Resistance: Burning Skies
Een FPS maken voor de PSP was vrijwel onmogelijk. Dat ding beschikt immers maar over één analoge stick en dus is het eigenlijk niet te doen om er een shooter op te spelen. Sony had haar fout bij de PSP misschien te laat ingezien, maar bij de Vita heeft het toch maar besloten om twee analoge sticks aan te brengen. De eerste FPS die zich durft te tonen op de Vita is Resistance: Burning Skies en wij konden al eens aan de slag gaan met een portie van het spel.
Resistance: Burning Skies is geen sequel op Resistance 3 en het is ook geen titel die zich ergens tussen twee delen van de franchise afspeelt. Het verhaal speelt zich af bij het begin van de buitenaardse invasie in de Verenigde Staten. Jij bent Tom Riley, ook wel Tommy, een brandweerman uit New York City die betrokken geraakt bij het verzet tegen de Chimera. Al heel vroeg in het verhaal maakt Tommy kennis met Ellie, die deel uitmaakt van een groep die zich The Minutemen noemt. De mensen in deze organisatie zagen de dreiging van de Chimera komen en hebben zich zo goed mogelijk proberen voor te bereiden. Toch konden ook zij niet voorspellen met wat voor een overweldigende kracht de Chimera zouden toeslaan. Nu is het dus aan jou om te doen wat je kan en zo hard mogelijk terug te slaan.
Veel meer kunnen we je voorlopig nog niet vertellen over het verhaal, aangezien we enkel maar het begin van het spel hebben kunnen spelen. De eerste paar uren kregen we al te zien, maar het verhaal moest duidelijk nog op gang komen, toen op ons scherm verscheen dat we aan het einde van onze previewversie zaten.
Even duwen
Eén van de leuke zaken aan de Resistance-games zijn de ietwat speciale wapens. De basis is meestal niet zo speciaal, maar vrijwel elk wapen heeft een tweede functie die net dat ietsje anders is. Ook in deze draagbare versie hebben je wapens secondary ammo. Met de Reaper kan je bijvoorbeeld vijanden taggen, waardoor elke kogel in zijn richting zal vliegen. Heel handig wanneer je tijdens het schieten veel moet bewegen of je een klein doelwit hebt. De Auger heeft al kogels die door muren kunnen gaan, maar hij heeft ook nog eens de mogelijkheid om een schild neer te zetten. Handig wanneer je gevangen zit in een open ruimte. De Carbine kan granaten afschieten en de Mule, een shotgun met een kruisboog op, kan ontploffende pijlen afschieten.
Je vraagt je misschien af hoe je al die extra functies kan gebruiken, want de Vita heeft toch wel een paar knoppen minder dan de gemiddelde controller. Het is dan dat de touchscreen van de Vita nuttig is. Om het tweede type munitie te gebruiken, moet je gewoon je scherm aanraken. Zo moet je met de Reaper gewoon de juiste vijand aanduiden met je vinger, om hem zo te taggen. Dat gaat iets trager dan gewoon op een knop duwen, dus vertraagt het spel ook een heel klein beetje. Niet dat je alle tijd van de wereld krijgt, maar je moet tenminste niet vrezen dat je het loodje legt, terwijl je met je vinger op je scherm zit.
Ook andere zaken doe je door je vingers te gebruiken. Je kan sprinten door twee keer snel op het touchpad achteraan te tikken en een granaat smijten doe je ook via de touchscreen. Objecten aanraken, om bijvoorbeeld een deur open te doen, gebeurt ook met je vinger en melee-aanvallen, die je trouwens doet met een bijl in plaats van een gewoon mes, doe je door op de knop te tikken die constant op je scherm staat.
In het begin moet je hier wel even aan wennen, maar al snel draai je er je hand niet meer voor om. iets waar je wel problemen mee zou kunnen hebben, is de manier waarop je in cover gaat. Dat gaat automatisch wanneer je langs een muur beweegt. In en uit cover gaan, gaat heel vlot en zonder problemen, maar het is niet bepaald handig om even snel langs een muur te kijken. Wanneer je op een hoek komt, verschijnt er een symbool op je scherm, dat aangeeft dat je even kan komen piepen. Duw je dan op zoomen, dan zal je langs het muurtje kijken.
Het probleem zit hem in het feit dat je dat punt nogal snel voorbij kan lopen, waardoor je plots in de vuurlijn van een vijand kan komen te staan. Niet echt handig en soms levensgevaarlijk. Alhoewel het ons bij de eerste voorstelling van Burning Skies, ergens vorige zomer, was beloofd, hebben we niks gezien van bewegingsgevoelige controls. Zo dachten we over een obstakel te kijken, door onze Vita te kantelen, maar spijtig genoeg was dat niet het geval. We weten wel niet of het volledig geschrapt is of dat het gewoon nog niet in deze preview zat, maar we gokken toch op het eerste.
Dat kan beter
Er zijn een paar dingen die momenteel nog een klein beetje beter kunnen. Zo is de AI momenteel nog niet om over naar huis te schrijven. Vijanden blijven ofwel gewoon staan, ofwel stormen ze op je af ofwel bewegen ze zich tussen twee of drie vastgestelde plekken. Niet echt uitdagend dus.
Grafisch ziet Resistance: Burning Skies er zeker niet slecht uit, maar het hele zaakje kan wel nog een kleine poetsbeurt gebruiken. Vooral de tussenfilmpjes zien er momenteel nog wat korrelig uit en dat is toch net een punt waar je het niet verwacht. Op het vlak van audio valt er dan weer weinig te klagen. Niet dat we iets speciaal gehoord hebben, maar we hebben ons ook nergens aan gestoord tijdens het spelen of tijdens de dialogen.