"Development hell" treft Ghost Story, bedenker van BioShock wordt als schuldige aangewezen
Toen in 2014 Irrational Games werd opgedoekt, kwam uit de assen een nieuwe studio tot leven: Ghost Story Games, een studio die opnieuw door BioShock bedenker Ken Levine geleid zou worden en deze keer volgens het principe "kleine studio, grote ideeën." Helaas heeft Ghost Story Games tot op heden nog niet echt iets kunnen verwezenlijken.
Volgens een onderzoek van Bloomberg bevindt Ghost Story Games zich al een tijdlang in een zogenaamde "development hell." Er is een malaise aan de gang waardoor blijkbaar geen significante vooruitgang geboekt wordt en de schuld daarvoor wordt grotendeels bij Ken Levine gelegd. Door zijn manier van leiden zou hij zichzelf en de hele studio stokken in de wielen steken.
Van Levine wordt gezegd dat hij weliswaar grootse ideeën heeft, maar ook dat hij erg koppig en veeleisend is. Geen probleem als je een grote studio als Irrational Games, dat heel wat middelen ter beschikking had, leidt, maar bij een kleinere studio als Ghost Srory Games is dat veel minder evident.
Concreet zou Levine een AAA-game willen ontwikkelen met een indie budget, wat natuurlijk erg moeilijk is. Zijn visie voor de game waar ze aan werken is bovendien ook erg ambitieus, waardoor het zélfs voor een AAA-studio moeilijk te verwezenlijken zou zijn. Bepaalde concepten zouden ook fundamenteel met elkaar botsen. Zo zou Levine enerzijds "narratieve legoblokken" in de game willen verwerken, zodat de ervaring voor elke speler absoluut uniek is, maar anderzijds zou hij er ook een erg cinematische game van willen maken, wat meestal minder vrijheid voor de speler inhoudt.
De ambitieuze ideeën van Levine, gekoppeld aan zijn koppigheid, zouden binnen Ghost Story Games voor heel wat frustraties zorgen, zeker wanneer developers hun maandenlange werk soms op enkele minuten tijd naar de vuilbak verwezen zien worden. Op die manier wordt er uiteindelijk niets gerealiseerd en zakt de sfeer naar een dieptepunt. Als gevolg daarvan zijn al verschillende werknemers van Ghost Story Games opgestapt, waaronder verschillende van de oprichters.
Waar Ghost Story Games precies aan werkt, is na jaren trouwens nog steeds niet duidelijk, waarschijnlijk omdat het project eigenlijk nog steeds geen fundamentele progressie heeft gemaakt. Tijdens interviews werd soms wel eens gehint naar Shadow of Mordor als inspiratie, terwijl elders dan weer werd gesproken over een "immersive sim."
"Concreet zou Levine een AAA-game willen ontwikkelen met een indie budget, wat natuurlijk erg moeilijk is. Zijn visie voor de game waar ze aan werken is bovendien ook erg ambitieus, waardoor het zélfs voor een AAA-studio moeilijk te verwezenlijken zou zijn."
Laat me denken aan bioshock 3, maar dan hardware power IPV. budget
Geplaatst op 2022-01-04 17:21:55