende wagens en races wil laten proeven. Je mag dan wel een eigen garage hebben en dus eigen auto’s waarmee je door de stad kan zoeven, tijdens bepaalde missies zal je in een andere auto geduwd worden. Die is bijvoorbeeld beter geschikt om door de velden te rijden, zodat je dat soort missies ook al van bij het begin kan doen. Een slimme zet om te voorkomen dat je lang met dezelfde wagen moet rondrijden en in het begin ook steeds hetzelfde soort missies moet doen.
Zo hadden we na enkele missies al een gewone straatrace, enkele verschillende achtervolgingen en races door de natuur achter de kiezen. Nu, voor het begin van het spel was dat voldoende variatie, maar om echt indruk te maken zal The Crew ook later in het spel ons moeten verrassen. Tussen de races door konden we ook aan de slag met de uitdagingen die her en der verspreid zijn op de kaart. Daarbij moet je bijvoorbeeld zo ver mogelijk springen of rond paaltjes slalommen om geld te verdienen. Dat geld kan je dan weer investeren in je auto. De kaart van Amerika waarop The Crew zich afspeelt is in elk geval immens en er zijn dan ook heel wat uitdagingen te vinden.
Om die uitdagingen en andere missies op je kaart te zien, moet je wel eerst een data center in de buurt zien te vinden, zodat je GPS alle data kan downloaden. Een trucje dat ze bij Ubisoft graag gebruiken en dat we in andere vormen ook al terug zagen in Far Cry 3 en Assassin’s Creed. Met die uitdagingen en met andere missies kan je trouwens onderdelen voor je auto’s verdienen. Het niveau van je auto wordt met één cijfer aangegeven en bepaalde races zijn enkel beschikbaar voor spelers van een bepaald niveau met een bepaalde auto.
Het rijgedrag in The Crew is vrij verschillend van auto tot auto, maar we hadden een beetje het gevoel dat het allemaal nogal stroef was. In een game als The Crew willen we lekker kunnen driften doorheen de straten van Amerika, maar dat ging niet bepaald vlot. Als we van het asfalt weggingen, dan ging het plots al een stuk eenvoudiger. Grafisch zijn we ook nog niet helemaal overtuigd. De game wordt gemaakt voor de nieuwe consoles en voor de vorige generatie en dat zie je er wel een beetje aan. Hopelijk persen de ontwikkelaars er nog iets meer uit voor de release. We snappen natuurlijk ook dat The Crew een open world game is en grafisch dan ook nooit de absolute top zal halen, maar toch willen we nog dat tikkeltje meer.