Nieuwe excuses van CD Projekt RED doen meer kwaad dan goed, next-gen upgrade pas in tweede helft 2021
Marcin Iwinski, een van de oprichters van CD Projekt RED, is in een video van 5 minuten nog maar eens met excuses gekomen omtrent de belabberde toestand waarin Cyberpunk 2077 gelanceerd werd, vooral op PS4 en Xbox One dan want volgens Iwinski voldeed blijkbaar enkel de consoleversie niet aan de kwaliteitseisen van CD Projekt RED, "ondanks goede reviews op pc," terwijl ook die pc-versie meer dan voldoende problemen heeft, getuige daarvan onze eigen review.
Flauwe excuses, opnieuw
Al bij al lijkt de top van CD Projekt RED hier opnieuw met flauwe excuses aan te komen die meer kwaad dan goed doen. Er wordt herhaald dat de ontwikkelaars zelf hard gewerkt hebben aan de game en dat hen niets te verwijten valt, omdat het de keuze van het management was om de game toch te lanceren in de belabberde staat waarin de game zich op dat moment bevond.
De top van CD Projekt RED zei eerder al dat het de verantwoordelijkheid voor het launch fiasco van Cyberpunk 2077 op zich nam, maar wat die "verantwoordelijkheid nemen" dan precies inhoudt, is niet bekend.
Een schuldbekentenis die voorlopig zonder gevolgen blijft, zo lijkt het, en daarnaast lijkt de top vooral opnieuw flauwe excuses te zoeken die net eerder bedoeld lijken om hen vrij te pleiten van enige schuld.
Zo stelt Iwinski dat bij het testen van de game "een groot deel van de problemen" niet gedetecteerd werd, wat vreemd is omdat heel wat spelers geen 10 minuten zonder glitch, bug of crash lijken te kunnen spelen.
Iwinski herhaalde ook nog eens dat men tot op het laatste moment aan Cyberpunk 2077 is blijven werken en dat men elke dag vooruitgang geboekt zag worden. Men hoopte blijkbaar om via de Day 0/Day 1 patch alles uiteindelijk in orde te krijgen, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.
Als je echter kijkt naar de problemen die de game heeft, kan de vraag gesteld worden waarom men zo hard vertrouwde op die update. Day 1 patches zijn natuurlijk niet ongebruikelijk, maar doorgaans zijn ze bedoeld om nog een paar laatste zaken aan te pakken en te verbeteren. De problemen die Cyberpunk 2077 heeft echter zijn veel uitgebreider en fundamenteler, los zelfs van simpele bugs en glitches. Het feit dat men tot aan de launch nog zo hard aan de game moest werken, doet ook vermoeden dat men wel degelijk wist hoe belabberd de game op dat moment was.
Heel wat andere zaken die stinken blijven voorts onaangeroerd. Zo komt er geen duidelijk antwoord op de vraag waarom pre-release nooit beelden van Cyberpunk 2077 op PS4 en Xbox One werden getoond, of waarom heel wat zaken die aanvankelijk beloofd werden in de uiteindelijke game nergens te bespeuren waren. Het is door die misleiding, ook naar investeerders toe, dat CD Projekt RED nu een rechtszaak aan zijn been heeft.
Eerder werd gezegd dat men de PS4- en Xbox One-versie niet toonde omdat men er nog niet helemaal klaar mee was en enkel het eindproduct wilde tonen. Nu ja, dat eindproduct bij launch was natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven, iets wat fans zelf maar moesten ontdekken, en dus leeft toch het sterke vermoeden dat de belabberde consoleversie bewust verborgen werd gehouden.
Roadmap
Naast de herkauwde excuses werd ook een ruwe roadmap gegeven, samen met de belofte natuurlijk dat men hard zou blijven werken om Cyberpunk 2077 verder op te lappen.
Concrete data werden niet gegeven, maar gezien het parcours dat CD Projekt RED op dat vlak heeft gereden is dat misschien maar best ook. Wel werd gezegd dat een eerste grote patch "binnen de 10 dagen" al zou verschijnen. Daarna zullen "regelmatig" nog grotere en kleinere patches worden gelanceerd.
Door de focus op het verbeteren van de game zal de gratis DLC waarvan eerder sprake was wat later verschijnen, en ook op de next-gen upgrade voor PS5 en Xbox Series X|S is het nog wel even wachten. Die zou pas in de tweede helft van dit jaar ergens verschijnen.
Nu goed, CD Projekt RED lijkt wel vastberaden om de technische problemen van Cyberpunk 2077 aan te pakken, dus hopelijk lukt dat, niet alleen voor de fans maar ook voor henzelf. Anders hangt hen immers een stevige boete boven het hoofd. Wat vooral positief is, is het feit dat ze er nu ook echt de tijd voor willen nemen die nodig is, al blijft het natuurlijk wel zuur dat dit pas gebeurt wanneer de game reeds gelanceerd werd.
