"Ontwikkeling Halo Infinite verloopt al jaren moeizaam"
Bij Thurrott, waar ze doorgaans wel over goede bronnen beschikken, hebben ze te horen gekregen dat de ontwikkeling van Halo Infinite eigenlijk al jaren moeizaam verloopt, en dat het in dat opzicht niet echt een verrassing is dat de release werd uitgesteld.
Halo Infinite moest natuurlijk dé first-party exclusive launch game worden voor de Xbox Series X, dé game die meteen de kracht van de nieuwe console zou demonstreren. Daarom werd de game ontwikkeld met een nieuwe engine, die eigenlijk samen met de nieuwe game werd opgebouwd. Dat zorgde echter ook voor heel wat problemen.
Omdat de game al jaren in ontwikkeling is en de specs van de Xbox Series X constant veranderden, had men niet echt een vast doel om technisch naartoe te werken. Dit zorgde voor extra werkdruk, waardoor men meer werk dan gewoonlijk begon uit te besteden aan third-party contractors. Ook dat werd dan weer een probleem, voornamelijk qua communicatie, simpelweg omdat er zoveel uitbesteed werd.
Tel hier nog eens interne meningsverschillen bij over de "nieuwe richting" van Halo Infinite, dat als game ook bedoeld was om enkele kernconcepten van de reeks opnieuw vorm te geven, en je krijgt een cocktail die weinig goeds belooft.
Al deze problemen zouden de reden zijn voor het vertrek van creative director Tim Longo in augustus 2019. In oktober 2019 stapte ook zijn opvolger, Mary Olson, op.
Al sinds eind 2019 zouden ze bij 343 Industries en Microsoft hebben overwogen om Halo Infinite in verschillende delen uit te brengen, maar in plaats daarvan werd recent beslist om de game gewoon naar 2021 uit te stellen. De negatieve reacties op de eerste gameplaybeelden zullen daar zeker voor iets tussen gezeten hebben, terwijl nu blijkt dat er eigenlijk al lang problemen zijn. Nochtans werd aangenomen dat Halo Infinite, net omdat de game al zo lang in ontwikkeling is, zonder veel problemen de launch van de Xbox Series X zou halen.