Cyberpunk 2077 crunch is "niet zo erg," zegt baas van CD Projekt RED
In een gesprek met investeerders omtrent het uitstel van Cyberpunk 2077 heeft Adam Kiciński, co-CEO van CD Projekt RED, gezegd dat de crunch time die de ontwikkelaars moeten ondergaan "niet zo erg" is, en "dat ook nooit was."
"Natuurlijk is het een verhaal dat opgepikt werd door de media," vertelt Kiciński, "en sommige mensen hebben zwaar zitten crunchen, maar een groot deel van het team is helemaal niet aan het crunchen omdat ze hun werk al afgerond hebben."
"Het gaat voornamelijk om Q&A [sic] en engineers, programmeurs - maar het is niet zo zwaar. Natuurlijk wordt het een beetje verlengd, maar we hebben feedback van ons team, ze zijn blij met de drie weken extra, dus we zien geen problemen met betrekking tot crunch."
Omwille van de crunch time is de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 in controversieel vaarwater terechtgekomen. Ontwikkelaars zouden veel minder een vrije keuze hebben dan men laat uitschijnen, terwijl ook de crunch time op zich zwaarder zou doorwegen dan wat toplui richting investeerders en de pers communiceren. Zo is er sprake van werkweken van 100 uur en zouden sommige ontwikkelaars er zelfs fysiek ziek van worden.
ik begin het gevoel te krijgen dat dit bedrijf achter de schermen veel minder inzit met zijn personeel dan dat ze laten uitschijnen. als je in hetzelfde artikel bezig bent over 100 uren per week en de CEO die afkomt dat dat zo erg niet is ben je slecht bezig.
Geplaatst op 2020-10-29 16:43:46
Dat van die 100 uur werd gezegd door Jason Schreier, een goede games journalist, maar wel niet zonder vooroordelen politiek gezien. Alle devs bij CDPR die zelf publiek iets zeggen lijken akkoord te gaan dat er wel crunch is, maar niet zo veel dat ze er last van hebben, en dat ze het er voor over hebben om hard te werken voor hun passie.
Ik herinner mij dat er vorig jaar een paar devs hadden gezegd dat het erg was, maar die kwamen later ook wel zeggen dat de situatie verbeterd was.
Die ene man met zijn 100 uur kan overdreven hebben, of is misschien een workaholic en wil het tegenover zichzelf niet toegeven, of wat dan ook. Natuurlijk is het niet juist om uberhaupt crunch the hebben, maar Polen is nog wel in de EU, zeer erg kan het helemaal niet zijn of er zou al snel iets aan gedaan worden.
Geplaatst op 2020-10-29 17:22:38
Ik zou eens kijken naar politieke shit dat Polen doet de laatste tijd...
Het is niet omdat ze in de EU zitten, dat ze geen BS toelaten he.
Geplaatst op 2020-10-29 18:30:08
Ik ga je nu niet volledig ongelijk geven, het enige is gewoon, dit nieuws kwam nooit van een betrouwbare onafhankelijke bron.
Dat van de 6 dagen week was al aangekondigd, ok, maar ik neem aan (hoop) dat die mannen eens het werk af is ook serieus wat verlof hebben.
En ik denk niet dat CDPR de enige is die zijn team laat crunchen, US devs doen het en JAP devs zeker al...
Geplaatst op 2020-10-30 09:04:00
verlof?
post launch support + volgende project direct.
de teams werken niet altijd tegelijkertijd op dezelfde projecten, maar werken zullen ze constant doen.
+ massa ontslagen van "temp" devs om dan tijdje later er terug massaal weer aan te nemen om te schalen.
De sector is ziek en het excuus van andere doen het ook is een schande. Allemaal hebben ze een probleem, maar plots bij CDPR mag men er geen kritiek meer op geven.
Geplaatst op 2020-10-30 10:25:06
Tuurlijk mag kritiek, maar dan zou ik niet enkel CDPR bashen, zoals je zegt heel die sector is ziek, maar op dit moment is CDPR the big evil volgens iedereen.
En dan heb je nog de hypocrisie: Crunch is slecht, maar bedreigd worden met de dood omdat je product vertraging heeft...
Geplaatst op 2020-10-30 10:34:52
Ik denk dat je alle outrage van de laatste tijd hebt gemist tegen andere firma's dan. Toen stond iedereen te roepen dat het een schande was. Vooral tegen Naughty Dog was er een heel gedoe.
CDPR beloofde toen ook dat ze het nooit gingen toestaan.
Maar nu ze het dus duidelijk wel doet zijn er plots super veel mensen die alles minimaliseren of goedpraten.
