Ghost of Yotei-team vierde feest na uitstel van GTA VI
De aankondiging dat Grand Theft Auto VI pas op 26 mei 2026 verschijnt, zorgde bij veel ontwikkelaars voor opluchting. Waar andere studio’s vooral stilletjes ademhaalden, werd er bij Sucker Punch, bekend van de aankomende titel Ghost of Yotei, zelfs flink geproost.
Creative director Nate Fox vertelde in een interview met MinnMax dat de champagne rijkelijk vloeide toen Rockstar het uitstel bevestigde: “We zijn allemaal nog steeds aan het bijkomen van de kater. Een kater die maanden duurt. Dat was een geweldige dag.”
De reactie is niet verrassend. Games die in dezelfde periode zouden uitkomen als GTA VI, liepen het risico volledig overschaduwd te worden. Bloomberg meldde eerder dit jaar zelfs dat uitgevers releaseplannen bewust uitstellen om te zien of Rockstar zijn oorspronkelijke najaar 2025-doelstelling zou halen.
Voor Sucker Punch betekent het uitstel een minder directe concurrentie voor Ghost of Yotei, dat op 2 oktober 2025 exclusief voor PS5 verschijnt. Fox benadrukt dat de game weliswaar geïnspireerd is door de geschiedenis, maar geen strikte historische reconstructie is: “Onze game is fictie. Maar we willen wel dat de wereld authentiek aanvoelt en respectvol omgaat met de culturen die er bestonden. Gelukkig zijn we onderdeel van Sony, waardoor we veel collega’s in Tokio hebben die ons begeleiden en advies geven.”