Dit alles wil CD Projekt RED trouwens doen zonder "crunch" en men herhaalde via een FAQ op hun website ook nog eens dat crunch vermijden een topprioriteit is voor toekomstige projecten van de studio. Nu ja, dat werd bij Cyberpunk 2077 ook gezegd natuurlijk en uiteindelijk kwam er toch crunch time voor Cyberpunk 2077, iets wat de CEO vervolgens "niet zo erg" noemde, waarna hij daarvoor dan weer excuses aanbood.
Snap niet waarom de dlc voorrang krijgt op de next gen upgrade
Geplaatst op 2021-01-14 13:11:36
Ik heb de PC versie, dus heb ook liever DLC eerst, dan dat PS5/XSX Ray Tracing upgrade krijgen :P
Geplaatst op 2021-01-14 14:28:05
Omdat DLC voor bestaande klanten is?
Een next gen upgrade is vooral voor mensen die het spel nog niet hebben.
Geplaatst op 2021-01-14 14:55:34
De gelukkigen die een next gen console zullen nochtans ook niet blij zijn met de bagger die ze nu moeten spelen.
Geplaatst op 2021-01-14 16:12:45
Klopt, maar ik ga er van uit dat zij ook liever een goed werkend spel hebben, dan grafische updates.
Geplaatst op 2021-01-14 16:21:01
Juist, en daarom dus de vraag van velen waarom eerst de DLC en dan pas next gen upgrade.
Die bestaande klanten zijn evenzeer mensen met de huidige game op hun ps5 of xbox series x. Dus je kan evengoed zeggen, de "bestaande klanten" hebben de game al gehad, nu is het eerst tijd voor de next gen "bestaande klanten" en erna DLC voor iedereen wanneer iedereen een normale game bezit en kan genieten van de DLC?
Geplaatst op 2021-01-15 20:57:34
De bestaande console klanten, ook op next gen, gaan (hopelijk) ook profiteren van de bugfixes die eraan komen. Ik denk dat iedereen vooral dringend een "stabiel" spel wil. De latere next-gen upgrade gaat meer om een verbetering van graphics etc.
Geplaatst op 2021-01-16 15:53:27
Absoluut, klopt ook maar daarom dat ik voorstander ben van eerst een stabiel spel en dus erna ook next gen waardig, en als iedereen correct in orde gebracht is, kan men rustig aan de DLC beginnen die dan iedereen op een aangename manier kan ervaren
Geplaatst op 2021-01-17 19:07:10
Veel kans dat de next-gen update gepaard gaat met een Enhanced Edition waarin ze de DLC bundelen. Ik durf wedden dat ze daarmee nog eens de kerstperiode willen meenemen.
Geplaatst op 2021-01-15 21:25:45
Kvind de bashing wel erg ver gaan tbh. Ik heb me zeer goed vermaakt met de pc versie in elk geval en op 1x na een bug gehad te hebben waardoor ik een save moest herladen (3 minuten daarvoor) heb ik verder nergens last van gehad.
Geplaatst op 2021-01-14 14:02:32
Goed dat jij je er mee hebt kunnen amuseren :)
Maar die bashing heeft CDPR zelf gezocht door de game zo uit te brengen. Ze wisten maar goed genoeg dat de PS4/XBONE versies van de game niet goed genoeg draaiden. En als ze dit echt niet wisten, maakt hun onwetendheid het eigenlijk alleen maar erger imo.
Cyberpunk had opnieuw uitgesteld moeten worden, daar kan je niet echt om heen. Ik neem het de devs zelf absoluut niet kwalijk, maar het management moest de hele situatie beter aangepakt hebben.
Nu dat er uit is: het is goed dat het CDPR management hun fout toegeeft, al is het met een enorme lading PR-speak.
Geplaatst op 2021-01-14 14:30:41
ik denk dat cyberpunk nooit deftig gaat draaien op de ps4, xbone. ze zijn gewoon niet sterk genoeg maar ze hebben het spel toch uitgebracht omdat ze anders te weinig games gingen verkopen. hadden ze ballen gehad kwamen ze met de waarheid en werd het spel op de oude consoles geannuleerd. mensen zouden kwaad zijn maar zouden het ergen ook respecteren dat een bedrijf eerlijk is daarin.
zo zie ik ondertussen een kans dat halo op xbone heel anders gaat zijn dan op de series x. als het al komt op die eerste.