Geplaatst op 2020-10-30 11:06:18
CDPR is atm het probleem omdat ze een voorgeschiedenis hebben van afdreigen medewerkers + de praise dat ze kregen van hun no crunch statement komt als een boemerang nu terug in hun gezicht.
Combo met het blijven verdedigen van een massa mensen en nu vooral de slachtofferrol door die enkelingen dat deranged bedreigingen sturen...
CDPR is een PR spel aan het spelen en mensen trappen erin, dus ja dan moeten ze erop aangesproken worden.
Geplaatst op 2020-10-30 11:09:43
Als EA iets gelijkaardigs zou doen zouden mensen op straat komen :P Maar de maker van de beste game ever, de witcher 3, kan natuurlijk niks verkeerd doen voor sommigen.
Geplaatst op 2020-10-30 12:40:02
Ik ga beginnen met te zeggen dat als het echt een zware crunch is, zoals die melding van een 100-uren werkweek, dat dat echt niet kan. Werknemers hebben ook nog rechten, zelfs in Polen neem ik aan. Anderzijds hoef je niet in Polen of voor een gamedev te werken om te weten dat als er een deadline nadert het wel eens zou kunnen dat je wat langer moet werken .. maar het blijven natuurlijk, zeker met het uitstel, lange werkweken.
Om dan op jou te reageren: Dus volgens jou mogen ze werknemers van CDPR nooit verlof nemen? Dat geloof je toch zelf niet, of werk jij daar misschien? Ik zou het maar een geluk noemen dat ze constant werk hebben?? En ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met het bedrijfsleven maar dat er "temp" werknemers of maw outsourcing gebeurt is maar de normaalste zaak van de wereld hoor, die worden vrij frequent binnengenomen en weer buitengesmeten maar dat komt nu eenmaal met het businessmodel.
Geplaatst op 2020-10-30 18:37:24
Ik heb stage gelopen in de sector en bewust gekozen om er niet in te werken na mijn periode doordat het zo een shitfest is van gratis werken en teveel werken dan wat gezond is ;), de contacten blijven wel.
En er is een verschil tussen recht op vakantie hebben en het effectief opnemen, maar verwacht niet dat ze genoeg recuperatie kunnen nemen.
En je zou verschieten hoe weinig rechten werknemers hebben in het buitenland.
Het temp model in de industrie is ietskes anders dan de andere sectoren en totaal niet vergelijkbaar (en outsourcing is nog iets compleet anders).
Geplaatst op 2020-10-30 18:56:19
Een goede games journalist? Over een contradictie gepsroken xp
Geplaatst op 2020-10-30 09:46:08
Ik weet niet oe het te werk gaat in de IT wereld, maar nen gewone werkmens werkt toch soms ook 12u / 14u per dag (in mijn geval chauffeur)
Geplaatst op 2020-10-29 21:23:12
"soms" is het keyword dat je zelf precies uit het oog verliest. Over een paar dagen overuren gaat niemand klagen he.
Geplaatst op 2020-10-30 11:08:14
gij kent mij ni :P
1ne minuut is al geneut, leer betere planningen maken bovenaan gvd :D
Geplaatst op 2020-10-30 11:12:53
neuters will neut
Geplaatst op 2020-10-30 11:17:43
dit ongeveer zonder te zeveren. mijn uren en taken staan in mijn contract, voor al de rest moet je maar een andere zot zoeken.
Geplaatst op 2020-10-30 13:48:52
T'is wak zeg ik ken diene IT,of bureau wereld ni.
werkte sinds met 15e in den bouw en nu de laatste 6 jaar as oplegger chauffeur en wij hebben bijna elke dag 12/14 uur t'is dermee dak wa meer doelde op de werkmens van 8u.
Maja wa zijn nu éénmaal gewoonte beesten he,laat mij paar dagen thuis zitten tein emmek nadien euk ni veel goesting meer om weer te gaan werken dus met overuren is da beetje zelfde eeh.
Geplaatst op 2020-10-31 16:59:42
tis simpel: die hebben geen vakbonden. de hoge bonzen zijn vrij om ze als ne jas op de kapstok te gebruiken en weg te gooien naar believen, met dreiging van "nooit meer in de business werkzaam te zijn" indien teveel protest. vergeet niet dat er nog een hele hoop post launch support moet gebeuren en dat is ook nog voor dezelfden. Moderne bedrijfsstructuur is een vierkant draaiend kankergezwel op zich, en al die zeveraars die niet verder kunnen kijken dan hun eigen hebzucht naar een videospelletje om dit misbruik van de werkkrachten goed te spreken zijn het vuil van die mensen hun schoenzool nog niet waard
Geplaatst op 2020-10-30 10:03:16