Top van CD Projekt RED komt met flauwe excuses voor belabberde kwaliteit van Cyberpunk 2077
De ophef rond de technische kwaliteit van Cyberpunk 2077, voornamelijk op PS4 en Xbox One dan, blijft nazinderen. Naar aanleiding van de hele heisa maakte het aandeel van CD Projekt RED stevige bokkensprongen en dus is het niet onlogisch dat aandeelhouders en investeerders een woordje uitleg kregen. Eerder was ook al openlijk gereageerd.
Tijdens dat gesprek met investeerders heeft CD Projekt RED toegegeven dat het onvoldoende aandacht heeft besteed aan Cyberpunk 2077 op PS4 en Xbox One. De top van de studio zegt bepaalde signalen te hebben genegeerd, terwijl ook excuses werden gezocht voor de misleiding van gamers omtrent de kwaliteit van de game op consoles.
Signalen genegeerd
Adam Kiciński, president en co-CEO van CD Projekt RED, zei dat Cyberpunk 2077 "ver onder de verwachtingen" gelanceerd werd en dat men signalen heeft genegeerd die aangaven dat er meer tijd nodig was om de game deftig draaiende te krijgen op PS4 en Xbox One. Nochtans heeft diezelfde Adam Kiciński zelf eind oktober tegen investeerders gezegd dat de problemen met de consoleversies de voornaamste reden waren voor het nieuwe uitstel van de release. Michał Nowakowski, vice president van CD Projekt RED, voegde hieraan toe dat men inderdaad "zeker en vast niet genoeg tijd heeft besteed" aan de game op PS4 en Xbox One. Opmerkelijk is dat ook gezegd werd dat men "geen druk" voelde, van welke kant dan ook, om de game per se toch te lanceren op 10 december, nadat de release eerder al verschillende keren uitgesteld was. Desondanks zat nogmaals uitstellen om een deftige launch te garanderen er blijkbaar niet in.
Men leek dus wel degelijk op de hoogte te zijn van de problemen, alleen werden bezorgdheden daaromtrent genegeerd of wist men het gewicht van de problemen niet correct in te schatten. Toch bedenkelijk voor zo'n grote studio als CD Projekt RED.
Dat men wel degelijk op de hoogte was van de problemen, zou ook kunnen blijken uit het feit dat men nooit gameplaybeelden van Cyberpunk 2077 op PS4 of Xbox One heeft laten zien. Wie een vroege review copy kreeg, kreeg ook alleen maar de pc-versie, aangevuld met nog extra beperkingen zoals het verbod op het tonen van eigen beeldmateriaal. Doorgaans zijn dat alarmsignalen.
Tot de laatste minuut
Volgens Marcin Iwiński, co-CEO van CD Projekt RED, werd de game nooit op PS4 of Xbox One getoond omdat men er "tot de laatste minuut" aan is blijven werken. Blijkbaar wilde men geen beelden tonen alvorens die versies helemaal "af" waren. Men dacht het te kunnen klaarspelen, maar dat lukte blijkbaar niet en het gevolg was dan dat de game ook op PS4 en Xbox One gelanceerd werd zonder dat daar ooit beelden van naar buiten waren gekomen.
Het feit dat men tot de laatste minuut aan de game is blijven werken is volgens Iwiński ook de reden waarom reviewers "jammer genoeg" pas één dag voor de release een review copy kregen, waardoor ze de game "niet deftig konden testen." Dat laatste is natuurlijk wat vreemd, want als reviewer kan je er natuurlijk perfect voor kiezen om een game gewoon wél deftig te testen, zonder tijdsdruk. Dat is ook de reden waarom onze review van Cyberpunk 2077 pas gisteren online verscheen. Iwiński bedoelde waarschijnlijk eerder dat reviewers de game niet deftig konden testen om een review tegen de release online te hebben. Ook dat is echter vreemd, want er werden wel degelijk review copies uitgedeeld een eind voor de release, zij het aan slechts een beperkt aantal reviewers, en reviews die dan toch online kwamen waren veelal uitermate lovend. Al bij al toch ook een zaakje waar een reukje aan zit.
Niet de bedoeling
Hoe dan ook was dit alles volgens de top van CD Projekt RED "niet de bedoeling" en trachtte men gewoon tot op het einde de game te verbeteren. Dat laatste zal inderdaad wel kloppen, maar door te zeggen dat het allemaal niet de bedoeling was, komt de top van de studio er toch iets te goedkoop vanaf.
