Studie: gamen terwijl je boos bent heeft negatieve invloed op prestaties
Onderzoekers van Stanford University en Adam Mickiewicz University hebben resultaten gepubliceerd van een studie waarin onderzocht werd welke rol emoties spelen in competitief gamen. Hun bevindingen zijn weinig verrassend.
Voor het onderzoek mochten 241 mannen tussen 18 en 37 jaar oud potjes FIFA 19 spelen. De ene keer werd voor het begin van een match woede opgewekt, bijvoorbeeld door een filmfragment te tonen waarin onrecht te zien is, terwijl de andere keer hun enthousiasme aangewekkerd werd via beelden van de Olympische Spelen en buitengewone prestaties die daar geleverd worden.
Uit het onderzoek blijkt dat negatieve emoties een negatieve impact hebben op de gameprestaties, terwijl omgekeerd positieve emoties een positieve invloed hebben. Wie boos is, zal dus minder goed presteren dan wanneer hij of zij goedgehumeurd is.
Op zich ligt dit natuurlijk perfect in de lijn der verwachtingen, want velen hebben al aan den lijve ondervonden dat ze inderdaad slechter presteren wanneer ze boos of geïrriteerd zijn. Vaak zorgt dit zelfs voor een sneeuwbaleffect, waardoor je "tilted" geraakt en sneller en vaker slechtere beslissingen gaat nemen, vaak omdat je eerdere fouten snel wil compenseren.
"Tilted" gamen is dus geen goed idee als je wil winnen, maar omgekeerd kunnen positieve emoties dus ook wel helpen om beter te presteren. Ook dat is op zich niet zo verwonderlijk. Het is immers niet voor niets dat spelers voor een wedstrijd of soldaten voor de strijd vaak opgepept worden met een speech.
De onderzoekers hopen om dankzij extra onderzoek nog meer inzicht te kunnen krijgen in technieken die kunnen gebruikt worden om esports pro's beter voor te bereiden op wedstrijden.
Dat kon ik u zeggen zonder studie :P
Geplaatst op 2021-01-16 13:33:50
Geen controlegroep? Dan kan je geen conclusies trekken :)
Geplaatst op 2021-01-18 11:21:39