Geplaatst op 2021-01-14 18:32:32
Als ze dat gedaan hadden waren ze ook door hun aandeelhouders wel kapot gemaakt denk dat ze als kat in nauw iig iets moesten. Als dit zo door gaat weet ik wel dat de prijs van games nog verder omhoog zou gaan lopen. De consequenties hiervan gaat wel zijn dat games langer in productie zijn en dat deze bedrijven bang gaan zijn en dat ga je ook merken in games.
Geplaatst op 2021-01-15 12:37:42
Het is vrij eigen aan PC games dat hetzelfde spel bij de ene heel goed werkt, en bij de andere een enorme ramp is.
En er zijn toch wel héél wat mensen die ook zware problemen hebben met de PC versie.
Geplaatst op 2021-01-14 14:56:35, bewerkt op 2021-01-14 14:56:55
Zoals eerder aangehaald, de bashing is vooral door hun advertisement. Deze was heel erg incorrect en opzettelijk bedrieglijk. Ze promoten heel veel zaken die niet in de game blijken te zitten ( zoals een normaal politiesysteem om nog maar te beginnen)
Ik heb ook al plezier gehad met de game, maar als je bekijkt wat ze allemaal beweerde, en dat vergelijkt met gta San Andreas van 14 jaar geleden, dan besef je pas goed wat het spel allemaal niet heeft :( als ze continue spreken dat cyberpunk het openworld rpg genre voorgoed ging veranderen, en je dan plots nog niet eens je kapsel kan veranderen, ja kom Seg...
Das hetzelfde effect als ik jou jaren loop te zeggen dat ik de vloer bij jou ga leggen, op een manier dat je nooit meer hetzelfde naar een vloer gaat kunnen kijken, om dan te zien dat die vloer echt maar simpel gelegd is, zonder zelfs bijhorende plinten te plaatsen om het af te werken. Ja dan ga je ook zeggen, ja maar de vloer loopt wel aangenaam... Maar je gaat je serieus bekocht voelen! ;)
Geplaatst op 2021-01-15 21:06:18
Dat deel snap ik als je je als consument daarvoor gevoelig voor bent. Ik heb hun marketing en gehype links laten liggen. Als ik het allemaal achteraf dan hoor is dat maar goed ook dus.
Geplaatst op 2021-01-16 14:54:27
Dat is geen kwestie van gevoeligheid. Ik vind dat je er op mag vertrouwen dat features die ze adverteren, ook gewoon in het spel zitten, en goed werken...
Geplaatst op 2021-01-16 15:54:57
Dat bedoel ik dus... Ik heb niet meer zoveel tijd als vroeger om het gamingnieuws op de voet te blijven volgen. Ik berust me daarom dus op de hoofdpunten die een ontwikkelaar aanhaald van zijn game om te zien of ik hierdoor hun game wil aanschaffen. Als die punten mij aanstaan koop ik de game daarvoor. Ik moet in dit geval dus absoluut niet gevoelig zijn aan hypes of bepaalde marketing.
Als ik een tandenborstel zoek met een timer, en de producent maakt speciaal reclame om zijn goede timer, dan koop ik deze tandenborstel omdat deze mij een optie aanbied die ik graag wens. Als ik hem dan koop en hij heeft plots geen timer meer, ja dan is dit bewust foutieve informatie van de producent uit en is dit bedrog. Simpel ;)
Geplaatst op 2021-01-17 19:03:00
Ik avoid spoilers en wacht op reviews van de next gen versie. Nog genoeg games om te spelen tot dan.
Geplaatst op 2021-01-14 14:20:07
Ben zelf ook gestopt op PC tot alle bugfixes er zijn.
Geplaatst op 2021-01-14 14:29:47
Hier hetzelfde, eerst AC:V uitgespeeld en onlangs verder gedaan met CP, 1.06 patch valt heel goed mee, de eerste dagen op pc was het idd een ramp.
Het voordeel voor pc is toch wel de mods imo, continue met de klok op middernacht en de stad is gewoon prachtig :D
Geplaatst op 2021-01-14 20:18:22, bewerkt op 2021-01-14 20:20:25
Goh, mannekes aub zeg doe es normaal. Eens mensen in de hate vibe zitten zullen ze nooit iets goed kunnen doen. Stel voor als hij zou gezegd hebben binnen maand komt die next gen versie er en is die ook glitchy en kak ja dan is het dat weer. Lame excuses, goh ja en nee maar dat zal mij een worst wezen waarom iets gebeurd is dat gebeurd is, geen zin om daar blijven over te zagen daar kan toch niks meer aan gebeuren. Ze zullen hopelijk wel een wake up call gehad hebben nu en dit in de toekomst niet meer doen anders graven ze zelf hun graf. In tussentijd kan je toch met andere games bezig zijn genoeg goeie games voorlopig :D
Geplaatst op 2021-01-15 12:16:54