Google Stadia sluit gamestudio's, verandert van richting
Google grijpt drastisch in om Google Stadia in leven te houden. De game streaming service werd eind 2019 gelanceerd, maar kwam onder meer door een bedenkelijk businessmodel en het gebrek aan exclusives moeilijk van de grond. Jammer, want op zich is de technologie redelijk goed.
Concreet sluit Google nu zijn twee gamestudio's, waarvan trouwens nooit effectief een game naar buiten is gekomen. Daardoor zouden 150 werknemers hun job verliezen, al zou Google wel proberen om ze elders binnen Google nieuw werk te geven. Jade Raymond, die eerder bij Ubisoft en EA werkte en die bij Google de gameproducties moest overzien, verlaat het bedrijf.
Voorts wil Google de technologie van Stadia voortaan rechtstreeks aanbieden aan andere bedrijven. Die kunnen dan gebruik maken van die technologie voor hun eigen cloud gaming diensten. Op die manier wil Google meer uit zijn technologie halen en de gaming industrie verder helpen groeien.
Google Stadia op zich zal trouwens wel niet verdwijnen. Ook het Pro abonnement van 10 dollar per maand blijft behouden, net als de vereiste om games effectief los te kopen als je ze via Google Stadia wil spelen. Geen abonnementsformule dus die meteen toegang geeft tot een hele bibliotheek aan games, wat meteen ook een van de grootste kritiekpunten is van de service. Een achilleshiel die vreemd genoeg dus (nog) niet aangepakt wordt.