E3 2012: Dead Space 3
Het horrorgenre is gedurende een lange periode vrij populair geweest, om dan plots weer te verdwijnen. Grote namen brachten niet meer wat van er verwacht werd en sommige games kozen resoluut voor de actie in plaats van de survival-horror waarvoor ze bekend stonden. De allereerste Dead Space was dan ook een ware verademing voor de fans van horror en het tweede deel ging rustig verder waar zijn voorganger stopte. Nu komt stilaan Dead Space 3 er aan en lijken de makers te kiezen voor een nieuwe aanpak.
De eerste twee delen van Dead Space hadden een paar pijlers dat de games heel interessant maakte. Om te beginnen was er de eenzaamheid die het spel uitstraalde. Je was helemaal alleen en zo voelde je jezelf ook wanneer je door de omgevingen dwaalde. Daardoor was je altijd op je hoede voor de vijanden, die letterlijk van overal konden komen. Ook werd je niet overladen met munitie. Net als in oudere games was het in Dead Space soms slimmer om te gaan lopen, dan om droogweg het vuur te openen en alles en iedereen af te knallen. Het waren die zaken die Dead Space spannend maakten en die voor het succes van de reeks zorgden.
Na het zien van de presentatie op E3 hebben wij het gevoel dat de makers dat allemaal overboord gooien. In Dead Space 3 lijkt alles vooral veel groter te zijn en zal je als speler veel meer lawaai maken, terwijl je de kogels in het rond laat vliegen. De omgevingen zijn ook groter en je zal een pak meer vijanden tegenkomen dan voorheen. Van horror en spanning was eigenlijk niet zoveel te zien. Het kan zijn dat men gewoon enkele nieuwe aspecten wilde tonen, maar voorlopig voorspelt het allemaal niet zoveel goeds voor de fans.
Eén van de grootste vernieuwingen is de toevoegingen van coöp. Om die mogelijk te maken wordt het personage van John Carver geïntroduceerd. Die zal samen met Isaac Clarke op pad trekken. Samen zullen ze meer ontrafelen over het achtergrondverhaal van Dead Space. Het is dus de bedoeling dat je in deze game meer te weten komt over wat er nu eigenlijk allemaal echt aan de hand is. Coöp is op zich geen slecht idee, maar de vraag is of zoiets wel past in een game die het eigenlijk moet hebben van horror. Met twee neem je al snel een deel van de sfeer weg en met twee personen in de wereld is het al een stuk moeilijker om die spanning te creëren. Coöp krijgt trouwens geen aparte campagne in dit spel. Een tweede speler krijgt bij elk checkpoint de kans om speler 1 te vervoegen, waarna ze samen op pad kunnen gaan. Bepaalde scènes zullen er iets anders uitzien doordat er een tweede persoon in het spel zit, maar een echt wezenlijk verschil is er niet. Als je alleen speelt, zal je dus ook niet constant met een AI-partner op pad zijn.
De coöp is niet het enige nieuwe. Op vlak van gameplay is er ook een nieuw coversysteem. Wanneer je in de buurt van iets komt, zal je automatisch iets meer in cover gaan staan en als je dan weer weg beweegt, zal je terug gewoon bewegen. Zo kan je als speler vrij bewegen, zonder constant van cover naar cover te liggen duiken. Het spaarzaam zijn op kogels lijkt ook verleden tijd. Tijdens de demo die we zagen, werden er heel veel kogels gevonden en er werd ook niet echt zuinig mee omgesprongen. Dat is misschien wel een van de grootste veranderingen ten opzichte van de voorgaande games, want kogels blijven pompen in een enorm gedrocht dat ons de weg verspert om vervolgens nog veel meer kogels in een luidruchtige en op hol geslagen drilboor te moeten pompen, lijkt ons wat anti-Dead Space. Het leek alsof we in 10 minuten meer kogels hebben afgeschoten dan in de 2 voorgaande Dead Space-games samen.
Er zit ook enkele nieuwe vijanden in het spel. De Feeder is een nieuwe Necromorph die reageert op licht en geluid. Wanneer hij in je buurt is, zal je dus voorzichtig moeten bewegen. Een leuke Necromorph voor een horrorgame, maar net daar knelt het schoentje. Ook nieuw in Dead Space 3 zijn de menselijke vijanden. Zij horen bij een groepering die door het leven gaat als The Unitologists. We hebben voorlopig nog geen idee van hun agenda, maar we vermoeden dat het niet goed kan zijn. Ook keert in Dead Space 3 het concept van zero-g terug, dus je kan als speler weer lekker door de ruimte zweven. De actie zal zich trouwens afspelen op ruimteschepen, maar ook op een nieuwe planeet met de naam Tau Vilantis. Dat is een planeet die volledig is bedekt met ijs, dus Isaac zal deze keer ook tegen de elementen moeten vechten.
Audiovisueel is Dead Space 3 in orde, toch voor zover we daar over konden oordelen tijdens onze korte presentatie. De typische stijl van de eerste twee delen wordt ook in dit derde spel doorgetrokken en Isaac klinkt vertrouwd, dus daar is er op zijn minst geen enkel probleem. Over deze 2 zaken zullen de fans al niet kunnen klagen.