Resistance: Burning Skies
Het was even geduld uitoefenen vooraleer we op de PlayStation Vita aan de slag konden gaan met een echte first-person shooter, maar het is eindelijk zover. Na drie delen op PS3 en een eenzaam avontuur op PSP kunnen we eindelijk opnieuw de Chimera gaan uitmoorden, maar deze keer op PS Vita met Resistance: Burning Skies.
Resistance: Burning Skies speelt zich af tussen de gebeurtenissen van Resistance 1 en Resistance 2. Meer bepaald parallel met de periode waar Nathan Hale terugkeert vanuit Europa. Je gaat aan de slag met Tom Riley, een simpele brandweerman die uitrukt naar een brand in een fabriek. Snel kom je tot de ontdekking dat er meer aan de hand is en een eerste kennismaking met de Chimera laat niet lang op zich wachten. Je voelt het misschien aankomen, maar de Chimera zijn begonnen met de invasie van de Verenigde Staten. Je raapt snel het eerste wapen op dat je tegenkomt en je start met de verschillende indringers op je thuisbasis te doden.
Niet veel later kom je een groep opstandelingen tegen die het opneemt tegen een groep Chimera. Je kan ze natuurlijk niet zomaar aan hun lot overlaten en je helpt ze met het verslaan vanhet gespuis. In de groep opstandelingen ontmoeten we Ellie. Samen met haar en een vriend probeer je te helpen bij de evacutie van de inwoners en op dit moment krijgen we een eerste ontmoeting met het gezin van Tom Riley. Naast de dagelijkse taak als brandweerman is ons hoofdpersonage namelijk ook een echtgenoot en vader. De ontmoeting is van korte duur, want een groep Chimera moet de sfeer weer komen verzieken, al is het te midden van een invasie sowieso al somber gesteld met de sfeer natuurlijk.
We verdedigen met gemak onze positie en Ellie vindt een truck terug van het Amerikaanse leger. In deze truck vinden we een speciaal voorwerp terug, een soort kubus die als upgrade kan dienen voor onze wapens, maar dit niet alleen. Je zal erachter komen dat een bedrijf achter deze technologie zit en dat ze dit gebruiken voor meer dan alleen verbeteringen aan wapens. Om het allemaal nog wat erger te maken, wordt het gezin van Riley meegenomen door de Chimera.
Tussen de verschillende levels krijgen we op een ouderwetste wijze een stand van zaken. Je zal namelijk het verhaal horen via een stem door de radio die wordt bijgestaan met snelle tekeningen van bepaalde acties. Niets speciaals, maar men doet hier zeker ook niets mis. Een minpuntje dat we wel moeten vermelden met betrekking tot de singleplayer van Resistance: Burning Skies is dat hij nogal kort overkomt. Eenmaal je begint te spelen, gaan de uren snel voorbij, maar je komt ook relatief snel, na ongeveer vijf uurtjes al, het eindscherm tegen. Een spijtig gebeuren, want men kon er meer veel meer uithalen.
Doorheen de singleplayer vinden we de kubussen, ondertussen bekend als "Weapon Tech', terug die we kunnen gebruiken om onze wapens van verbeteringen te voorzien, zoals een betere richter voor onze Karabijn of meer granaten. De verschillende verbeteringen voel je ook aan doorheen de singleplayer en komen niet over als nutteloze extra's die eigenlijk geen meerwaarde bieden.
Voorts gebruikt Resistance: Burning Skies natuurlijk de functies van de PlayStation Vita. Zo kan je lopen door simpel twee maal te tikken op de achterzijde van de handheld of kunnen we een granaat gooien door deze op het scherm te slepen naar de plaats waar we hem willen neerplanten. Elk wapen bezit ook een tweede vuurstand die je moet activeren door het scherm aan te raken. Zo kan je vijanden vastpinnen met de richtkogels van de Bullseye door simpelweg een Chimera aan te tikken. Verder zal je het touchpad gebruiken om onder meer deuren te openen of bepaalde acties te triggeren. Over het algemeen zitten de controls goed en spelen ze vlot. In het begin is het wel even wennen, maar na een tijdje dood je de Chimera alsof het niets is.
Wanneer we Resistance: Burning Skies onder de grafische loep nemen, hoeven we geen tweede Uncharted: Golden Abyss te verwachten. Grafisch springt de titel er niet echt uit en bepaalde levels voelen ook wat leeg aan. De ontwikkelaar kon meer uit de kleine handheld halen dan wat we nu te zien krijgen. Op auditief vlak daarentegen is alles wel mooi afgewerkt. Doorheen de verschillende levels word je bijgestaan door een leuke soundtrack en de wapens klinken zoals het hoort. Wanneer we ons in een luchtschacht bevinden dan zal het geluid hier ook op inspelen. Je hoort je voetstappen zwaarder en afgevuurde geweerschoten worden als het ware onderdrukt door de kleine ruimte.
Naast een singleplayer krijgen we ook een multiplayer waar je met een maximum van acht spelers online kan spelen. We krijgen vier verschillende modes: Team Deathmatch, Deathmatch, Survivor en een vierde mode die deze drie combineert. In Team Deathmatch krijg je twee mogelijkheden. Oftewel ga je twee vs. twee of vier vs vier. Hetzelfde verhaal geldt voor de mode Deathmatch. Je kan kiezen om met vier spelers te spelen of met acht. Als laatste krijgen we Survivor. In Survivor worden twee spelers geïnfecteerd met het Chimera-virus en moeten ze de andere, menselijke, spelers infecteren door ze neer te knallen. De bedoeling is om als mens zo lang mogelijk te overleven zonder geïnfecteerd te geraken en als Chimera zo snel mogelijk de verschillende andere spelers te infecteren.
Tijdens de verschillende rondes vergaar je ervaringspunten die zorgen dat je kan stijgen in level. Hoe hoger je level, hoe meer nieuwe wapens, verbeteringen en extra's je kan vrijspelen. Resistance: Burning Skies maakt ook gebruik van de functie 'NEAR'. Met 'NEAR' kan je mensen in de beurt infecteren met het Chimera-virus en verkrijgen deze een beperkte bonus in de multiplayer. Hetzelfde geldt ook omgekeerd.
- Sfeer
- Controls
- Multiplayer
- Korte singleplayer
- Kon grafisch beter