Twitch verwijdert "blind playthrough" tag
Twitch heeft besloten om de "blind playthrough" tag te verwijderen. De tag werd gebruikt om aan te duiden dat een streamer een bepaalde game voor het eerst zou spelen en dat zelfs zonder op de hoogte te zijn van de gameplay mechanics en dergelijke. De term zou "blind zijn" echter een onnodig negatieve connotatie geven.
Het verwijderen van de tag komt er na feedback uit de community van gamers met een beperking. Steven Spohn van het goede doel AbleGamers bijvoorbeeld stelt dat taalgebruik belangrijk is en dat "blind" in veel gevallen vervangen kan worden door iets anders, net zoals we ook "gay" niet meer gebruiken voor vanalles en nog wat als het ons niet aanstaat. "Blind playthrough" kan bijvoorbeeld gewoon vervangen worden door "first playthrough", al dan niet aangevuld met "no spoilers."
Steve Saylor van het YouTube kanaal Blind Gamer dan weer stelt dat hij persoonlijk geen aanstoot neemt aan de term "blind playthrough", maar hij vindt het ook normaal dat taalgebruik evolueert en dat dit dus gewoon moet kunnen gebeuren.
Aureylian, Director of Community & Creator Marketing bij Twitch, is blij met de verandering en de keuze van Twitch om voor meer inclusief taalgebruik te kiezen.
Happy to see Twitch has listened to everyone who shared feedback and removed the “Blind Playthrough” tag to encourage more inclusive language for our community.
— Aureylian △⃒⃘ (@aureylian) December 4, 2020
You can still use “First Playthrough” or opt to use it in combination with "No Spoilers" for the same sentiment. 💜
Update: we zijn eens gaan horen wat ze bij de Brailleliga van dergelijke aanpassingen vinden. Hun reactie vind je hieronder.
Wij gebruiken het woord blind wel, zonder problemen in het Nederlands. Net zoals we ook spreken over zien en kijken tegen personen met een visuele handicap. Wat wij niet gebruiken is "visuele beperking" maar wel personen met een visuele handicap of blinde en slechtziende personen.
- Charlotte Santens, communicatieadviseur Brailleliga
Interessant. Hoewel ik er geen problemen mee heb om tot op zekere hoogte taal en tradities te laten evolueren om meer inclusief te zijn en mensen niet onnodig te kwetsen, vraag ik me ook af hoeveel blinden echt problemen hebben met een dergelijk gebruik van "blind" in de taal. Dergelijke verwoordingen laten vallen zou ook veel kleur en diepte uit een taal wegnemen, dus hier zijn wel verschillende belangen die enigszins tegenover elkaar afgewogen kunnen worden.
Geplaatst op 2020-12-07 11:46:59
Volledig mee eens. Blindelings iets doen is toch gewoon een zegswijze. Als die dingen onder vuur komen te liggen dan dient de volledige taal overhoop gegooid te worden. Dit lijkt me weer eerder een vorm van 2nd hand offended zijn voor een groep die er niet om geeft.
Geplaatst op 2020-12-07 12:39:15
@Jay Uhu, completely agrees, er zou feitelijk eigenlijk ergens een grens moeten zijn, want tegenwoordig is iedereen door iets wel offended aan een bepaalde woord, waar de betekenis totaal niets heeft te maken om iemand te kwetsen in the first place.
Geplaatst op 2020-12-07 18:12:03
probleem is dat eens men start toe te geven aan mensen in de naam van "inclusief" en "onnodig kwetsen", er ineens heel veel volk lange tenen heeft en dat alles mag aangepast worden.
Dit is gewoon een verdere evolutie van die cultuur en men denkt niet meer rationeel na over de zaken.
Hoe meer kleur en diepte je gaat wegnemen uit een taal, hoe moeilijker je het mensen gaat maken om nog hun gedachten te laten uiten.
Vind het wel top dat er langst de Brailleliga is gegaan voor eens te polsen. +1
Geplaatst op 2020-12-07 16:56:14
Retards will be retards. (twitch en de klagers die ongetwijfeld blind zijn)
Geplaatst op 2020-12-07 12:53:02, bewerkt op 2020-12-07 12:54:20
De enige blinde persoon die ik ken zegt dat het omzetten naar zachte, enigszins voor meerdere betekenissen onvatbare taal/tags het alleen maar moeilijker maakt voor ze. Immers zien ze de nuance niet, letterlijk niet. "First Playthrough, No Spoilers" heeft niet dezelfde connotaties als "Blind Playthrough".
Om dat helder te maken vraag je mensen om meer informatie te vergaren - vaak visueel, oftewel onmogelijk voor blinden - en verslaat het hele punt van tags. Tags zijn er om binnen een woord of twee iets te communiceren, zodat je kunt filteren. Zonder per stream te hoeven controleren of het aan je eisen voldoet.
Geplaatst op 2020-12-07 13:05:42
Dit snap ik even niet volledig. Is "blind playthrough" dan niet nog onduidelijker?
Aan de andere kant zijn er genoeg zegswijze met het woord blind. Lijkt me een verarming van de taal om die te vermijden.
Geplaatst op 2020-12-07 13:14:42
Nee, blind playthrough heeft een specifieke betekenis in deze. Namelijk het spelen van een game zonder dat je er iets van weet. Ook op vlak van gameplay etc bv.
Ik zeg maar iets, TLOU2 spelen nadat je TLOU1 speelde is een 'first playthrough' (je weet wat te verwachten enzo)
Voor de eerste keer een Assassin's Creed spelen, zonder dat je er iets van kent, is een 'blind playthrough'. Het zijn verschillende zaken.
