Hands-on: WWE '13
Pedigree in WWE 13
Amerikaans worstelen, catch of gewoon puur entertainment: noem het wat je wil, 1 ding is zeker en dat is dat WWE tot op de dag van vandaag een immense aanhang heeft. Binnenkort verschijnt alweer WWE ’13 en dus konden wij het niet laten om al eens een potje uit te vechten. Tijdens het spelen hadden we vooral aandacht voor het gouden tijdperk van het worstelen, de Attitude Era. Warm die spieren maar al op, jabroni.
In onze vorige preview van WWE '13 hadden we het al vrij uitgebreid over een aantal aspecten van het spel. Zo wisten we te vertellen dat de controls flink zijn vereenvoudigd en dat WWE nooit eerder zoveel worstelaars had bevat. Ook grafisch kreeg het een extra laagje verf en het geluid van het publiek werd aangepakt, om het allemaal iets realistischer te laten klinken.
Met dat laatste moet je tijdens het spelen ook een beetje rekening houden. Je moet momentum opbouwen en het publiek opzwepen, want zo kan je makkelijker een wedstrijd winnen. Om dat te doen heb je nu een aantal bewegingen in je arsenaal die, wanneer je ze uitvoert, in beeld zullen gebracht worden zoals het hoort, met bijhorende herhalingen. Om te beginnen heb je de finishers. Dit zijn typische bewegingen, waarvoor die bepaalde worstelaar bekend staat. Zo heb je bij The Rock de People’s Elbow, gebruikt The Undertaker zijn Tombstone Piledriver en heeft Shawn “The Heartbreak Kid” Michaels zijn Sweet Chin Music. Om die finisher uit te voeren moet je geen ingewikkelde combinatie knoppen invoeren. Wanneer je voldoende klappen hebt uitgedeeld, dan is je finisher opgeladen en heb je maar op 1 knop te druk om hem uit te voeren.
Naast de finishers zijn er ook nog de OMG-moves. Dit zijn speciale momenten tijdens een wedstrijd die je in de echte wereld luid zouden doen applaudisseren. Zo kan je een tegenstander bijvoorbeeld keihard door een omheining rammen of kan je besluiten om die cel waar je zogezegd niet uit kan te openen met de schedel van je tegenstander. Ook hierbij hoef je niks ingewikkeld te doen, 1 druk op de juiste knop is voldoende. Het mag duidelijk zijn dat WWE ’13 zich heeft gericht op het theatrale van worstelen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet goed meer moet vechten. Reversals zijn heel belangrijk, want als je die niet goed uitvoert, dan zal je zelden aan bod komen tijdens een wedstrijd. Wanneer je de tegenstander te pakken hebt, kan je het Limb Targeting System activeren. Zo kan je specifiek op bepaalde delen van een lichaam blijven inbeuken, om je tegenstander zo sneller tegen de mat gepind te krijgen. Het is echter wel spijtig dat je bij het uitvoeren van acrobatische bewegingen vrij weinig vrijheid hebt. Je kan zelden kiezen welke beweging je juist uitvoert. Wat op dat moment past binnen de context en de posities van de worstelaars, dat zal je uitvoeren. Dat houdt het allemaal lekker eenvoudig voor de speler en je zal ook meer spectaculaire bewegingen doen, maar het haalt toch ook een stuk van het plezier weg.
WWE ’13 bevat een heleboel modi, waarvan de meeste oude bekenden zijn. Ladder Match, Hell in a Cell, Royal Rumble en ga zo maar door, ze zijn allemaal aanwezig. De uitgebreidste mode is echter Attitude Era. Daarin herbeleef je een belangrijke periode uit het Amerikaanse worstelen. Van september 1995 tot maart 2001 zou er een immense rivaliteit heersen tussen WCW en WWF, de 2 grootste worstelfederaties. De vete zou zorgen voor een immense boost in kijkcijfers en er kwam dus ook heel veel geld bij kijken. In 2001 kocht WWF WCW op en kwam er een einde aan de vete. Vooral op maandagavond ging het er hard aan toe, met Monday Night Raw van WWF en Monday Nitro van WCW. Het is ook in die periode dat heel wat bekende namen van het worstelen zijn opgestaan. Om de belangrijkheid van die periode in de verf te zetten kan je in WWE ’13 een aantal memorabele gevechten opnieuw naspelen.
Wanneer je zo’n gevecht aangaat, krijg je enkele objectieven te zien, die je moet vervolledigen om verder te kunnen stoten naar de volgende match. Er zijn enkele hoofddoelen die je zeker moet vervolledigen en om het helemaal historisch accuraat te maken, kan je ook een paar extra eisen volmaken. Ondanks de vrij eenvoudige controls zijn deze wedstrijden redelijk pittig te noemen. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat je bepaalde zaken moet uitvoeren, maar je zal sowieso niet op 1-2-3 een wedstrijd winnen.
Het is bovendien leuk dat er onverwachte dingen kunnen gebeuren. Zo kwam tijdens een wedstrijd iemand anders (in dit geval: Triple H) ons plots een hamer toewerpen, omdat we al flink wat klop hadden gekregen. Dit is in de echte wereld ook gebeurd, maar niet iedereen kan zich elke match herinneren, dus is het wel leuk om zoiets te zien. Tussen verschillende wedstrijden door zal je ook echte beelden te zien krijgen van memorabele momenten, om het allemaal nog wat echter te maken. Het zorgt er wel voor dat Attitude Era echt een sfeer uitademt, eentje waardoor fans van het vroegere worstelwerk nostalgisch zullen terugdenken aan die gouden periode.