Eigenlijk waren er al een tijdlang indicaties dat Cyberpunk 2077 problemen zou kunnen ondervinden op PS4 en Xbox One. De beelden van de pc-versie zagen er immers zo goed uit dat dit haast wel problemen moest opleveren op de oudere hardware van PS4 en Xbox One. Verschillende keren echter hebben topmensen van CD Projekt RED fans en ook investeerders gerustgesteld door te zeggen dat de game er "geweldig" uitziet op consoles en dat er "niets mis is" met de game op PS4 en Xbox One. Misschien had men er toen nog goede hoop op dat alles goed zou komen, maar naarmate de release naderde kan het niet anders dan dat het duidelijker en duidelijker werd dat er grote problemen waren met de consoleversie, en daar heeft men dan blijkbaar vakkundig over gezwegen of onvoldoende actie rond ondernomen.
Deze geruststellingen staan ook in schril contrast met de realiteit waar heel wat fans nu mee af te rekenen hebben. Bovendien had CD Projekt RED in het verleden gezegd dat men alle versies van de game continu naast elkaar plaatst om de kwaliteit te garanderen. Blijkbaar is daar dan toch iets goed fout gelopen en de vraag is of de top zich dan kan blijven verschuilen achter "het was niet de bedoeling" en "we hebben signalen genegeerd". Op een bepaald moment lijkt er toch sprake te zijn van bewuste misleiding en dat zorgt toch voor stevige scheurtjes in het pantser van CD Projekt RED. Eerder trachtte de top van CD Projekt RED ook al crunch time te minimaliseren. Flauwe excuses zijn dan misschien net iets te makkelijk.
Leugens en dubieuze praktijken zo goed als bewezen? Een reactie als een kind dat loog over zijn huiswerk? Nu de pot popcorn erbij en eens zien hoe die fanatieke fans met oogkleppen dit gaan weglullen.
Geplaatst op 2020-12-16 12:25:54
'Last generation is gewoon niet sterk genoeg'
Deze ziet er het meest voorkomende excuses op het moment uit.
Geplaatst op 2020-12-16 13:09:34
een excuus dat mij mn petje te boven gaat. deze game werd aangekondigd toen PS4 en Xbone nieuw waren. heb het al vaak gezegd maar ik zeg het nog eens: de vrijgegeven Min/Rec specs voor pc waren nauwelijks hoger dan een PS4Pro.
Mijn vermoeden zegt dat ze Anthem gewijs zo'n last minute complete rework gedaan hebben richting next gen redelijk laat in het proces, want ik geloof er geen hol van dat ze deze schijtperformance niet tijdens de testfases hebben opgevangen. En dan ondertussen de investeerdersbond bleven overtuigen dat het fantastisch draaide op last gen?
Geplaatst op 2020-12-16 18:15:40, bewerkt op 2020-12-16 18:15:57
het makkelijkste vraag op die uitspraak is natuurlijk, waarom breng je het dan uit op een platform dat het niet kan draaien? het antwoord is heel makkelijk en ook de enige reden dat ze nu alles doen om het voor hunzelf goed te praten.
Geplaatst op 2020-12-16 20:11:19
Excuses geaccepteerd.. onderdanks een paar simpele bugs die ik ben tegen gekomen toch een prachtig spel gespeeld en veel plezier aan gehad. Het is jammer voor de last gen spelers maargoed die komen er wel overheen.
Geplaatst op 2020-12-16 13:37:58
Wauw, just... Wauw
Geplaatst op 2020-12-16 13:55:59
Wat? De last gen spelers zijn de enigste die een platform krijgen, maar de miljoenen spelers de het spel gewoon goed hebben kunnen spelen hoor je niks over. elk spel heeft bugs met launch maar tenminste waren er voor de meeste geen gamebreakende bugs.
Geplaatst op 2020-12-16 14:10:12
Ik hoor best wel wat pc-spelers die ook issues hebben, net zoals er ook mensen op PS4 en Xbox One blijkbaar geen issues hebben. Echter, als er miljoenen mensen (aangezien net iets minder dan de helft van de pre-orders voor console waren) in het duister gehouden worden (bewust blijkbaar, op basis van sommige antwoorden) en dan een versie krijgen die quasi onspeelbaar is voor velen, dan is het logisch dat dat geluid naar boven komt.
Wel of geen problemen hebben zie je eigenlijk overal, dus dat maakt het soms moeilijk qua reactie. De ene snapt niet dat mensen over de "weinige bugs" vallen, terwijl er anderen zijn (ook op pc) die om de haverklap crashes te verduren krijgen. Het eigen perspectief is daar dan altijd "ja, maar bij mij niet / wel ze".
