Hands-on: Deus Ex: The Fall
Kan Deus Ex: The Fall de naam in ere houden?
Net voor E3 begon werden we warm gemaakt voor een nieuw luik in de Deus Ex-franchise. Dat het echter een mobiele titel zou worden was ook voor ons enigszins een verrassing. 4Gamers had alleszins een afspraak op de Square Enix-stand voor een exclusieve speelsessie van de aankomende iOS-titel Deus Ex: The Fall.
Het eerste wat opvalt aan Deus Ex: the Fall zijn de graphics, in positieve zin. We dachten hier met een port van Deus Ex: Human Revolution - of misschien wel de Director’s Cut - te maken te hebben. Niets was echter minder waar, het betrof hier een volledig op zichzelf staande game met oog voor de beperkingen en opportuniteiten van het platform. Deus Ex is van zichzelf al geen traditionele shooter, het tempo ligt een stuk lager en de gameplay beloont een aanpak die niet enkel uit met getrokken pistolen deuren intrappen bestaat. Daarom dat de aanraakbesturing die speciaal voor The Fall ontwikkeld werd (dus niet louter een virtuele joystick, maar een “slimme” configureerbare zone) goed aanvoelt en een strakke besturing mogelijk maakt.
Wat nog meer de illusie van een draagbare consoletitel versterkt zijn de herkenbare details die we eerder bij de grote broer zagen: erg interactieve omgevingen vol bruikbare en op te pikken voorwerpen die je personage en arsenaal versterken, hackbare controlepanelen, technische snufjes en te ontdekken schachten en tunnels die meerdere routes doorheen een level mogelijk maken. Even goed bewaard gebleven zijn de RPG-invloeden die het rijkelijk upgraden en aanpassen van je personage (lichamelijke augmentations) en wapens (hardware upgrades) mogelijk maken. Beide zijn overzichtelijk te beheren via knap vormgeven menuschermen.
Minder intuïtief en even wennen was het (diep) coversystem dat het besluipen en vanuit veilige positie bestoken van je vijanden mogelijk maakt. Geschikte delen van de omgeving die hiervoor in aanmerking komen lichten op en kan je met een tik aanwijzen. Eens in cover kan je verscholen blijven en aan de hand van de mini-map (real-time bovenop de spelwereld) bewegingen plannen terwijl je van schuilplaats naar schuilplaats duikt. Aanvallen zelf kan op twee manieren, hetzij door (meerdere) vijanden aan te wijzen en de auto-aim het meeste werk te laten doen, hetzij door zelf controle te behouden en te proberen voor headshots te gaan. Aan het grote aantal beschikbare wapens zal je offensieve succes alvast niet liggen. Onder het motto "voor elk wat wils" vind je zeker een loadout die bij jouw speelstijl past.