Hands-on: Arma 3 bèta
Taaie kost in Arma III
Nadat we enige tijd geleden de Arma III Alpha Lite-versie onder de kritische loep konden leggen hier bij 4Gamers is het nu de beurt aan de Arma III-bèta. Met de stap naar een bètafase komt ontwikkelaar Bohemia Interactive steeds dichter bij de finale versie van de titel. We zijn dan ook benieuwd wat voor nieuwigheden we mogen verwachten in deze bèta.
Het eerste waaraan je je in de Arma 3-bèta mag verwachten zijn vier nieuw Showcases die je tal van zaken moeten bijleren of laten ervaren. De eerste Showcase is Combined Arms waar we met een groep teamgenoten een vijandelijk basis moet aanvallen. Je zal goed moeten luisteren naar je overste en om helemaal door te kunnen drukken, krijgen we op het laatste ondersteuning van een APC. Nadat we de basis in handen krijgen, vernemen we dat de vijand klaar staat voor een tegenoffensief dat we koste was het kost moeten afslaan. De Combined Arms Showcase is de eerste waarin we eens voluit kunnen gaan met de wapens en onze kennis vanuit de vorige Showcases - Arma III Alpha Lite - opfrissen. De tweede Showcase, genaamd Commanding, laat ons toe om deze keer een eigen team te leiden. We krijgen zes leden onder ons bevel en we moeten een plaatselijk dorpje verdedigen tegenover aanstormende vijandelijke soldaten. De werkwijze om bevelen te geven is niet veranderd ten opzichte van Arma II, dus Arma-veteranen zullen snel weg zijn met de verschillende cijfercombinaties om je teamleden te bevelen.
We gaan nu over naar de derde Showcase van deze bèta en deze kreeg de naam 'Night' met zich mee. De naam doet het reeds vermoeden, want we mogen deze keer een nachtelijke missie op het eiland Stratis uitvoeren. De opdracht is simpel: Bravo wil ongemerkt de omgeving infiltreren en wij moeten zorgen voor een afleiding, waardoor de troepen die zich in het gezichtsveld van Bravo bevinden wegtrekken. We worden per boot naar de kust gebracht waarna we ons ding kunnen doen. Om voor de nodige afleiding te zorgen, maken we gebruiken van onze C4 om enkele wagens op te blazen. We moeten toegeven dat de 'Night'-Showcase onze favoriet is, want de sfeer is fenomenaal. Je merkt ook meteen dat de nieuwe licht-engine zijn werk doet, want het gaat dynamisch mee op verschillende oppervlakten en oogt zeer realistisch.
In de vierde en laatste Showcase, genaamd Support, mogen we gebruik maken van het grof geschut. Op Stratis bevindt er zich een vliegveld dat we moeten innemen. Gewapend met een M320 LRR .408 sluipschuttersgeweer banen we ons een weg naar een overzichtsposititie. Eenmaal aangekomen krijgen we de mogelijkheid om beroep te doen op drie soorten ondersteuning (Artillery Strike, CAS) of twee eenheden (Charlie en Bravo) . Op het vliegveld zien we tal van vijanden de omgeving bewaken en dit met de nodige voertuigen met zwaar geschut. We zien een vijandelijke eenheid even rusten en we maken er dan ook gebruik van om een mortieraanval op te roepen.
Met een simpele toetsencombinatie laten we het eerste mortierteam vijf mortiergranaten afvuren. Omdat het team zich ettelijke kilometers verder bevindt, moeten we natuurlijk rekening houden met een kleine vertraging. Niet veel later horen we via de radio 'Splash' en zien we dan ook een mooie explosie recht op doel. Nadat we de AA-eenheden uitschakelden, kunnen we CAS-ondersteuning inroepen om de voertuigen gemakkelijk uit te schakelen. Eenmaal we de CAS aanvragen, zorgen we er ook voor dat Charlie en Bravo naar het vliegveld gaan om overblijvende grondtroepen te elimineren.
Naast de vier nieuwe Showcases krijgen we ook toegang tot een Challenge, genaamd Firing Drill. De Firing Drill is onderverdeeld in vier 'Course of Fire'-categorieën, namelijk Green, Red, Blue en Orange. De verschillende kleuren hebben iets te maken met het type opleiding. Bij Green mag je een algemene introductie en enkele regels verwachten en overlopen ze de verschillende types van doelen. Bij Red krijg je uitleg hoe je kan lopen of sprinten en mag je naar het einde toe een huis ontdoen van enige doelen. Met Blue leer je dan weer dekkingte nemen en hierachter te leunen. Ook leer je hoe je een vijand kan aanvallen die zelf verscholen zit achter een dekking. Als laatste hebben we Orange en hier leren we op doelen schieten die ver weg van ons staan, waarbij we ook gebruik maken van 'Zeroing' van het wapen en rekening moeten houden met de valsnelheid van de kogel.
Met de bèta heeft ontwikkelaar de Bohemia Interactive ook de Engine nog wat bijgeschroefd. Alles draait nog iets beter en voelt vloeiender aan. Een nieuwigheid die we opmerkten bij de bèta-versie is dat wanneer je soldaat een tijdje zit te lopen hij uitgeput zal geraken. Je zal hem dan horen kreunen en hoesten en je gezichtveld begint wat te vervagen (Blur). Ook wanneer je uit een wagen springt terwijl deze nog rijdt, zal je even uit je lood geslagen worden. Om af te sluiten kan je net zoals in de Arma III Alpha nog uren plezier zoeken in de multiplayer van de titel. Niet alleen kan je scenario's spelen, maar ook mods zijn reeds toegankelijk.