De uitspraken van CD Projekt nu (gekoppeld aan wat het al eerder zei) doen gewoon wel wenkbrauwen fronsen, aangezien de uitspraken lijken te botsen met eerdere uitspraken.
Jij hebt er duidelijk geen last van gehad (gelukkig, want zo hoort het ook), maar stel dat de consoleversie (van god-weet-welke game) geoptimaliseerd was en de pc-versie niet, dan is een antwoord "jah, het is een console-dev, had je maar moeten weten, kom je wel over" niet wat je van een mede-gamer (die ook gewoon een goede game wil) wil horen denk ik, toch?
Een gamer, ongeacht op welk platform, mag verwachten dat een game op zijn platform naar keuze werkt. Dat het grafisch minder is dan de ultieme pracht op pc, zal de gemiddelde gamer wel snappen. Dat het voor geen meter draait, met beloftes van de dev dat het er wel goed uit ziet en dat het door de dev zelf aangekondigd werd voor die platformen, is iets dat door elke gamer afgekeurd zou moeten worden, lijkt me?
Geplaatst op 2020-12-16 14:39:45
Om niet te vergeten dat de pre-orders van de consoleversies wel voor veel inkomsten hebben gezorgd. Dan snap ik dat je je bestolen voelt. Het is geen kickstarter he.
Geplaatst op 2020-12-16 15:30:43
Akkoord. Ik snap de reactie van Tchobanov ook wel een beetje, aangezien ik het spel (op ps5) echt super vind en er dus enthousiast over wil kunnen doen, maar dat betekent natuurlijk niet dat CDPR de bal hier niet heeft misgeslagen op last gen. Hopelijk kunnen ze rap met fixes komen voor de grootste problemen.
Geplaatst op 2020-12-16 17:15:11
Ik speel 'em zelf op ps5 en hij crasht hier zowat om het uur, los van grafische bugs (soms gewoon hilarisch, soms mission ending).
Geplaatst op 2020-12-16 18:46:17
ik op XSX en vriend op X one X and beide draaien gewoon goed
enkel paar grafische glitches so far bemerkt, geen enkele crash
inhoudelijk is het spel ook goed maar bij lange na niet van een niveau van de witcher3
Geplaatst op 2020-12-17 08:34:40
Lul wat verder, ongeacht welk platform dan ook, dit spel is alles behalve geoptimaliseerd. Los van het feit dat jij misschien geen gamebrekende bugs hebt gehad, zijn er heel wat anderen van wie dat wel zo is.
En die last gen spelers zijn ook met miljoenen... dus zwans gerust verder.
Geplaatst op 2020-12-16 19:13:34
Het zijn ook niet alleen 'last gen spelers' (zoals jij het stelt) dat problemen hebben met de game. Ikzelf speel de PS4Pro-versie op PS5 en de game is ongelooflijk onstabiel. Ja, de graphics zien er veel beter uit dan de base PS4 en ik krijg een redelijk stabiele 60fps, maar in ruil zie ik pakken bugs. Gaande van kleinere zoals NPC's die in T-pose staan of textures die traag laden (ja, ook dat komt af en toe op de PS5 voor), vijanden die in en uit spawnen waardoor missies niet uitgespeeld kunnen worden zonder een volledige reboot, NPC's die door muren lopen of vast komen te zitten. Tot echt grote bugs zoals missie items dat niet inladen, dialoog dat niet triggert waardoor je daar vast zit en je opnieuw de game mag herstarten. ... Het zijn veel 'kleine' dingen die het frustrerend maken om te spelen.
Oh, en dan zijn er nog eens de crashes naar de PS5 menu, ik ben ze aan het tellen en zit aan 12 crashes op 26 uur gameplay.
Dat al die issues nog eens verergerd worden met een zeer lage framerate (17fps heb ik bij Digital Foundry gezien) en ongelooflijk blurry graphics, dat maakt de game onspeelbaar imo.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb me ook al enorm met CP2077 geamuseerd, maar mijn eigen plezier mag geen excuus worden voor CDPR om een game in zo'n povere staat te lanceren op de last-gen consoles. Vergeet niet dat de grote meerderheid van de spelers die (zoals jij het zegt) 'last gen spelers' zijn, en die zijn grondig misleid geweest door CDPR.
Dus in de plaats van te zeggen "die komen er wel overheen", stel je eens in hun schoenen. Die mensen hebben ook de €60 betaald voor de game, en kunnen die amper spelen.
Geplaatst op 2020-12-16 22:48:21
Al een geluk dat ik de reviews heb afgewacht en uiteindelijk de Stadia versie heb aangeschaft. Behalve een aantal kleine visuele bugs en een checkpoint dat ik moest herladen door een bug al genoten van het spel.
