Hoe zit het eigenlijk met Age of Empires 4?
Sinds we eind 2019 de eerste gameplay te zien kregen van Age of Empires IV is het redelijk stil geworden rond de game. Hoog tijd voor een update dus.
Volgens Shannon Loftis van World's Edge, de studio die opgericht werd om alles rond Age of Empires op te volgen, wordt er omtrent Age of Empires IV "geweldige vooruitgang" geboekt. Omwille van de coronacrisis moest men zich wel wat aanpassen om alles van thuis uit te kunnen ontwikkelen, maar inmiddels speelt men de game blijkbaar elke dag en komen belangrijke elementen als AI, economie, simulatie, rendering en meer al mooi samen.
De kern van Age of Empires IV zou dus al min of meer klaar zijn en volgens Loftis ook echt als een Age of Empires game aanvoelen. Wel is er nog wat werk aan de winkel, vooral dan wat debugging en het algemene oppoetswerk betreft.
Wanneer Age of Empires IV dan nog eens kan komen piepen met nieuwe beelden, of wanneer de game effectief gelanceerd kan worden, is niet bekend, maar men zit dus niet stil.
Wat mij zo moeilijk lijkt aan heel het developer gedeelte, is altijd in te spelen op wat voor hardware er binnen x aantal jaar gaat zijn? Want je wil altijd dat als je spel uitkomt, dat dit zo mooi mogelijk eruit ziet, met de laatste technieken. Maar als je spel zoveel jaren in ontwikkeling is, dan kan je toch op voorhand niet weten hoe ver je je graphics kan trekken?
Geplaatst op 2021-01-05 11:35:37
Ik denk dat dat ook de reden is waarom er tegenwoordig zoveel verschillende grafische opties zijn ingebouwd om je spel optimaal te laten werken naar jouw systeem. Vaak ook met 'ultra' settings dat vaak niet door het gemiddelde systeem gebruikt kan worden, maar dan over een aantal jaren dan weer wel.
Geplaatst op 2021-01-05 12:50:44
Veel tijd van de ontwikkeling of pre-ontwikkeling zoals ze noemen is eerder technische concepten en mechanics. Het idee moet juist zitten en het spel moet goed spelen. De echte ontwikkeling is vaak van iets kortere duur.
Dat maakt het nog altijd niet super simpel, maar genoeg parameters tegenwoordig die je kan tweaken.
Geplaatst op 2021-01-05 13:48:53
balancing is enorm belangrijk in dit soort games dus laat ze maar hun tijd nemen ipv nog eens een half afgewerkt game die het eerst jaar amper werkt.
Geplaatst op 2021-01-06 05:25:33
Echt al RTS games of 4X games gespeeld waar de balancing gewoon brak was? Ze doen wel aanpassingen post-launch, maar het is nooit onspeelbaar zover ik heb meegemaakt.
Nuja, de laatste die ik gespeeld heb was Total War Warhammer.
EDIT OK, er zijn er wel (incl. de toppers van de jaren 90) waar je geen ruimte hebt tijdens SP voor fouten.
Geplaatst op 2021-01-07 10:31:07, bewerkt op 2021-01-07 10:32:33