"E3-demo Cyberpunk 2077 was fake, ontwikkeling begon pas in 2016"
Bij Bloomberg hebben ze wat diepgaander onderzoek verricht naar de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 om zo te achterhalen wat er allemaal foutgelopen is. De game werd eind vorig jaar namelijk in een erg belabberde staat gelanceerd, vooral dan op PS4 en Xbox One.
Wat sinds de lancering van de game eigenlijk al snel duidelijk werd, wordt door het onderzoek van Bloomberg bevestigd: Cyberpunk 2077 is simpelweg te snel gelanceerd. De game was bijlange nog niet af en de ontwikkelaars zelf wisten dat ook, maar het hogere management besliste om een of andere reden om toch te lanceren om daarna meermaals met flauwe excuses te komen.
Wat het onderzoek van Bloomberg mooi blootlegt echter is dat de problemen van Cyberpunk 2077 zich eigenlijk al in de beginjaren van het project begonnen te ontwikkelen.
De game werd in 2012 al aangekondigd en in 2013 kregen we een eerste teaser trailer te zien, maar pas in 2016 zou de ontwikkeling écht begonnen zijn. Een release in 2020 is dan al erg ambitieus gezien de plannen die men voor Cyberpunk 2077 had.
"Fake" demo
Die ambitieuze visie voor de game werd in 2018 extra duidelijk dankzij een adembenemende demo die tijdens E3 getoond werd. Geen hands-on demo voor de pers echter, maar een hands-off demo waarvan nu is gebleken dat die zo goed als 100% fake was, in die zin dat alles wat men in de demo toonde op dat moment nog niet eens geprogrammeerd was.
De demo die twee jaar voor de release getoond werd, was dus eerder een conceptuele demo. Op zich niets mis mee natuurlijk, want veel games bestaan in eerste instantie in zo'n formaat om daarna ook écht ontwikkeld te worden, maar in dit geval was het feit dat men op dat moment nog met zo'n "fake" demo afkwam achteraf gezien wel verontrustend.
Problemen tijdens de ontwikkeling
Volgens Bloomberg werden in de eerste jaren van het project veel te veel middelen besteed aan marketing en blijkbaar vonden ook heel wat werknemers van CD Projekt RED de E3 2018 demo verloren tijd. Ook tijdens de feitelijke ontwikkeling echter liep er heel wat mis.
Zo zou CD Projekt RED te laat in de ontwikkeling extra mensen zijn beginnen aanwerven en dat aanwerven op zich gebeurde dan weer te snel, waardoor de kwaliteit te wensen overliet.
In het laatste jaar van de ontwikkeling gooide de coronacrisis nog wat extra roet in het eten. Van thuis uit werken was immers niet evident en er waren onvoldoende technische hulpmiddelen aanwezig om de ontwikkelaars hun job te laten doen. Het resultaat was chaos en tijdverspilling. Zo was het bijvoorbeeld onmogelijk om na te gaan of een bepaalde shader ergens in de loop van de ontwikkeling al eens gemaakt was, waardoor de shader in kwestie telkens opnieuw gemaakt werd omdat men niet wist of er een shader was die hergebruikt kon worden.
Werknemers die bij de top hun zegje gingen doen over de problemen of onrealistische doelen (veel werknemers wisten dat een release in april 2020, toen die tijdens E3 2019 aangekondigd werd, eigenlijk onmogelijk was), kregen vaak te horen dat CD Projekt RED de studio achter het geprezen The Witcher 3 is, en dat dit dus ook wel zou lukken. Nog voor de eigenlijke start van de ontwikkeling in 2016 echter waren enkele belangrijke figuren achter The Witcher 3 reeds vertrokken.
Crunch
Het onderzoek van Bloomberg brengt ook naar boven dat veel werknemers van CD Projekt RED zich toch verplicht voelden om stevige overuren te kloppen, ook al was "crunch time" strikt genomen niet verplicht.
