E3 wil Gamescom achterna
De Entertainment Software Association, die elk jaar de E3-beurs organiseert, heeft een intern document voorbereid waarin plannen staan voor een hervorming van het evenement. E3 zou zo meer gaan aanleunen bij wat Gamescom doet en meer focussen op de consumenten die er als bezoekers aanwezig zijn.
Om te beginnen zullen 10.000 extra consumenten worden toegelaten, waardoor het totale aantal toegelaten consumenten in 2020 op 25.000 komt te liggen. Bijna een verdubbeling dus. Om de pers tegemoet te komen, zou één dag enkel voor journalisten voorbehouden worden. Een aparte ruimte voor afspraken, zoals die er bij Gamescom wel is, zou er echter niet komen, waardoor de pers op de andere dagen alsnog de hinder van de gewone bezoeker zou ondervinden.
Verder wordt het vloerplan aangepast om naast traditionele booths ook speciale "experience hubs" te bevatten. Die zouden meer ademruimte moeten bieden en bezoekers richting activiteiten moeten begeleiden.
Ook het probleem van de lange wachtrijen wil men enigszins aanpakken. Zo zou er mogelijk een app komen waar bezoekers gebruik van kunnen maken om een plaats bij een booth te reserveren. Zodoende moeten ze niet meer in de wachtrij staan en kunnen ze gewoon naar de booth op het afgesproken uur. In hoeverre hiervoor betaald zal moeten worden, is nog niet bekend. Voor wie wel in de wachtrij staat, wil men extra entertainment voorzien zodat het nadeel van de wachtrijen wordt omgevormd in een voordeel voor standhouders. "Queuetainment" is de term die gehanteerd wordt.
Tot slot wil men E3 ook duidelijker profileren naar de buitenwereld toe, ook voorbij het publiek van traditionele gamers. Zo wil men er goede doelen, influencers en beroemdheden bij betrekken. Zij krijgen een aantrekkelijke ervaring voorgeschoteld en in ruil kan E3 genieten van het extra bereik dat zo wordt gecreëerd. De ESA gaat ook op zoek naar mediapartners om zo meer greep te krijgen op de wijze waarop E3 in de media verschijnt.
Of deze hervormingen iets zullen uithalen voor E3 valt natuurlijk nog af te wachten. Hoewel er enkele positieve elementen aanwezig zijn, blijven er vooral toch ook stevige uitdagingen voor het evenement. EA is al jaren niet meer aanwezig op E3 zelf, Activision stond dit jaar niet op de beursvloer, Sony was helemaal niet aanwezig en Microsoft organiseert een groot deel van de Xbox-aanwezigheid reeds elders in Los Angeles. E3 blijft weliswaar de belangrijkste beurs voor grote aankondigingen, maar de gamebedrijven zien het allerminst als een evenement voor de gewone consument en bovendien is dankzij internet aanwezigheid op E3 zelf niet eens meer nodig om een aankondiging de wereld in te sturen.
De 'industry' zal hier alvast niet echt tevreden mee zijn.
Geplaatst op 2019-09-17 13:23:21
Influencers...
Geplaatst op 2019-09-17 13:39:55
een afspraak maken en de wachtrij vermijden: 40 euro
als je in de wachtrij staat kun je 2 euro betalen en op die manier iemand voorsteken.
wat ze anders ook kunnen doen ipv dat fossiel in leven te houden is alles via internet doen en de speelbare demo's die daar normaal te spelen zijn voor iedereen beschikbaar maken. geen wachtrijen en je gaat een groter publiek aanspreken. de tijd dat er grote verrassingen kwamen is toch al lang gedaan wat alles wordt op voorhand gelekt.
Geplaatst op 2019-09-17 14:14:40
Ze gaan volgens mij gewoon de verkeerde kant uit met te focussen op consumenten.
Geplaatst op 2019-09-17 16:11:10
waarom? het is uiteindelijk de consument die het product koopt. al die dure events en trips zijn nergens voor nodig. ja ocharme de pers die nu alles op hetzelfde moment te zien krijgt en geen goodies, gratis games, reizen en andere exclusieve zever krijgt in ruil voor een goede review.
ik kijk bv liever naar een nintendo direct waar ze dan aankondigen dat bepaalde games meteen beschikbaar zijn en er van andere een demo beschikbaar is diezelfde dag/week. je ziet meteen het spel, kan het soms testen en weet perfect wat er op korte termijn komt. is dat dan slechter dan dat ze alles via een derde partij doen?
Geplaatst op 2019-09-17 17:52:16
Als ze puur op de consument gaan focussen gaan ze heel snel hun relevantie verliezen en dan zal het ook snel gedaan zijn. E3 is in verhouding tot andere beurzen die wel altijd op de consument gefocust hebben gewoon een heel kleine beurs.
Geplaatst op 2019-09-18 09:50:39
Van mij mag het nog even zo blijven doorgaan (tot ik ooit eens ben geweest :)). Denk dat het zonder het hele plaatselijke evenement heel wat minder interessant zou zijn en op deze manier is E3 nog steeds iets waar ik elk jaar naar uitkijk (al dan niet teleurstellend achteraf).
Geplaatst op 2019-09-17 18:48:23
Gelukkig een ver van mijn bed show.
Geplaatst op 2019-09-17 20:57:16