Microsoft herbekijkt standpunt over recht van consumenten om zelf hardware te repareren
Onder druk van activisten en aandeelhouders heeft Microsoft zich ertoe verbonden om zijn standpunt over het recht van consumenten om zelf hardware te repareren te herbekijken. Tegen mei 2022 zouden bevindingen van Microsoft daaromtrent klaar moeten zijn en eventuele veranderingen zouden tegen eind 2022 geïmplementeerd worden.
Het recht van consumenten om zelf hardware te repareren wordt vaak actief tegengewerkt door grote bedrijven als Apple en Samsung, en dus ook Microsoft, omdat men consumenten liefst via de kassa van een dure, eigen reparatiedienst ziet passeren. Officieel echter stelt men dat reparaties door professionelen moeten gebeuren en dat consumenten vaak te weinig kennis van zaken hebben om reparaties goed uit te voeren. Een van de kritieken hierop echter is dat de bedrijven in kwestie consumenten nauwelijks informatie geven om de reparaties zelf te kunnen uitvoeren.
Microsoft heeft nu dus beloofd om zijn standpunt hieromtrent te herbekijken en de "sociale voordelen en voordelen voor het milieu" in acht te nemen. Bevindingen van het bedrijf zouden in de toekomst dienen als een "gids" voor product design en uitgebreidere reparatiemogelijkheden voor consumenten.