Ori-studiobaas haalt uit naar "iedereen die 5 transpersonages in games wil"
De studio achter Ori and the Blind Forest en Ori and the Will of the Whisps heeft ondertussen ook een andere game uit, met name No Rest for the Wicked. De CEO, Thomas Mahler, had op Discord fans opgeroepen om zeker goede scores te geven aan de game als mensen er fan van waren, omdat slechte reviews (en review bombs) "ervoor zorgen dat mensen games niet kopen en dat kan het einde betekenen van de studio".
Dit werd opgepikt door onder meer Windows Central en dat was blijkbaar voldoende voor Mahler om op social media uit te halen, met een paar ... ongelukkige... uitspraken als gevolg. "Een paar gekke mensen haten me al jaren op Twitter en ik heb ook al oproepen gezien om onze games te review bomben omdat ik volgens hen een nazi ben. Tegenwoordig is blijkbaar iedereen nazi als ze geen vijf transpersonages in hun games steken of hun producten niet laten beïnvloeden door politieke bullshit. Wat voor een wereld leven we in", laat hij zich ontvallen.
Hij laat ook weten dat hij zelfs een foto van Poetin aan zijn kantoordeur heeft gekregen vol met verwijten nadat hij had gemeld dat zijn studio geen politiek standpunt zou innemen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne omdat het een gamestudio is en geen journalistiek instrument. Hij blijft wel strijdvaardig en zegt dat hij mensen zal blijven oproepen om positieve reviews te sturen, net zoals er ook voldoende mensen zijn die een negatieve review zetten zonder enige inhoud en dan een refund aanvragen.
Hij laat ook weten dat de studio niet in financieel gevaar is, maar dat hij wel af en toe zaken mag aankaarten zoals deze review bombing.
Ondanks dat zijn uitspraken een bittere smaak nalaten, heeft hij wel een punt.
Bijna iedereen in de entertainment industrie wordt onrechtstreeks gepusht om ofwel een zijde te kiezen in de internationale politiek of moeten ze zich houden aan de DEI normen en waarden.
Ik heb helemaal niets tegen representativiteit en bieden van extra gameplaymogelijkheden voor LGBTQ+ spelers, maar als dit al de norm wordt om nog een game te releasen, dan zijn we fout bezig. Leg je er te hard de nadruk op, wordt je aangevallen door MAGA idioten en xenofobische amoebes, maar schenk je er dan weer geen aandacht aan, dan is het weer een boycot of social injustice waarbij fluffy boomknuffelaars in alle kleuren van de regenboog last hebben van een brandende sluitspier.
Zelfde met gans die internationale politiek. Het is niet dat wij als voetvegen en al zeker niet game-ontwikkelaars iets in de pap te brokken hebben als het over grote conflicten gaat in de Gazastrook of Oekraïne. Als je iets wil veranderen, moet je maar hard genoeg werken om bovenop de juiste troon of stoel te zitten al dan niet met tonnen lobby-werk.
Kunnen we niet allemaal terug een beetje normaal doen? Wat mis ik de tijd vóór sociale, zonder dat elke randdebiel een stem kreeg... toen games werden gereleased in de vorm zoals het kwam en puur scoorden op basis van de kwaliteit van gameplay en ervaring? Toen mond-aan-mond reclame en advertenties in videogamedagbladen of internetwebsites je kennis lieten maken met wat er aan kwam of de totale verassing in de winkelrekken?
Geplaatst op 2025-05-13 07:28:45