Velen voelden zich alsnog verplicht omdat ze anders geen aanspraak konden maken op bepaalde bonussen, die belangrijk zijn voor hun inkomen en het onderhouden van hun gezin, of omdat het feit dat zij geen crunch deden, betekende dat een andere werknemer plots dubbel zo hard zou moeten werken om dat gemis op te vangen.
Reactie CD Projekt RED
CD Projekt RED wilde aanvankelijk niet meewerken aan het artikel van Bloomberg en weigerde een interview om alles te bespreken. Via Twitter echter reageerde Adam Badowski, hoofd van CD Projekt RED en director van Cyberpunk 2077, op enkele elementen die naar boven kwamen.
Zo betwist Badowski dat de E3-demo "fake" was en zegt hij dat het normaal is dat bepaalde features in de loop van de ontwikkeling geschrapt worden terwijl andere worden toegevoegd. Dat is volgens Badowski "deel van het creatieve proces." Daar heeft hij natuurlijk gelijk in, maar in dit geval is vooral de discrepantie tussen de visie en het uiteindelijke resultaat die voor velen een probleem is, los dan nog van alle technische problemen die Cyberpunk 2077 heeft.
Op andere zaken, zoals de crunch time, werd dan weer niet gereageerd door Badowski.
I’ve read your piece and tweets, thank you for the read. I have some thoughts. https://t.co/T3qACdrnwM pic.twitter.com/wuzy5lXoqQ
— Adam Badowski⚡️ (@AdamBadowski) January 16, 2021
Put word maar dieper en dieper
Geplaatst op 2021-01-18 14:58:11
Zucht, waarom zelfs.. Je moet als 'hoge management' toch durven inzien als je je eigen graf graaft..
Geplaatst op 2021-01-18 15:05:49
Ego en €€€ I guess?
Geplaatst op 2021-01-18 16:51:51
hoge pieten willen enkel kassa kassa e
gezien het hoge aantal preorders wisten ze dat ze zowiezo hoop geld gingen hebben.
En na de patches gaan nog hele hoop mensen deze game kopen en tegen eind 2021 zal je nog bitter weinig horen van deze stunt.
die kritiek interesseert die hoge pieten niet ze
Geplaatst op 2021-01-18 17:35:14
Tzal die hoge pieten wel interesseren bij de aankondiging van de volgende game. Want der zullen daarvoor niet zoveel pre-orders zijn als voor cyberpunk.
Geplaatst op 2021-01-18 18:14:59
wat ik niet begrijp is waarom dit spel nog zoveel verkocht heeft. je zag het van ver aankomen dat deze met veel problemen op de markt ging komen en de verwachtingen totaal niet ging inlossen. toch maar allemaal die pre order laten staan en hopen op het beste? en dat al voor de zoveelste keer bij een grote titel waar het overduidelijk was dat het ging gebeuren. de volgende keer hebben die weer zoveel pre orders. net zoals bethesda zijn volgende grote titel wss the elder scrolls 6 gaat zijn en mensen gewoon blind gaan kopen en hun vorige fiasco gewoon gaan vergeten.
Geplaatst op 2021-01-19 05:26:25
Hype. Dat is psychologie, is onderdeel van de mens en zal de volgende keer net zo hard weer gebeuren. De vraag is of bedrijven een goede naam op willen bouwen of snel willen cashen. Dat juist CD Projekt RED voor het snel cashen ging heeft toch een groep kunnen verrassen. Want net als wat het management zei, zij hebben The Witcher 3 gemaakt, dus Cyberpunk zal ook wel goedkomen..
Zo verschillend zijn mensen niet.
Geplaatst op 2021-01-19 14:44:31, bewerkt op 2021-01-19 14:45:09
In een alternatieve wereld leven is niet alleen voor Trump fans blijkbaar. Ik ben er van overtuigd dat ze al die onzin die ze ons nu verkopen, zèlf zijn beginnen geloven...
Geplaatst op 2021-01-18 17:35:52
CP2077 klinkt steeds meer en meer als de nieuwe Anthem qua development
Geplaatst op 2021-01-19 15:49:52