Hands-on: Army of Two: The Devil's Cartel
Tijdens de EA Showcase in London konden we aan de slag gaan met de gloednieuwe Army of Two: The Devil's Cartel van ontwikkelaar Visceral Games. De speelsessie was spijtig genoeg van korte duur, maar onze interesse was er in ieder geval. Iedereen was ijverig op zoek naar een co-op partner, terwijl wij zij aan zij mochten vechten met Julien Lamoureaux, lead designer van de game.
Tijdens de hands-on sessie gingen we aan de slag met de missie Ghost Town. Een villa is, zoals de naam doet vermoeden, verlaten en is nu onder controle van slechteriken. Na een kort tussenfilmpje dat emotioneel eindigde, worden we samen in de strijd gegooid met Alpha en Bravo, de twee hoofdpersonages. We bevinden ons op een binnenplein van de villa. We worden systematisch van iedere kant bestookt met kogels van de naderende vijanden.
Omdat geen enkele persoon kan weerstaan aan honderden kogels nemen we dekking in de fontein die zich in het midden van het binnenplein bevindt. Hier ondervinden we een eerste feature van Army of Two: The Devil's Cartel. Je krijgt namelijk toegang tot een dynamisch coversysteem. Wanneer je om je heen kijkt, krijg je een icoontje waar je personage zou kunnen dekking zoeken. Indien je je keuze hebt gemaakt, kan je met een simpele druk op de knop naar de geselecteerde dekking lopen. De actie werkt op goed en je personage reageert dynamisch wanneer hij bijvoorbeeld over een klein stapje moet springen.
We waren eerst wel wat argwanend tegenover dit systeem, maar de ontwikkelaar was vastberaden dat het uitstekend werkt en hij gaf ons een tweede speelbeurt. Dit keer werd ons wat meer tijd gegund en de ontwikkelaar toonde zelf de verschillende mogelijkheden. Aan het einde van de tweede beurt moesten we toegeven dat het systeem inderdaad zeer proper en vloeiend werkt.
Een tweede feature dat we in Army of Two: The Devil's Cartel terugvinden, is Overkill. Doorheen de verschillende gevechten verdien je punten door vijanden te doden. De punten worden opgeteld in een progressiebar. Wanneer je progressiebar helemaal vol is, speel je de Overkill-mode vrij. Kom je in deze mode terecht dan mag je je klaarmaken voor de ultieme destructie. De Overkill-mode zorgt voor een tijdelijke "god-mode" waar je onsterfelijk bent en een onbeperkte hoeveelheid munitie in voorraad heeft. Je moet ook je wapen niet herladen, je blijft gewoon kogels uit je wapen spuwen.
Tijdens Overkill kan je ook de omgeving helemaal aan flarden schieten en dat wordt mogelijk gemaakt door de Frostbite 2 engine. Omdat je nooit alleen bent in Army of Two: The Devil's Cartel voorziet de ontwikkelaar iets leuks voor de mode. Indien een van de twee spelers de Overkill-mode weet te activeren dan genieten beide van deze waanzin. Spijtig genoeg (of gelukkig voor de moeilijkheidsgraad) kan je de Overkill-mode slechts een beperkte tijd gebruiken om dan weer over te schakelen naar de gewone zware jongens.