Silent Hill f neemt afstand van soulslike-label
De aanloop naar de release van Silent Hill f op 25 september zorgt voor verhitte discussies. In gameplaybeelden die de laatste weken circuleren, ontdekken fans elementen als een stamina-meter, wapens die stuk gaan na verloop van tijd en intimiderende baasgevechten. Voor sommigen genoeg reden om het spel weg te zetten als een soulslike. Producer Motoi Okamoto ziet dat echter heel anders.
In een interview met IGN reageerde hij stellig op de vergelijking: “Het is een etiket dat niet klopt. Veel van de dingen die spelers nu herkennen, hebben we juist overgenomen uit klassieke Silent Hill-titels.” Hij noemt voorbeelden als Silent Hill 3, dat al een stamina-systeem had en Silent Hill 4, waarin een charge-meter voor aanvallen aanwezig was. “Dat waren geen soulslikes, en dit is dat ook niet. Silent Hill f is een action horror-game.”
De titel wordt ontwikkeld door Neobards Entertainment, eerder actief als ondersteunende studio bij Resident Evil, en speelt zich af in Japan tijdens de jaren zestig. Het verhaal is voorzien door Ryukishi07, bekend van When They Cry, terwijl de creaturen ontworpen zijn door kunstenaar Kera. Ook seriecomponist Akira Yamaoka keert terug.
Okamoto begrijpt dat moderne spelers snel parallellen trekken met FromSoftware’s successen, maar benadrukt dat het team juist teruggrijpt naar de wortels van de franchise. Het combat-systeem krijgt meer nadruk op melee dan voorgaande delen, maar is volgens hem altijd bedoeld om spanning en benauwdheid te versterken, typische ingrediënten van Silent Hill.