Dat ze de PS4 en XBOX consoles zo hebben behandeld kan echt niet.
Geplaatst op 2020-12-16 15:44:05
Ach, excuses en uitleg. Van mij mochten ze het nog uitstellen om het spel af te werken. Mijn ervaring met het spel (PS4 Pro) is best wel ok, maar voor mij voelt het aan als...Doom op de Switch.
Maar bon, ik amuseer me best wel met het spel, al erger ik mij aan de regelmatige crashes en lastige bugs die, ondertussen, wel minder voorkomen.
Geplaatst op 2020-12-16 17:17:21, bewerkt op 2020-12-16 17:18:40
Volgende E3 ... Keanu Reeves...on stage...aankondiging...Cyberpunk 2077 remastered...😂🤣😂🤣
Geplaatst op 2020-12-16 19:33:39
Ik zie ze eerlijk gezegd dat nog presteren.
Geplaatst op 2020-12-16 23:52:00
Eerst loopt iedereen te zagen dat ze moeten stoppen met de game uistellen en ja dan brengen ze een versie uit die absoluut niet af is. En nu is alles focked :) Worst kaas scenario
Geplaatst op 2020-12-16 21:40:38
Lijkt me eerder een stukje aandeelhouders en zeker in het najaar te willen releasen, aangezien dat de big moment is.
Want oftewel keek ik verkeerd, maar ik zag toch nergens groot gezaag om perse te releasen. Beetje raar om op dit moment dan ook ineens te zwichten voor die 'druk', want een kleine groep was er al sinds het eerste uitstel.
Geplaatst op 2020-12-17 01:12:17, bewerkt op 2020-12-17 01:17:08
denk idd dat de aandeelhouders enorm aan het pushen waren.
denk dat het gevaar was dat ze te snel datums voor release zijn beginnen aankondigen.
Deze game had evengoed in maart kunnen uitkomen en het had nog steeds als zot verkocht denkik
Geplaatst op 2020-12-17 08:02:28
Ik denk dat ze nog wouden uitstellen maar hier geen optie in zagen wegens de druk van het publiek een all or nothing fiasco. Ikzelf speel de game op mijn pc met een 3080 en heb er heel veel plezier aan. Beste game voor mij en zeker de hype waard. Bugs amper tegen gekomen. Maar ik heb echt heel erg te doen met de last gen users. Het is echt niet goed te praten en de teleurstelling kan ik zeer goed begrijpen. Ik zou zeggen aan de kant laten liggen en kom later terug het is echt een pracht game eens alles naar behoren werkt geloof me. Niet opgeven in deze game.
Geplaatst op 2020-12-17 00:08:32
Ook @GoldenNathan: ze hebben zelf al openlijk gezegd dat ze geen druk voelden om te releasen en dat de datum hun eigen keuze was.
Geplaatst op 2020-12-17 07:53:37
Hmmm... ja, maar tussen zeggen dat er geen druk was, en effectief geen druk voelen... Kan soms redelijk wat verschil tussen zitten. :p
Hoe dan ook ik amuseer er mij mee, ook al heb ik heel wat last van crashes en bugs (op PS5).
Ik hoop dat ze de next-gen upgrade uitstellen en zich volledig smijten op de problemen bij de last-gen consoles. Ik kan gerust een paar maand langer wachten op mooiere graphics.
Geplaatst op 2020-12-20 06:47:30
Nja, zo kan je hen altijd uit de wind zetten he :)
Lang verhaal kort: they fucked up here
Geplaatst op 2020-12-21 07:29:50
Yup, true.
Maar ik had het niet echt op druk van buitenaf, maar de execs die CP2077 per se buiten wilden hebben voor de feestdagen. Dat kon ik misschien wel wat duidelijker gemaakt hebben :p
Maar hoe je het ook bekijkt, inderdaad, they fucked up
Edit: Ik heb ondertussen ook besloten de game links te laten liggen tot de eerste grote update in januari. Iets te veel crashes naar mijn goesting. (18 ondertussen, ja ik hou de tel :p )
Geplaatst op 2020-12-23 09:01:38, bewerkt op 2020-12-23 09:03:23
Ik speel het met een 1080ti op 1080p settings op ultra. Loopt degelijk, maar heb toch vaak bugs dat een missie niet getriggerd wordt (objective volgen, maar laadt niet naar volgend punt), overreden worden of botsen met onzichtbare auto's.
Gisteren had Night City er precies genoeg van, verdween er een deel van de stad en viel ik in een bodemloze put.
Geplaatst op 2020-12-17 08:01:50