Geplaatst op 2020-12-07 13:16:25, bewerkt op 2020-12-07 13:16:56
Inderdaad, Blind Playthrough betekent dat je een spel in gaat zonder dat je echt weet wat je te wachten staat en dat zonder informatie van buitenaf.
Als ik zeg First Playthrough, No Spoilers; Dan kan dat duiden dat ik de franchise wel of niet al ken, dat ik niet gespoild wil worden of zelf spoilers voor het publiek probeer te vermijden. Spoilers gaat meestal over het verhaal, dus dat maakt niet duidelijk of ik de gameplay mechanics al ken of dat ik wel/geen informatie van het publiek wil daarover.
Zo zijn er nog meer vertakkingen die mogelijk zijn met andere tags waarvoor de kijker nu eerst op streams moet gaan klikken (en een minuut aan reclames krijgt) voordat duidelijk is hoe of wat.
Geplaatst op 2020-12-07 13:58:06
Ok, bedankt voor de verduidelijking. Indien men weet is het inderdaad makkelijker om via 1 duidelijke tag te weten wat het is. Wij weten nu wat ze met Blind Playthrough bedoelen, maar voor dat uitgelegd is, kan dat ook evengoed meerdere betekenissen hebben, nee? Kans lijkt me inderdaad wel klein dat je als gamer die termen niet kent. Toch als je op Twitch zit.
Geplaatst op 2020-12-07 14:06:59
Die termen moet je inderdaad ook maar weten. Ik zit toch wel redelijk vaak op Twitch en dacht daardoor bij het lezen van de titel dat 'blind playthrough' te maken had met streamers die geblinddoekt bijv. een Souls Borne game door gaan (no hit, blind). Persoonlijk vind ik first playthrough een veel duidelijkere tag, tot op het punt van no spoilers, daarvan begrijp ik de verwarring ook wel weer. Maar daar wordt vast nog wel iets op gevonden.
Geplaatst op 2020-12-07 17:24:42
Snap niet dat "No spoilers" verwarrend is, dit slaat toch altijd op de streamer? Je kan geen spel spelen en streamen zonder dat je andere gaan spoilen. Het gaat dus altijd slaan op de streamer zelf die geen spoilers wil lezen of horen in zijn chat of subs/donaties.
Zeker de combo First Playtrough + No Spoilers. Het kan toch niet duidelijker, hij speelt het de eerst keer en wil geen spoilers. Soms zoeken mensen het denk ik allemaal te ver.
Geplaatst op 2020-12-08 10:01:47
Blind playthrough klopt ook in je eerst voorbeeld hoor. Het heeft niet zo veel te maken met het voor het eerst een spel van een franchise te spelen. Gewoon simpelweg een spel spelen zonder enige info.
Je kan zo TLOU 10 keer gespeeld hebben en je dan afgesloten hebben van spoilers, gameplay en gewone trailers zodat je TLOU2 "blind" kan spelen zonder dat je er al iets van gezien hebt of weet. Het is niet omdat je weet wat de algemene mechanics waren van deel 1 dat deel 2 daarom hetzelfde is. Ookal is het dezelfde gameplay, je weet het technisch gezien niet want je hebt het niet bekeken vooraf, dus het is een "blind" playtrough.
Dat is een blind playtrough. Als die persoon het spel wel al zou gevolgd hebben en een beta gespeeld of interviews met devs of whatever dat hij al heel veel weet over het spel, dan spreken we idd niet meer over een "blind" playtrough maar gewoon een first playtrough.
Geplaatst op 2020-12-08 09:52:37, bewerkt op 2020-12-08 09:55:54
Ik zag de headline en gokte meteen al dat men weer teveel met PC zijn bezig was. Het is een trieste wereld waar wij tegenwoordig in leven.
Geplaatst op 2020-12-07 13:10:35
Ik snap dat sommige woorden inderdaad prima vervangen kunnen worden door iets anders, dat even duidelijk is. Maar op den duur schieten er weinig woorden over die nog gebruikt kunnen worden, en neemt iedereen aanstoot aan andere woorden. Spohn heeft een tijdje geleden zelf nog gezegd dat hij "special needs" niet ok vindt (omdat hij ook gewoon dezelfde noden heeft als iedereen), en hij gewoon "disabled" is. Andere mensen vinden "disabled" dan weer een verschrikkelijk woord.... Wat moet je dan uiteindelijk nog doen, als je een beetje rekening wil houden met iedereen?
Geplaatst op 2020-12-07 16:27:26
Eens. Vooral ook omdat het cultuur gebonden is en dus per regio sterk verschilt en dan daarna ook nog per persoon. Twitch is een Amerikaans bedrijf dat gebruikers van over de hele wereld heeft. Die kunnen ze nooit allemaal tevreden stellen.
Bijv. in Nederland zegt men vaak gekleurd of getint ipv zwart. Als je met een Amerikaan over gekleurd of getint praat, dan is dat alsof je ze vergelijkt met een autoruit donkerder maken. Dat komt niet helemaal hetzelfde over. Waar zwart niet oké zou zijn, is black dat dan ineens juist weer wel.
Geplaatst op 2020-12-07 17:35:27
Kunnen we dan ook meteen de IRL sectie verwijderen opdat we de no-lifers niet kwetsen?
Geplaatst op 2020-12-07 17:34:43
Interessante update (y)
Geplaatst op 2020-12-07 17:38:25
Straks moeten we ook nog de tag "gay playthrough" weghalen jongens toch in wat voor een wereld leven wij
Geplaatst op 2020-12-07 21:15:52
Het is fout, maar het deed me oprecht grijnzen 😅
Geplaatst op 2020-12-08 10:59:55
Next level virtue signaling
Geplaatst op 2020-12-07 21:47:00